Avatar billede bruno1 Novice
19. februar 2005 - 22:12 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

adsl og modem samtidigt?

Hejsa

er det muligt at kunne bruge sit modem samtidigt som adsl? Jeg har brug for at være logget på internettet via mit modem og samtidigt vil kæresten ofte gerne på nettet med den bærbare via bredbåndet...

Jeg ville logisk tro at det burde være muligt eftersom man kan tale i tlf samtidigt som man er på med bredbånd men jeg syntes ikke jeg kan få det til at virke...

nogle ideer?
Avatar billede dach Nybegynder
19. februar 2005 - 22:23 #1
Hvis du vil køre med et almindeligt gammeldags analog modem (f.eks. 56K), samtidig med din ADSL er der absolut ingen problemer, da de ikke har noget med hinanden at gøre - udover at de deler din fysiske linie.

Du kan selvfølgelig ikke anvende modemmet, hvis det er til ISDN2
Avatar billede bruno1 Novice
20. februar 2005 - 00:08 #2
jeg kan godt få liv i mit modem og jeg kan også godt få liv i mit adsl men når jeg prøver samtidigt kan jeg ikke connecte med den ene hvis den anden er på og omvendt - og ja det er et 56k modem og jeg har ikke isdn
Avatar billede dach Nybegynder
20. februar 2005 - 11:42 #3
Her må jeg kaste håndklædet i rungen. Bedste råd vil være at du kontakter din teleudbyder (telefonidelen).
Avatar billede reving Nybegynder
20. februar 2005 - 12:13 #4
Køb en router til din adsl forbindelse.
Begge PC'er kobles til routeren, der dermed kan være på nettet samtidig.
Dermed kan du droppe dit 56k modem.
Avatar billede scheea2000 Nybegynder
20. februar 2005 - 12:33 #5
Ja hvis det er det der er problemet (at I skal to på nettet samtidig), så findes der bedre, billigere og nemmere løsninger.

Så vidt jeg har undersøgt går modems relativt højt op i frekvens, så det kan påvirke ADSL, så måske derfor virker det ikke.

dach: En af årsagerne til at alm. telefoner virker med ADSL er at ADSL deler frekvensbåndet fra 0-1.1 Mhz op i 256 bånd, hvor POTS/PSTN alias alm. telefonservice, får det ene bånd ved normal "telefon" taleområde 0-4 KHz.
Avatar billede dach Nybegynder
20. februar 2005 - 12:47 #6
scheea2000 > Ja, selvfølgelig. Du har ret med frekvensbåndet. Et af problemerne er de 'nye' hurige modems (alle over 9k6), hvor de bruger alle mule sjove moduleringer, for at kunne køre den 'høje' hastighed (som vi var så glade for i gamle dage :)

Ved at anvende reving's løsning bliver der også sparet på telefonregningen!
Avatar billede screem_brille Novice
20. februar 2005 - 14:06 #7
frkvens området for pots systemer er fra 300-3600Hz, og det er hamrende ligegyldigt om det er modem eller alm samtale, modulationen som benyttes til modems er QKPS mener jeg (det er noget med quadratur modular key shifting), netop for at kunne overføre den mængde data i det lille frekvens område, og det vil ikke påvirke en ADSL linie.
Avatar billede reving Nybegynder
20. februar 2005 - 14:07 #8
Anbefaler : http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18494
Bruger den selv til deling af internetforbindelse mellem 2 PC'er.
Avatar billede scheea2000 Nybegynder
21. februar 2005 - 08:57 #9
Ja, ærligt indrømmet, jeg ved heller ikke noget om modems, jeg vidste bare ikke om de kun holdte sig i POTS frekvensområdet. Og ja det har ikke noget med modulationsformen at gøre.
Avatar billede screem_brille Novice
21. februar 2005 - 13:23 #10
scheea2000 det har ikke andre muligheder end holde sig i dette frekvens område, det er den båndbredde der er tilråde, så at ville gå ud over denne grænse sende det ikke flere data af ;)

Men mener du ikke jeg har ret i at det skyldes modulations måden at der alligevel kan sendes den mængde data som der kan eller ?
Avatar billede scheea2000 Nybegynder
22. februar 2005 - 07:53 #11
Jo selvfølgelig! Nej jeg referede til det at dach mente at det var modulationsformen i sig selv, som kunne "forstyrre" ADSL chipsettet, hvilket ikke kan være muligt, hvis modemmet, som du siger, holder sig i det begrænsede frekvensbånd. Tager jeg fejl?

En anden årsag kan også være at splitter filteret laver en dårlig frekvenskarakteristik i de høje frekvenser i POTS området. Ville det ikke kunne forstyrre et modem tilpas meget, så det kan umuliggør en forbindelse?
Avatar billede screem_brille Novice
22. februar 2005 - 12:26 #12
Nej du tager ikke fejl ;) og jeg er ret sikker på at filteret ikke laver ballede, folk skal jo stadig kunne bruge en fax f.eks og den kører med en modulations form som minder om et K56 modems
Avatar billede bruno1 Novice
22. februar 2005 - 18:17 #13
så gik der nørd i den :-)  nej jeg takker for interessen men i min situation er det helt sikkert at der er bredbåndet der forstyre. når jeg er på min laptop med bredbånd og jeg prøver at komme på med mit modem på den stationære er der ingen kontakt men så snart jeg logger af bredbåndet hopper modemet på.... er der noget at gøre?

jeg er netop skiftet til cybercity for at spare penge men fandt der ud af de kun har statisk ip og jeg har brug for flere ip adresser så det er derfor jeg er tvunget til at bruge modem...
Avatar billede bruno1 Novice
05. oktober 2005 - 00:20 #14
syntes ikke jeg fik svar på mit spg så jeg lukker og slukker selv - tak for forsøget