Avatar billede tagman Nybegynder
26. januar 2005 - 14:12 Der er 13 kommentarer

Hvordan udtaler man 'char'

Hvis det hedder "character" (det ved vi jo godt hvordan man udtaler), skal man så sige char som i "tjar" eller som i "kar" ??

Hilsen
Mig
Avatar billede ravnemor Juniormester
26. januar 2005 - 14:15 #1
Jeg vil sige "tjar"
Avatar billede levich Nybegynder
26. januar 2005 - 14:22 #2
Avatar billede lokespas Nybegynder
26. januar 2005 - 14:33 #3
jeg har set denne diskution et andet sted, alle Amerikaere sagde det hed  "kar" og alle Europæere sagde det hed "tjar"
Avatar billede lemon Nybegynder
26. januar 2005 - 14:39 #4
Kommer vel helt an på om man taler US eng., UK eng. eller eks. Indisk eng.

Jeg siger "tjar" bare "c".
Avatar billede kipolaks Nybegynder
26. januar 2005 - 16:55 #5
jeg siger thjar
Avatar billede doggy82 Praktikant
26. januar 2005 - 16:59 #6
Jeg er helt klart med på "tjar".
Som i "charcoal"
Avatar billede roenving Novice
26. januar 2005 - 17:15 #7
-- men da navnet på variabel-typen kommer fra character, er det selvfølgelig ganske indlysende at bruge udtalen af de første 4 bogstaver i det ord ...

-- og så er det umiddelbare opslag på Merriam-Webster's vel ikke det mest indlysende:

"small-scaled trouts with light-colored spots" ...
Avatar billede doggy82 Praktikant
26. januar 2005 - 17:30 #8
Ja, hvis det er som forkortelse for "character" vil jeg da også sige "kar".
Men hvis man bare ser på ordet "char"...
Avatar billede levich Nybegynder
26. januar 2005 - 18:00 #9
Der er også andre betydninger i linket (f.eks. "a combustible residue remaining after the destructive distillation of coal"), men udtalelsen vises kun for den første betydning.
Avatar billede tagman Nybegynder
26. januar 2005 - 22:10 #10
Hehe, den er svær hva!? =) Jeg tror det er sværere end som så. Forklaringen i ordbogen viser jo, at der er tale om et andet ord. Til gengæld er "char" jo en forkortelse af et ord, som rent faktisk udtales "kar". Det store problem er, at jeg dagligt bruger ordet og omgives af kolleger der også bruger ordet... men det er da for ynkeligt, at vi ikke aner hvordan det skal udtales =)
Avatar billede lemon Nybegynder
26. januar 2005 - 22:55 #11
Jeg sad lige og snakkede med en ven om en optimering af noget assemblerkode, og tog mig selv i at sige "kar" - sjovt nok tænker jeg "tjar" :o/

En anden ven, som bor i england, og som jeg ofte spiller Natural Selection (HL mod) med, var dog ikke i tvivl, men sagde prompte "kar". Han arbejder til dagligt som software udvikler og har en bred kontaktflade af engelsktalende udviklere, så personligt vælger jeg at tro på ham. (Han sammenlignede det i øvrigt med rine (kort for marine) som udtales som endelsen af det oprindelige ord bliver udtalt, eller roid (kort for asteroid) som ligeledes udtales på samme måde som i det oprindelige ord.

Findes der noget engelsk, tilsvarende dansk sprognævn, som man evt. kan kontakte?
Avatar billede doggy82 Praktikant
26. januar 2005 - 23:29 #12
"Hehe, den er svær hva" - hmm nææ.

Altså hvis man siger det som forkortelse for "character" er det "kar".
Men hvis man siger det som ordet "char" for sig selv, er det "tjar".

Giver det ikke mening? :)
Avatar billede roenving Novice
26. januar 2005 - 23:41 #13
På Dænsg bruges ordet kun i kode-sammenhæng, så det kan kun være i forbindelse med den variabel-type i programmeringssprog, som henviser til at man bruger en 8- eller 16-bit repræsentation af en character, et tegn ...