Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
20. marts 2001 - 21:57 Der er 21 kommentarer og
3 løsninger

Skjule en paratition i win2000 og win95

Hovedspørgsmål:

Hvordan kan jeg skjule en paratition så den ikke er synlig i både windows2000 og 95, hvis der er et filsystem som ingen af dem kan læse, så har jeg pqmagic..

(grunden til dette ønske er at jeg har en selvstændig paratition kun med mit ghost image på, som ellers tager mit c drev..)

Bonus:

vil det påvirke min multiboot 2000/95 ved at mit nuværende D-drev som indeholder win2000 bliver til cdrev?

Points:
20p til løsning på hovedspm.
10p (ekstra) til bonusspm..

(lidt quizshowvært er man vel altid..)
Avatar billede premena Nybegynder
20. marts 2001 - 22:00 #1
Du kan evt bruge programel:\"File Protector 2000\", for at skjulle, beskytte, osv.
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
20. marts 2001 - 22:22 #2
Det er en metode til at skjule, men ikke slette en paratition, det kan et kørende program næppe klare..
Avatar billede premena Nybegynder
20. marts 2001 - 22:33 #3
Programmet \"partition magic\" kan ændre/slette en partition fra windows
Avatar billede kurtj Nybegynder
20. marts 2001 - 23:15 #4
I partition magic 5.01> (NTFS) er det muligt at skjule en partition. Hklik partition, vælg advanced/hide partition.

Bonus:
Nej, ikke dit OS, men dine programmers henvisninger til drevnavne. PM vil automatisk spørge om du vil have ændret diverse henvisninger, og det vil du vel. ;)
Avatar billede kurtj Nybegynder
20. marts 2001 - 23:17 #5
Ellers kan du selv gøre det via drivemapper.
Avatar billede kurtj Nybegynder
20. marts 2001 - 23:23 #6
Men pas lige på!! Har du ikke boot.ini og andet på dit c-drev. Lav for en sikkerheds skyld rescue disketter så du kan komme tilbage igen,hvis det ikke virker.

Jeg ville selv IKKE bruge et c-drev på den måde.
Avatar billede chruker Nybegynder
21. marts 2001 - 00:12 #7
Hvis du ved hvad du har med at gøre så kan du ændre filsystem id\'et direkte i partition tabellen, således at Windows\'erne ignorer partitionen.
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
21. marts 2001 - 00:15 #8
Chuker, jeg ved ikke helt hvad du mener, men det skal være så jeg kan få den vist igen i nødstilfælde..
Avatar billede kurtj Nybegynder
21. marts 2001 - 00:27 #9
Muligvis er cruker`s nemmere,hvis det da er til at finde ud af. ??

Hvis du gør det med PM, skal du bare sørge for at have rescue disketter liggende. Så kan du hurtigt unhide partitionen, selvom dit/dine OS`er ikke virker mere.
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
21. marts 2001 - 00:31 #10
Chruker>> Hvordan gør man det som er dit forslag?
Avatar billede kurtj Nybegynder
21. marts 2001 - 00:34 #11
Sikkert noget med diskprobe, vil jeg tro.
Avatar billede chruker Nybegynder
21. marts 2001 - 00:40 #12
Er dette korrekt ?
1) Windows 95 ligger på den først partition på harddisken, og Windows 2000 ligger på den anden partition på harddisk. På den tredje partition vil du have ghost-image til at ligge ?
2) Ved du om ghost bruger hele partition eller om den ligger image i fil i et filsystem på partitionen ?

Ellers kan du jo be Windows 2000 om ikke at vise noget drev bogstav for den partition hvor ghost image ligger på.
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
21. marts 2001 - 20:06 #13
Paratition 1 (C) på Harddisk1: 1 stk .img ghost fil (fat32)
Paratition 2 (D) På Harddisk2: Windows2000 (fat32)
Paratition 3 (E) På Harddisk2: Windows95

Problemet er jo løst i 95 hvis jeg laver P1 til ntfs!, men hvordan får jeg 2000 til ikke at vise P1 og give P2 drevbogstav C??
Avatar billede kurtj Nybegynder
21. marts 2001 - 20:42 #14
Det tror jeg ikke du kan få 2000 til. Jeg kan ikke få min til det.
Det nemmeste er alligevel nok at bruge PM, du skal så bare være sikker på at der ikke findes bootfiler på drev c. For det er der jo som regel.
Desuden vil jeg mene du er mere sikker på at kunne få adgang til din imagefil, hvis du bruger PM til at skjule den med.
Avatar billede chruker Nybegynder
21. marts 2001 - 21:07 #15
Du vil formentlig opleve store problemer hvis du ændre systemdrevet (der hvor Windows 2000 ligger) til C - hvis du overhovedet kan få lov til det. Engang jeg installerede Windows NT 4 endte systemdrevet med at være D, dette kunne man dog ændre på hvorefter det hele kørte fint. Jeg har prøvet den samme situation med WIndows 2000 og her var eneste mulighed desværre at geninstallerer Windows 2000.

For at skjule din partition med ghost filen, så kunne du jo slå harddisk helt fra i BIOS\'en. Du kan evt. også monterer den i en harddisk ramme og så ellers bare putte den i når du skal bruge den.

Hvis du installerer den bootmanager som Partition Magic har, så skjuler den - så vidt jeg husker - automatisk alle andre primære partitioner.

Mht. Windows så kan du i kontrolpanelet vælge computer management. I dette program vælger du Disk management, her kan du højreklikke på den partition du vil skjule og tildele den et andet bogstav.
Avatar billede premena Nybegynder
21. marts 2001 - 22:50 #16
ja
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
23. marts 2001 - 11:20 #17
Nu har jeg prøvet at ændre den som før var C til G, og win2000 bliver ved med at være D!!
Avatar billede chruker Nybegynder
23. marts 2001 - 11:40 #18
Ja, og du kan ikke få lov til at ændre det vel ?  Det var derfor jeg sagde at man blev nødt til at geninstallerer for at ændre drevbogstavet.
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
25. marts 2001 - 03:28 #19
Nu har jeg lavet min ghost paratition om til G, kan man ikke simulere ligesom subst i autoexec.bat kan bare i 2000??
Avatar billede chruker Nybegynder
25. marts 2001 - 03:57 #20
Mener du give G partitionen et andet drev bogstav ?
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
25. marts 2001 - 04:04 #21
Nej, gøre sådan at c er et slags extra drevbogstav, så min D også kan bruge c..

I win98/95 kan man skrive subst x: d:\\enellerandenmappeellerdrev i sin autoexec bat, og så laver den et slags virtuelt drev...
Avatar billede chruker Nybegynder
25. marts 2001 - 05:14 #22
Jeg kan kun komme på at du skal dele dem via netværket og så ellers tildele det netværksdrev et drevbogstav.
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
26. marts 2001 - 23:18 #23
Takker for jeres tid, men der kom vit ikke rigtig noget ud af det..
Avatar billede kurtj Nybegynder
27. marts 2001 - 01:20 #24
Det ved jeg da ikke rigtigt, hvis du uden problemer kan ændre partitionen til G: ligger der ikke vigtige bootfiler derpå. Altså kan du skjule partitionen med PM.