Avatar billede pioneren Nybegynder
10. februar 2005 - 20:37 Der er 18 kommentarer

Verdens vigtigste litteratur

Jeg påtænker snarrest at gå igang med at læse nogle af de vigtigste værker som jeg hidtil har sprunget let henover. Hvilke vil i mene er de vigtigste, i forsøget på at blive en anelse mere vidende på det område? Jeg har tænkt mig at starte med Homers iliade, hvad vil i mene derudover er de vigtigste?
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
10. februar 2005 - 20:38 #1
grundloven og finansloven
Avatar billede pioneren Nybegynder
10. februar 2005 - 20:41 #2
Grundloven har jeg nuppet, finansloven vil jeg sluge ved næstkommende lejlighed. Gode bud, tak.
Avatar billede popsy Novice
10. februar 2005 - 20:43 #3
Det gode ved finansloven er at der kommer en ny hver år :D
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
10. februar 2005 - 20:46 #4
hehe ja :) og den er sikkert så lang at man ikke når at læse den færdig inden der kommer en ny! det må man da kalde hurtigere udviklingstid end det eksperten.dk præstrerer!
Avatar billede popsy Novice
10. februar 2005 - 20:47 #5
absolut :)
Avatar billede colabund Nybegynder
10. februar 2005 - 20:49 #6
Det afhænger jo af, om du primært fx er åndeligt orienteret (ny og gl. testamente, koranen) eller om du "er til" specifikke fagområder, eller du efterlyser "klassiske litterære værker"

Derudover er der jo også "Mein Kampf", Dostojevski´s "Krig og Fred, og Karl Marx har da vist også noget misbrugt papir på samvittigheden...  ;)
Avatar billede pioneren Nybegynder
10. februar 2005 - 20:51 #7
Koranen har jeg læst. Jeg mener at det er nonsens for tosser, men den er alligevel god at læse. Gode bud derudover, jeg noterer straks.
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
10. februar 2005 - 21:22 #8
argh gav min mormor en bog i julen som vist skulle være "folkeeje" i DK, men jeg kan virkelig ikke huske hvad den hedder - kan være jeg kommer på det!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. februar 2005 - 21:28 #9
"Ringenes Herre" skal man have læst.
Avatar billede therevelation Nybegynder
10. februar 2005 - 22:02 #10
nogle rigtig gode bud har selv læst hele biblen, ringenes herre, grundloven og illiaden. De andre der er nævnt kunne jeg faktisk godt finde på at læse også *ss*

har et par bud mere :

Ernest Hemingway  - In Love and War
Ben hur
Gone with the wind
Avatar billede colabund Nybegynder
10. februar 2005 - 22:15 #11
B.S.Christiansen: "Et liv på kanten"
....så kommer man ned på jorden igen  ;)
Avatar billede belle Nybegynder
10. februar 2005 - 23:17 #12
De islandske sagaer. Vikingernes historie
Avatar billede pioneren Nybegynder
10. februar 2005 - 23:19 #13
HEDDER de, "De islandske sagaer"?
Avatar billede belle Nybegynder
10. februar 2005 - 23:24 #14
jeg lavde en søgning på den titel og der kom en masse op omkring det. Bla et projekt omkring indskanning og offentligørelse på nettet af sagaerne.
Har ikke selv læst dem men det kunne da være interresant at give sig i kast med dem en dag
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
11. februar 2005 - 02:01 #15
Odysséen, Den Guddommelige Komedie og Saxo Grammaticus.

Hvad angår de islandske sagaer, så er den ældre og den yngre Edda nok de mest kendte samlinger.
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2005 - 09:31 #16
-->colabund: "Krig og fred" er skrevet af Leo Tolstoy :-)

Men bortset fra det, så er "American Psycho" af Bret Easton Ellis vel en af sin tids mest markante litterære værker.
Avatar billede doggy82 Praktikant
11. februar 2005 - 16:17 #17
Ja "Den Guddommelige Komedie" skal man læse! :)

Ved ikke lige om det er desideret skønlitteratur du er ude efter. Der er jo mange vigtige filosofiske værker. Feks noget Platon og noget Kierkegaard.
Men lige som med Dante anbefaler jeg at man samtidigt læser lærebøger om bøgerne. Så man forstår dem, og forstår deres sammenhæng i verdenshistorien.

Og så holder jeg selv meget af Francesco Petrarca.
Han skrev 365 'sonnets' (hmm ved ikke hvad de hedder på dansk, men det er digte som dem Shakespeare skrev) til en pige ved navn Laura.

Se blandt andet her http://petrarch.petersadlon.com

Og så er der jo Boccaccio's "Dekameron" - også en klassiker.
Det er spændende at se forskellen på det kødlige begær hos Boccaccio, og det sjælelige begær som Petrarca beskriver.

Hold da op jeg bliver nødt til at gå på biblioteket nu...  :)
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
11. februar 2005 - 16:45 #18
Nu læser jeg kun for fornøjelsens skyld men vil da nævne følgende bøger som nogen jeg synes er gode:
Fluernes Herre af William Goldings
Det Onde, Desperation og den grønne mil af Stephen King
De giver ikke nogen tilføjelse til din almene viden men jeg synes at de alle er meget gode mht tolkninger mm