Avatar billede zurekkdk Nybegynder
08. februar 2005 - 19:15 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Flash kodning ?

Hey eksperter ;)

Jeg har lige sat mig for at lære Flash !...
Så jeg har kigget rundt omkring og har købt flash mx osv.
Men jeg forstår ikke hvad i mener med kodning i flash ?
Hvordan koder man i flash ? :S
Avatar billede mat Nybegynder
08. februar 2005 - 19:25 #1
Hvis man ønsker mere kontrol over forløbet af ens flash film end blot en kontinuerlig animation, bruger man flash eget script sprog, der hedder ActionScript.

Hvis du vælger window > actions, kommer der en kode editor frem hvori du kan indtaste kode.

ActionScript kan både "hæftes" til frames og symbolerne "Button" og "MovieClip".

...så det er såmænd det vi mener :)
Avatar billede mat Nybegynder
08. februar 2005 - 19:27 #2
Det er (bl.a) på grund af ActionScript at du kan lave spil, chats, avancerede menuer osv osv i Flash.
Avatar billede zurekkdk Nybegynder
08. februar 2005 - 19:28 #3
ok .. :)...
Du får pointene .. Men tror du ikke du kan lære mig lidt flash over Msn eller sån :(
??
Fordi jeg har brugt 1 måned på alle mulig flash hjemmesider, men jeg kan ikke engang få en ting til at rykke sig fra et sted, til et andet :(

Har du forresten en hjemmeside ?
Avatar billede pyroman Nybegynder
08. februar 2005 - 19:32 #4
Start med at gennemføre samtlige tutorials der følger med programmet - du finder dem oppe i help menuen...

Der lærer du de mest basale funktioner i flash - fra tegneværktøjer til simpel kode...

Når du har gennemført dem er der masser af gode tutorials til flash på nettet, der dækker lidt mere specifikke områder, men hvis du har MX eller MX 2004, så undgå de tutorials der omhandler kodning i flash 5, da der er stor forskel på kodesprogene i disse versioner!!
Avatar billede zurekkdk Nybegynder
08. februar 2005 - 19:33 #5
ok ... Tak :D
Jeg har mx proffesional 2004
Avatar billede pyroman Nybegynder
08. februar 2005 - 19:36 #6
her er et par links:

www.flashkit.com
www.actionscript.org
www.actionscript.dk  <-- er morten barklund her fra ekspertens side... der er ikke så meget endnu - men det kommer ;)
www.kirupa.com
www.flashfaq.dk
www.ultrashock.com

som du kan se er der rigeligt at gå i gang med... Hvis der opstår problemer SØGER du først på eksperten - derefter kan du spørge... rigtigt mange spørgsmål er gentaget utallige gange!!
Avatar billede zurekkdk Nybegynder
08. februar 2005 - 19:39 #7
ok tak .. Pyro, har du en hjemmeside ?
Avatar billede mat Nybegynder
08. februar 2005 - 19:40 #8
Du behøver ikke en til at lære dig flash over messenger når du har eksperten. Her er der altid nogen der har tid til at hjælpe dig med dine problemer :)

Nej jeg har ikke en hjemmeside.

...og så iøvrigt alt det pyroman sagde :)

mvh mat
Avatar billede zurekkdk Nybegynder
08. februar 2005 - 19:45 #9
Jeg kan ikke finde tutorialsene i Help :S ?
Avatar billede mat Nybegynder
08. februar 2005 - 19:46 #10
De hedder vist "lessons"?
Avatar billede zurekkdk Nybegynder
08. februar 2005 - 19:48 #11
kan ikke finde :S
Avatar billede pyroman Nybegynder
08. februar 2005 - 19:49 #12
Gå op i Help > How Do I... > 3 muligheder...

Der er mere hvis du trykker på det lille ikon/knap i vinduet der hedder "Table of Contents"...
Avatar billede fiil123 Nybegynder
09. februar 2005 - 10:39 #13
Den måde jeg startede på var at gå ned på Bibloteket og låne en god gammeldags BOG! Den hedder "Flash MX bogen" og er udgivet af IDG! Den er på dansk og lærer dig alle de grundlægende ting, som at få en ting til at flytte sig:0) Og bare det at tegne i flash! Men den har ikke særligt meget actionscript med, men der har man jo så heldigvis eksperten.dk med pyro. og alle de andre:0)!