Avatar billede hhans Nybegynder
08. februar 2005 - 10:42 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

Hvilken trådløsrouter?

Er der nogen der har et bud på hvilken trådløs router jeg skal anskaffe mig hvis jeg gerne vil køre fra mit eget hjemmenetværk og ud på det store internet via ADSL (fra ?).

Routeren skal udover at være trådløst accesspoint også have indbygget firewall og VPN-koncentrator og også meget gerne fungere som printserver.

Er der nogle der har et bud på hvad jeg skal kigge efter - gerne til en (rimelig) fornuftig pris....

På forhånd tak for Jeres bud!

/hhan
Avatar billede venturer Nybegynder
08. februar 2005 - 10:46 #1
Jeg har selv haft gode erfaringer med SMC's produkter. Kig f.eks. på den her:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=79892

Alternativt kan du finde en god router med VPN og ved siden af skaffe et "rent" accesspoint.
Avatar billede leif Seniormester
08. februar 2005 - 10:47 #2
D-Link har jeg blandet erfaringer med !

Draytek tilgengæld kan jeg kun anbfale !
Avatar billede bjuhl Nybegynder
08. februar 2005 - 13:09 #3
Jeg er Zyxel mand.

Men bare du vælger et mærkevare, så går du ikke helt galt i byen. (Ingen NETTO produkter ;-)
Avatar billede hhans Nybegynder
08. februar 2005 - 13:28 #4
Tak for Jeres svar - hvordan sikre jeg mig, at der er tale om en reelt VPN-koncentrator, så det er routeren der laver VPN-forbindelsen til fx min bærbare? Jeg synes, at jeg i andre indlæg er stødt på folk der alene har anskaffet sig en router der kan fungere som VPN-klient (og derfor ikke kan få det til at virke). Jeg vil meget gerne kunne tilgå mit interne lan fra fx mit arbejde eller et hotspot.

Hvad kræver det af VPN-klienter, og følger det hele med når man køber fx venturers SMC forslag?

(og er det til at få sat rigtigt op hvis man ikke er super-router-expert)
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
08. februar 2005 - 14:25 #5
Indtil videre har jeg haft gode erfaringer med Linksys (min nye WRT54G router).
Den har noget VPN, men er ikke sikker på om det lige er det du skal bruge,
da jeg ikke har meget forstand på lige VPN.

Men ellers ville jeg klart anbefale den router. Den er nem at sætte på med sikkerhed, etc. - Efter min mening i hvert fald :)

Jeg synes du skulle prøve at kikke på dens egenskaber, da jeg synes den indtil videre, er god. Men har også kun haft den i ca. 26-27 timer. Men, har også kun hørt gode anbefalinger om den router. :)
Avatar billede leif Seniormester
08. februar 2005 - 15:21 #6
Jeg ved at i Draytek's routere er der VPN server, men du skal være opmærksom på at det kan ske at du ikke kan oprette VPN forbindelsen alle steder fra !
Avatar billede bjuhl Nybegynder
08. februar 2005 - 16:57 #7
Fælles for både Dlink, Draytek og Zyxen med VPN Server indbygget, er at du skal bruge deres klientsoftware for at koble op.
Avatar billede leif Seniormester
08. februar 2005 - 21:42 #8
Med Draytek kan man rent faktisk bruge Windows egen opret forbindelse ! Dog lidt nemmere med deres egen software afhængig hvad type forbindelse du laver.
Avatar billede hhans Nybegynder
09. februar 2005 - 11:09 #9
Umiddelbart ser det ud til at ventures forslag opfylder mine betingelser, men jeg kan ikke rigtig finde et tilsvarende produkt hos fx Zyxel og de andre producenter.

=> d4rkd3vil, WRT54G har ikke printserver funktionalitet eller ?

Men jeg formoder, at de har tilsvarende produkter (nogle der kender ca. priser på VPN klienterne)
Avatar billede bjuhl Nybegynder
09. februar 2005 - 12:17 #10
Omkring en 300 krone seddel.

Ved Zyxel, hedder de ikke Routere mere når der er VPN i.
Så kalder de dem Gateways. Zywall-serien
Avatar billede leif Seniormester
09. februar 2005 - 12:56 #11
De fleste følger selve klienten med gratis !
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
09. februar 2005 - 14:09 #12
Jeg bruger ikke rigtigt ngoet printserver ting, hhans.
Så, jeg ved det rent faktisk ikke.

Jeg køre bare med delt netværks printer, osv. På min printer tilsluttet min stationære maskine, og det virker fint nok. Problemet der er bare, at den stationære skal være tændt når der skal printes ud.

Men det problemer let at komme over hvis man har en server, el. lign. Og lader den stå døgnet rundt, etc... :-)

Men Linksys WRT54G, den funker i hvert fald fint til mit behov :)
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
09. februar 2005 - 14:09 #13
Hovsa, det skulle altså have været en kommentar, den sidste :o
Avatar billede hhans Nybegynder
10. februar 2005 - 15:04 #14
Tak for Jeres indspark - jeg vil gerne give Jer alle lidt points, så hvis leif og bjhl også lægger et svar, vil jeg lukke spørgsmålet.

/hhans
Avatar billede leif Seniormester
10. februar 2005 - 15:06 #15
Nej, tak, jeg springer over !
Avatar billede hhans Nybegynder
10. februar 2005 - 15:39 #16
leif => ok - tak for input

bjuhl => ?
Avatar billede bjuhl Nybegynder
10. februar 2005 - 17:46 #17
ellers tak. Behold dem. Bare du får købt en løsning du er tilfreds med.
Avatar billede hhans Nybegynder
11. februar 2005 - 08:05 #18
Endnu engang tak....