Avatar billede foralias Praktikant
01. februar 2005 - 12:19 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Backup fylder mere end original

Jeg skulle lige lave en backup af en disk på 4,3 Gb med min backup exec 8.6.
Da backuppen var færdig fyldte den 7.5 Gb !!!
Er der nogle som kan fortælle mig hvorfor?
Umiddelbart skulle man da mene at en backup af 4,3 Gb maks. ville kunne fylde 4,3 Gb eller hva???
Avatar billede anhansen Nybegynder
01. februar 2005 - 12:49 #1
Jo... Havde du en eksisterende backup? så kan det godt være at du er kommet til at "appende" dataen til denne fil istedet for at lave en ny.
Avatar billede foralias Praktikant
01. februar 2005 - 12:51 #2
Næh den er helt ny, og drevet er ikke engang komprimeret.
Avatar billede anhansen Nybegynder
01. februar 2005 - 12:54 #3
Der kan være noget med størrelse på blokke eller hvad det nu hedder.
På en disk i windows f.eks kan du altid se størrelse og "størrelse på disk".

Dette skyldes at filer du ligger på disken bliver lagt i blokke - da alle filer ikke fylder hele blokken ud, eller f.eks fylder 3,24 blok - så bliver der spild.

Hvis backup filen prøver at efterligne dette med en anden block størrelse en disken kan det være det kan resultere i det du skriver?.

Især hvis det er mange små filer vil jeg tro det kan være aktuelt.
Avatar billede foralias Praktikant
01. februar 2005 - 13:03 #4
Det kan da godt være.
De to størrelser som windows angiver er dog ikke så forskellige.
Og jeg syntes da også at en difference af den størrelsesorden er meget stor.
Et par hundrede Mb ville da ikke vække den store forundring.
Avatar billede anhansen Nybegynder
01. februar 2005 - 13:19 #5
Helt enig...

Det virker meget vildt - det undrer også mig.

Men lad os sige du havde vildt mange filer der fyldte 0.1 block i windows, så med en dobbelt så stor blokc størrelse ville det giver dobbelt så meget spild.

Situationen er sikkert ikke sådan - men bare et forslag - det kan være du kan ændre blockstørrelsen i programmet?
Avatar billede foralias Praktikant
04. februar 2005 - 09:51 #6
Nu har jeg prøvet at ændre på blokstørrelsen fra 32kb til 4kb dog uden noget synligt resultat overhovedet.
Smid et svar anhansen så tror jeg vi stopper her. Og så går jeg ud og købet noget andet backup software.
Det her koster for mange timer.
Avatar billede anhansen Nybegynder
04. februar 2005 - 10:43 #7
sådan kan det gå... trist vi ikke fandt en løsning...

Men held og lykke med det nye software så..
Avatar billede foralias Praktikant
04. februar 2005 - 10:46 #8
Jo tak
Avatar billede mcp Nybegynder
17. februar 2005 - 21:07 #9
Hej ...
Lige en kommentar som måske kan være oversagen til at din backup fylder mere.
Når man laver backup med Backup Exec kan vælge at kompresse den 1:2 og på et
Backup job kan man derfor vælge følgende indstillinger for compression
1- use "Hardware" compression , otherwise none
= Kompress KUN hvis dataen sendes til Tape drev eller lign.
2- use Software compression , otherwise none
= Kompress KUN hvis dataen sendes til harddisk (*.bkf)
3- use Software compression , otherwise none
= Kompress dataen ligegyldig hvilken drev type.

Kunne det tænkes at du sende backupén til Harddisk (Backup-to-disk Folder)
men har valgt "Use Hardware compression otherwise none" på backup jobbet.
Dette ville nemlig resultere i at BE un-kompresser evt. allerede kompresset data
som f.eks *.zip , *.Jpeg , *.pdf m.m. og gemmer denne i Ratio 1:

mvh.
Certified Backup Exec specialist
Avatar billede foralias Praktikant
18. februar 2005 - 12:07 #10
Hej MCP, tak for kommentaren.
Den laver backup på et DLT drev og med optionen brug hardware hvis muligt ellers brug software.