Avatar billede jqrn Mester
19. februar 2005 - 22:09 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke logge af / slukke maskinen

Jeg har win XP, dansk, SP2, flere brugere oprettet.

Når jeg vælger log af sker der ingenting.
Når jeg vælger sluk sker der ingenting.

Har prøvet flere virusscannere, men de finder ingenting.

Hvad kan der være galt?
Avatar billede dach Nybegynder
19. februar 2005 - 22:31 #1
Prøv at nærlæse dette: http://www.wintip.dk/xp/probs/luk/apm.htm
Måske er det noget af det samme du er ramt af?
Avatar billede jqrn Mester
20. februar 2005 - 14:24 #2
tak for hintet, men det er nogle lidt andre nedlukningsproblemer der er omtalt her (men software konflikt er det en mulig synder også i mit tilfælde).
Avatar billede gratis Nybegynder
20. februar 2005 - 15:16 #3
software konflikt er en mulighed, har du manuelt lukket for de programmer du har kørende inden du lukker ned ? en mulighed er at bruge msconfig og fjerne de programmer der starter op , hvis det gør en forskel, ka du sætte et til ad gangen indtil det går galt igen... så har du fundet synderen.
| Start | Kør | skriv , msconfig , fanebladet start
freeware alternativer til msconfig
StartupRun http://www.nirsoft.net/utils/strun.html
Startup Control Panel http://www.mlin.net/StartupCPL.shtml
Avatar billede dach Nybegynder
20. februar 2005 - 15:19 #4
Måske skal du lige give maskinen en tur igennem 'Spybot - search & Destroy' ?
Du kan se mere om dette på http://www.spywarefri.dk/

Da Virus/Trojan osv kan jo også være en mulighed...
Avatar billede jqrn Mester
20. februar 2005 - 18:52 #5
Tak for jeres kommentarer! :-)

Ang virus, spyware o.lign.
Jeg bruger AVG free antivirus, som ikke har fundet vira(*) og har kørt panda onlinescan. Panda fandt en virus - måske - for jeg havde desværre valgt at den skulle medtage scan for spyware og automatiske cleane, så jeg kunne ikke engang se hvad den fandt. Nu har jeg kørt panda uden disse, housecall onlinescan og bitdefender onlinescan ... ingen virus fundet. (*) AVG rapporterer at shell32.dll har skiftet størrelse (er vokset), dette er fortsat tilfældet. Spybot S&D finder ingenting.

Gratis: Det er jo en god fejlsøgningsmetode og jeg har tænkt en del over dit indlæg. Der er jo den hage ved det, at for at aktivere (eller undlade at aktivere) programmer der starter automatisk, skal man slukke og tænde maskinen (under en eller anden form) og jeg kan jo ikke slukke! Jeg overvejer om jeg kan gøre noget med ctrl-alt-delete, fejlsikret tilstand o.lign. lidt i samme boldgade, men har ikke helt en fremgangsmåde endnu.

Jeg kan tilføje at jeg godt kan skifte bruger og logge af fra den anden bruger. Det er altså på en eller anden vis et problem der er knyttet til min brugerkonto snarere end systemet som helhed

Flere ideer modtages med tak!
Avatar billede jqrn Mester
20. februar 2005 - 20:43 #6
Godt nyt! Jeg rebootede vha. ctrl-alt-del.

Da jeg loggede på igen, kunne jeg logge af helt normalt!

Så symptomerne er væk. Hvordan finder jeg ud af hvad problemet var?
Avatar billede dach Nybegynder
20. februar 2005 - 20:52 #7
Godt at du fik det til at spille igen!
Jeg tror at dit problem _har_ været noget snavs. Især når du skriver at shell32.dll har skiftet størrelse (er vokset). Jeg tror at du nu fremover, regelmæssigt skal køre en større scanningstur - just in case. Jeg gør det selv hver søndag, hvor min maskine får lidt fri for mig, mens jeg er ude i naturen :)
Avatar billede gratis Nybegynder
20. februar 2005 - 20:59 #8
jeps godt det spiller igen :) måske er der någet se i logbogen...
Start - Indstillinger - Kontrolpanel > Administration > Logbog
Avatar billede gratis Nybegynder
20. februar 2005 - 21:04 #9
tænkte lige på en ting mere ,
der ka ligge en log fil i Dr.Watson måske...
C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Microsoft\Dr Watson , eller
C:\Windows , drwatson.log
Avatar billede jqrn Mester
21. februar 2005 - 10:35 #10
dr watson filer er flere måneder gamle.
Logbogen står der jo meget i :-) der står bl.a. også at "sluk" er mislykkedes og at "ukendt" (=log af tror jeg) er mislykkedes. Det har jeg jo også opdaget. Der står ikke andet, heller ikke hos MS.

Jeg må vel bare slå mig til tåls med det
Avatar billede dach Nybegynder
21. februar 2005 - 18:07 #11
Hvis du ikke har haft problemer siden så er der nok ikke mere at gøre.
Avatar billede gratis Nybegynder
21. februar 2005 - 18:15 #12
Hvis du har systemgendannelse kørende, er det måske nu du sq oprette et punkt selv,bare for at være på den sikre side , hvis windows beslutter sig for at bøvse igen.
Avatar billede jqrn Mester
06. marts 2005 - 17:47 #13
det virker fortsat. Jeg har oprettet et systemgendannelsespunkt, det var vist en god ide.

Selvom vi aldrig fanst problemet, så alligevel tak for hjælpen!
Avatar billede gratis Nybegynder
06. marts 2005 - 18:10 #14
du er velkommen :) husk at lukke spørgsmålet det gør du ved selv at lægge et svar,makere dit navn og trykke på accepter
Avatar billede jqrn Mester
22. marts 2005 - 17:44 #15
vi lukker