Avatar billede wip13 Nybegynder
19. februar 2005 - 12:26 Der er 13 kommentarer

bios update til ax95pro

jeg sidder her med mit gamle hakkebræt af en computer. En K6-2'er på et Aopen ax95pro motherboard. Det understøtter tilsyneladende kun diske på 130 GB hvilket er lidt surt da det er en 200 GB disk jeg har smidt i. jeg har søgt og søgt men kan ikke finde en bios upadte til den. Nogen der vil hjælpe?
Avatar billede klavil Seniormester
19. februar 2005 - 13:16 #1
kører du win xp?
Avatar billede klavil Seniormester
19. februar 2005 - 13:26 #2
Er du sikker på det ikke hedder AX59PRO
Avatar billede klavil Seniormester
19. februar 2005 - 13:27 #3
Jeg kan finde AX59PRO K6-2 så måske har du byttet 9 og 5?
Her er linket
http://download.aopen.com.tw/Default.aspx
Avatar billede klavil Seniormester
19. februar 2005 - 13:28 #4
Her er hvordan kortet ser ud
http://www.mainboard.cz/mb/aopen/ax59prob.htm
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. februar 2005 - 14:13 #5
Hvilket styresystem kører du ?

Der er kun understøttelse for 48 bit lba i windows 2000 sp3 og 4 og windows xp sp1 og 2, og så skal controlleren også være 48 bit lba compliant.
Avatar billede wip13 Nybegynder
20. februar 2005 - 00:19 #6
haha 59 jo :)
men kører debian på det
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. februar 2005 - 00:28 #7
Så havde klavil ret i at den hed ax59 ?

Jeg fulgte hans link og fandt denne bios version 2.36 fra 9/2/2002

http://download.aopen.com.tw/Download.aspx?RecNo=3293&Product=Motherboards&Model=AX59 Pro&Type=BIOS&DownSize=314&fileURL=pub%2fbios%2fax59pro%2fax59p236.zip&Section=5&DL=yes
Avatar billede klavil Seniormester
20. februar 2005 - 16:38 #8
Så skulle alt vel være iorden
Avatar billede wip13 Nybegynder
22. februar 2005 - 23:33 #9
okay, jeg hentede filen og pakkede den ud på en diskette. Så fandt jeg en gammel win98 boot diskette frem og bootede på den, hvorfra jeg kørte bios-updaten....under vejs stopper den og siger "insuficient memory" (på en 256 MB spand) ...hvorefter jeg booter, og nu kan den ikke se nogen af mine diske at all :(
hjæælp
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. februar 2005 - 00:13 #10
Prøv lige at resette bios ved at fjerne batteriet og vent 20-30 sekunder og sætte det i ugen.
Strømkablet skal selvfølgelig være ude imens.

Gå så bagefter i bios og loag optimized defaults eller Load Setup Defaults. Se om den nu kan se dine diske.

Den er ikke helt død, da du stadig kan komme i bios. Du har været heldig.

Alternativt kan du prøve at flashe den igen, men denne gang skal du trykke CTRL+F5 så du springer over opstartsfilene og har en helt ren boot uden drivere.
Avatar billede wip13 Nybegynder
23. februar 2005 - 00:21 #11
jes så fik jeg den flashet....men den ser stadig kun 200 GB'en som 130, på trods af at det er en bios fra 2002 :(
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. februar 2005 - 00:52 #12
Selve controlleren skal også være 48 bit compliant, og er den ikke det vil en biosopdatering ikke hjælpe.

Men kig lige efter i diskhåndtering om der pludselig er ledig plads på disken hvor den ekstra plads er dukket op. Partitionen udvides jo ikke automatisk.
Avatar billede klavil Seniormester
26. marts 2005 - 11:05 #13
har du fået kortet til at fungere