Avatar billede andersjo Nybegynder
02. februar 2005 - 11:57 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Utviklingsmuligheter i Mac OS X

Hei.

Jeg vurderer å kjøpe meg en powerbook eller iMac. Har ikke brukt Mac så mye tidligere og har noen spørsmål om muligheter i Mac OS X. Jeg er ikke så bekymret over bruken i det daglige. Etter det jeg forstår har Mac alt for den "digitale livsstilen". Bruker dessuten iTunes på PC nå og er veldig fornøyd med det.

Men når det kommer til arbeidssituasjonene er jeg litt mer usikker. Jeg driver å programmerer en del og ønsker mulighter for å utvikle applikasjoner i Java, C/C++, PHP, ASP og .NET. Finnes det utviklingsverktøy for disse språkene til Mac (Xcode? Cocoa?)? Hva med Microsoft .NET? Finnes det verktøy som Visual Studio .NET for Mac?

Håper på noen oppklarende svar..

//andersjo
Avatar billede egonspock Seniormester
02. februar 2005 - 20:04 #1
XCode er primært til Java og Objective-C. Hvis du skal udvikle php er det en ide at overveje Zend Studio fra http://zend.com eller bare BBEdit eller Textwrangler fra http://barebones.com
For at udvikle grimme asp og .net-ting er du nok bedst tjent med at blive på en PC. Visual Studio findes ikke til Mac, da det ikke er en Windows-platform ;-) Men alt kan lade sig gøre i en texteditor selvfølgelig, og både BBEdit og den gratis Textwrangler kan lave syntaks-farvning.
Men bortset fra det er en Mac rimelig fornuftig at udvikle Java på.
Avatar billede andersjo Nybegynder
03. februar 2005 - 12:05 #2
Takk for svar. Tittet på Zend Studio, og det så ut som et bra verktøy. Ellers så kan mye lages i en vanlig tekst-editor ja. Men ved utvikling av .NET-applikasjoner må vel koden kompileres. Finnes det en kopilator for dette til Mac?
Avatar billede egonspock Seniormester
06. februar 2005 - 03:06 #3
Selvom du kunne kompilere dem på din Mac, skulle du så ikke have en windåse-maskine at afvikle programmerne på? En af glæderne ved at have en Mac er fraværet af grimme PC-programmer ;-)
Avatar billede egonspock Seniormester
06. februar 2005 - 03:07 #4
(Virtual PC kunne selvfølgelig gøre det, men hastigheden ville næppe glæde dig. Jeg bruger det kun til at checke websider i IE).
Avatar billede andersjo Nybegynder
07. februar 2005 - 13:18 #5
Jo sant, men tenkte på ASP.NET web-applikasjoner. De burde jo kunne kjøres i hvilken som helst web-browser. Har sett på Virtual PC, men frykter, som du skriver, at hastigheten er dårlig.
Avatar billede andersjo Nybegynder
17. oktober 2005 - 15:09 #6
Stenger...