Avatar billede -hyber- Nybegynder
16. februar 2005 - 19:33 Der er 8 kommentarer

Hæler varer

hej exp:)

For 1 års tid siden blev jeg rodet ind i noget med nogle varme sager jeg købte. (desværre) - Jeg blev fundet og ja i kender vel procedyren! Men ak ja sådan var det jo, og jeg var ikke bevist om varene var stjåle - (Da jeg også fik dem til en "Normal" pris)

Nu kommer mit spg. så - Jeg har idag fået et godt tilbud fra en her i byen, Nogle af varene jeg køber er der kvitt på, mens der er 2 andre ting der ikke er.

Jeg vil simpelthen ikke løbe samme risiko igen, findes der ikke et stykke parpir hvor han evt. oplyser cpr nummer osv?

Håber i forstår mit spg. ellers må i spørge! :)

HyBBe
Avatar billede zarthax Nybegynder
16. februar 2005 - 19:39 #1
Generelt gælder det at du skal have en kvitering for hver en øre du betaler, af ham selv. dvs. han skal kvitere for at have modtaget penge fra dig.

Har han kvitering på tingene, skal du selvfølgelig have disse med, da de beviser at der er tale om "ægte" varer der er købt i.flg. den givne lov.
Findes en sådan kvitering ikke, er det op til dig selv om du tør købe det eller ej, bare du husker på at du ikke kan bevise at der er tale om hælervarer, hvis du skulle blive udsat for at skulle bevise det.

Men, mit råd er dog kun at købe hos nogen du stoler 100% på.

//zarthax//
Avatar billede boxer Nybegynder
16. februar 2005 - 19:41 #2
Uanset om man bevidst eller ubevidst køber varer der er stjålne, bliver de konfiskeret hvis det bliver afsløret. At vedkommende har en kvittering betyder intet - kvitteringerne kan jo også være stjålne.
Kan du ikke bare få ham til at skrive under på et stykke papir udarbejdet af dig selv? Så kan du ikke straffes men du skal under alle omstændigheder levere varen tilbage hvis det viser sig at den er stjålet. Det kan man ikke komme uden om.
Det er risikoen ved at handle med tvivlsomme personer.
Avatar billede -hyber- Nybegynder
16. februar 2005 - 19:42 #3
Så jeg kan selv lave et "ægthedsparpir" ?
Avatar billede -hyber- Nybegynder
16. februar 2005 - 19:44 #4
En der evt. vil hjælpe med det? så smider jeg gerne 200 point i puljen :)
Avatar billede boxer Nybegynder
16. februar 2005 - 20:18 #5
Det skulle ikke være nødvendigt med flere point :o)
Hvis sælger vil være med til det kan du udfærdige en kvittering som han skriver under på. Den skal bare indeholde at han har erhvervet varerne på lovlig vis. Derudover kan du skrive hans kørekortnummer og cpr nummer på kvitteringen. Så har du dit på det rene. Men som sagt - hvis det viser sig at de er stjålne er ALLE former for kvitteringer ugyldige og du skal tilbagelevere varen.

Jeg kan godt forstå at du er lidt nervøs oven på den oplevelse du har haft, men tænk på hvor mange varer der bliver solgt i "Gul & Gratis" hver uge. Jeg har selv både købt og solgt uden problemer.
Er der serienumre på varerne kan du også tjekke med politiet.
Avatar billede boxer Nybegynder
16. februar 2005 - 20:18 #6
Hvis han ikke vil være med til at skrive under på sådan en kvittering skal du nok regne med at varerne er ulovlige-
Avatar billede boxer Nybegynder
12. maj 2005 - 21:37 #7
Kan spørgsmålet lukkes?
Avatar billede boxer Nybegynder
26. september 2005 - 12:37 #8
Er der andre ting vi kan hjælpe med? :o)