Avatar billede ppstyle Nybegynder
14. februar 2005 - 12:51 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Solaris 10 - fremtiden for denne

Hej Alle, jeg åbner lidt mere en debat end et egentligt spørgsmål. Hvad er jeres meninger mht. Solaris 10 frigivelsen og alle de skønne features der følger med i løbat af foråret.

Jeg ved godt der findes gode alternativer som FreeBSD, Debian Linux osv. Men tror I ikke de får svært ved at konkurere med Solaris 10 på sigt ?

Hvad siger I ? Er projektet dødfødt eller er vejen banet for et OS gennebrud med alle de avanceret features (ZFS, D - trace, Self Healing procedures, containers etc), som Solaris tilbyder ?

Er der der i skrivende stund nogle erfaringer med Solaris 10, blandt folk her ? I så fald, hvad er jeres indtryk ?

God dag, Hilsen Daniel
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2005 - 14:00 #1
Linux er godt igang med at ligge Solaris i graven.

Solaris/x86 har været gratis og kunnet downloades i mange år.

Solaris/SPARC har fulgt gratis med alle lowend SPARC systemer i mange år.

Uden den store succes til fælge.

At de gør Solaris Open Source vil næppe hjælpe meget.

SPARC systemer er for dyre.

Og på x86 vil folk køre Linux eller evt. en af *BSD varianterne. Det er det
som folk kender og udvikler til.

Jeg giver ikke Solaris mange chancer på low end markedet.

Solaris har stadigvæk sin berettigelse i high end markedet (8-128 CPU systemer).

Men også der gnaver diverse Linux cluster løsninger sig ind. Bortset fra
database server området.
Avatar billede skau Nybegynder
14. februar 2005 - 14:44 #2
Tjah jeg har kørt betatest på Solaris 10 i ca et halvt år. JEg synes faktisk der er mange features som "det er på tide" at de får med.
Størstedelen af vores servere kører solaris, og hoppet fra 9 til 10 introducerer mange virkeligt goe features (Zoner, ZFS osv).
Jeg tror ikke, som Arne_V at der ikke er en fremtid for solaris, men der er mange linuxdistroer der gør mange ting bedre end SUN, de skulle ha opensourced deres OS for mange år siden.

Jeg synes ders nye version er innovativ - men mange af funktionaliteterne er forbedringer på kendt teknologi - Zoner er feks en videreudvikling af BSD Jails.

Det jeg er mest "bange" for ved Solaris til I368 er deres support på drivere til ikke lever op til det linuxdistroer kan leve op til.

En ting er sikkert - operativsystemet er ikke bedre end feks. debian eller redhat. Medmindre man har specielle behov (På securitty siden er det feks det højest certificerede til det amerikanske forsvar - men så skal man så også benytte trustet solaris).

Dog må jeg sige at vi får skidegod support på clustrede multidomain sparc løsninger der kører Oracle mod SAN.
Deres uddannelses programmer er også meget goe.

Det er lidt lækkert at vide at hvis man har problemer eller ønsker så kan man henvende sig direkte til SUN - men det er selvfølgeligt ikke så dynamisk som de fleste Linux distroer.

Alt i alt tror jeg ikke Solaris forsvinder ..... lige med det samme - men man kan aldrig vide, og Linux er faktisk også et meget godt alternativ - så jeg tror det kommer til at komme an på hvad kunderne vælger.

Med de forbedringer der er i Solaris 10 er de ihvertfald ikke bagud længere
Avatar billede ppstyle Nybegynder
15. februar 2005 - 10:59 #3
Så I mener, at Solaris ikke dør lige de næste par år grundet deres support funktioner til store virksomheder, der ikke vil brænde inde med usupporteret opensource software ?

Men så vidt jeg er orienteret er bla. zfs, containers (bsd jails), samt d - trace features som er rent teknisk er langt foran hvad eksempelvis BSD og Linux distroerne. Eller mener I det er samme vare i ny indpakning ? Man fristes jo nemt til at tro, at Solaris rent faktisk burde være meget mere teknisk implementeret i forhold til opensource OS'erne idet der er postet så mange penge i udviklingen af denne, men historien viser jo nogen gange noget andet.

ANyway vi giver os i kast med Solaris 10 her i foråret, og så må vi se om det lever op til forventningerne. Selv er jeg meget begejstret for både FreeBSD og Debian som er rigtigt gode til de behov jeg selv har haft.

God dag, og tak for input, Daniel
Avatar billede arne_v Ekspert
15. februar 2005 - 11:36 #4
Det varer mange mange år inden det sidste Solaris system lukkes ned.

Forretnings kritiske highend servere er ikke bare noget man skifter ud.

Men spørgsmålet er: hvilken platform bliver nye forretnings kritiske
systemer udviklet på.

Mit indtryk er at nye applikationer ikke bliver udviklet til Solaris, men at
Oracle på Solaris stadig er et meget almindeligt valg som database backend.
Avatar billede skau Nybegynder
15. februar 2005 - 16:06 #5
Jeg ser færre og færre applikationer der er afhængige af OS - de flester benytter sig af en applicationserver såsom Bea Weblogic eller IBM WQebsphere og de er fløjtende ligeglade med OS - jeg tror det hele bevæger sig væk fra applikastioner der er platformsafhængige - og kunden derfor får mere reelt frit valg
Avatar billede arne_v Ekspert
15. februar 2005 - 16:18 #6
Den udvikling er der også.

Men det er jo ikke til fordel for Solaris.

Hvis alle platforme kan bruges så vælger kunderne det billigste.

Typisk Windows Server eller Redhat Enterprise eller sådan noget.
Avatar billede simonvalter Praktikant
15. februar 2005 - 16:18 #7
Men applikationserveren er jo ikke platformsuafhængig ;)
bare se på de seneste udtalelser fra Jonathan Schwartz om at ibm forsinker supporten for WebSphere, DB2, Tivoli, Rational osv. under solaris 10.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. februar 2005 - 16:33 #8
Nej. Men det er IBM's problem ikke dem der skal lave en J2EE applikation.

At Solaris versionen kommer sent kan vel ikke overraske. IBM prioriterer vel
efter salg.

Solaris er næppe i top 3 for WAS salg eller i top 2 for DB2 salg.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. februar 2005 - 20:27 #9
ppstyle>

Tid at få afsluttet dette spørgsmål.
Avatar billede ppstyle Nybegynder
08. marts 2005 - 15:24 #10
Helt rigtigt. Tak for indskydelserne :)

Mvh. Daniel
Avatar billede arne_v Ekspert
08. marts 2005 - 22:58 #11
Selvom det er et bredt spørgsmål uden facit må du da godt bede folk som du
synes har hjulpet dig ligge et svar så du kan give dem nogle point ...