Avatar billede madsbabz Nybegynder
20. januar 2005 - 19:22 Der er 5 kommentarer

Router Problemer (Cisco 677)

Jeg har haft dette topic oppe på adskildige forums, og ingen har kunnet hjælpe mig..

Har før haft Cybercity 2mbit, men nu har jeg fået TDC Webspeed 4mbit. Jeg ønsker at benytte min gamle Cisco 677 Router, til min TDC forbindelse også. Når jeg kobler routeren til, er der stadig kun adgang til internet på en af mine computere.
Hørte nogle rygter om man skulle resette den, fordi Cybercity havde forud programmeret nogle ting i den..

Før i tiden, med min CC forbindelse kunne vi sidde XXX på min forbindelse

(skal siges, hvis nogen er i tvivl at routeren selvf bliver smidt til en switch, som så deler ledningerne ud) :)
Nogle super kloge hoveder der kan hjælpe mig? :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. januar 2005 - 19:35 #1
Lad os starte med lidt principper.

Hvis du skal have flere computere på internettet skal hver computer have en IP adresse. Dette kan foregå på forskellige måder.

Din ISP (altså TDC i dag) kan tildele disse enten som faste eller som dynamiske og du skal have det antal IP adresser som du har computere.

Din IP kan tildele en fast eller dynamisk IP adresse til din router, der så tildeler interne (og ikke routbare) IP adresser på dit interne net. Dette kaldes Network Adress Translation (NAT) og betyder at du kan have næsten ubegrændset antal maskiner på nettet.

Hvis IP adresserne tildeles dynamisk, enten af din IP eller af din NAT router, gøres dette med DHCP. Denne DHCP server kan altså være indbygget i routeren eller side hos din ISP.

Du skal nu finde ud af følgende.

Hvad for et abonnement har du, hvor mange IP adresser, DHCP eller fast.
Er routeren en NAT router.
Hvordan resettes routeren. Det skal stå i din dokumentation

Når du ved dette kan vi gå videre
Avatar billede madsbabz Nybegynder
20. januar 2005 - 20:13 #2
Tak for dit svar..

Det er TDC webspeed, har 1 ip adresse og der står i abonnementet at jeg skal anskaffe mig en router for at have ubegrænset computere på nettet..

Cicso Routeren løste før det problem, så nu da du lyder som om du ved hvad du snakker om, kan du så ik fortælle mig om jeg skal resette routeren, eller om nettet bare burde køre? :)

mvh
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. januar 2005 - 21:29 #3
Det kommer lidt an på dit gamle abonnement, hvis du før havde dynamisk IP og nu har fast, Hvis din router før hentede sin IP hos udbyderen og nu skal have den fast indlagt, skal din router konfigureres om.

Har du dokumentationen til din router eller skal vi finde den på Ciscos web site
Avatar billede madsbabz Nybegynder
21. januar 2005 - 14:01 #4
Har desværre ingen papir på den..

Før havde jeg fast ip, men altså min router skulle dele iper ud på lan - main compen: 10.0.0.2 og de andre 10.0.0.3 -4-5-6-7 osv....
Er rimlig lost.. er bestemt ingen nørd, så det er lidt et dilemma... kunne være jeg skulle ringe ind til TDC, men så beder de mig sikkert købe en af deres linksys til en kvart mill. :)
Avatar billede loffer Nybegynder
10. februar 2005 - 17:11 #5
Hmm.. Jeg kan bare fortælle dig hvis du skal ind og rode i din cisco Router så skal du være en nørd..