Avatar billede thill Nybegynder
25. januar 2005 - 13:24 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Exchange 2000 og 2003 på samme Domain, Muligt?

Hej,

Jeg har en Exch.2000 kørende men skal til at opgradere til 2003.
2000 skal køre i et stykke tid endnu og den nye 2003 bliver installeret på en anden server, men på samme domain.

Så mit spørgsmål går på, er det muligt at installere Exchange 2003 på en ny Server (2003) samtidigt med at have den eksisterende Exchange 2000 kørende på en anden server (2000)

Jeg vil gå ud fra at hvis jeg vælger en ny Installation af Exchange 2003 så vil jeg løbe ind i problemer under installationen.
Exchange 2003 vil sikker gå ind og overtage Exchange 2000.?

Men hvis nu jeg vælger Upgrade from Exchange 2000 native mode, så burde den vist kunne køre sideløbende.

Er der nogen der har prøvet dette?
Er der noget problem i senere at nedlægge den gl. Exchange 2000 når den nye Exchange 2003 er fuldt oppe og køre med brugere osv.?
Avatar billede dr.m Nybegynder
25. januar 2005 - 18:15 #1
There is no problem in that.
As soon as you begin installing the new Exchange, setup will tell you that you need to run the /forest prep and /domain prep first.

Although I tried it  a few times and never had problems, make sure you have a good backup of active directory.

There is no problem in moving mailboxes to the new server and retire the old 2000 later on.

Before you retire the old server, you'll need to change NAT, firewall or MX record (depending on your setup) so that you use the new server's SMTP for incoming mails
Avatar billede thill Nybegynder
25. januar 2005 - 18:19 #2
So I'll do an "Upgrade" inst. and it wont take over the existing 2000 until I tell it to?
Avatar billede dr.m Nybegynder
25. januar 2005 - 18:27 #3
You could upgrade an existing exchange 2000 to Exchange 2003 and have an older Exchange 2000 on a different server. no prob.

You could also install a new exchange 2003 with no prob. they co exist. (seperate servers of course)

Either way (upgrade or new), you will need to:
1. backup AD and Exchange
2. Run the setup.exe from the exchange 2003 CD with /forest prep
3. Run the setup.exe from the exchange 2003 CD with /domain prep
4. Run the setup.exe from the exchange 2003 CD
Avatar billede thill Nybegynder
25. januar 2005 - 18:33 #4
Ok, my options from scratch.

Do a New install of 2003 on a new server or do a Upgrade install, again on a new server.

Again, they co exist (seperate servers)
The new 2003 does not take over until it's told to.

Is that correct?
Avatar billede dr.m Nybegynder
25. januar 2005 - 18:34 #5
yes
Avatar billede thill Nybegynder
25. januar 2005 - 18:37 #6
Tnx, drop an answer
Avatar billede dr.m Nybegynder
25. januar 2005 - 18:42 #7