Avatar billede koehler Nybegynder
20. januar 2005 - 13:30 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Tvinge sideskift, ophæve sideskift

spm: Hvor i excel kan jeg tvinge sideskift, og hvor kan jeg ophæve tvunget sideskift?

Jeg har en .xls fil som fylder 4-5 sider og den bliver pga. sideskift eller noget udskrevet som 14 sider!

hjælp :)
Avatar billede jpvj Nybegynder
20. januar 2005 - 13:30 #1
Vis udskrift er din ven :-)
Avatar billede sjap Praktikant
20. januar 2005 - 13:32 #2
Menuen Indsæt/Sideskift og Indsæt/Fjern sideskift, når det skal væk. Derudover er jeg enig med jpvj.
Avatar billede jpvj Nybegynder
20. januar 2005 - 13:32 #3
Tryk evt. F1 og søg efter sideskift - her er en god vejledning...
Avatar billede sjap Praktikant
20. januar 2005 - 13:39 #4
Du kan i øvrigt også bruge menuen Vis/Sideskift. Det er nok den mest overskuelige måde at hvad der foregår.
Avatar billede koehler Nybegynder
20. januar 2005 - 13:41 #5
ville benytte hjælp...men den er bare grå! :) et andet lille ms-problem jeg har!

Der er kun en til at tilføje disse fandens skabte sideskift, jeg sidder i office2k, og der er ikke andet en Indsæt -> sideskift...!? hvordan fjerner jeg dem så!?
Avatar billede sjap Praktikant
20. januar 2005 - 14:33 #6
For det første kan du kun fjerne sideskift som du selv har sat ind.

Når du indsætter et sideskift, indsættes det over og til venstre for den aktuelle celle.

Når du skal fjerne et linieskift, skal du tilsvarende stå i den celle, der ligger umiddelbart under og til højre for sideskiftet, inden menuen indeholder muligheden "Fjern sideskift"
Avatar billede sjap Praktikant
20. januar 2005 - 14:40 #7
Hvis du ikke angiver andet, vil Excel altid skrive hele af regnearket ud, og den gør det i hele "firkanter".

F.eks. hvis du har overskrifter i celle A1 til J1 (ialt 10 kolonner) og der kun er plads til 5 celler i bredden. Så vil din udskrift blive to sider bred.
Hvis du så har 100 rækker med data, og du kan have 25 rækker per side i højden, så bliver din udskrift 4 sider høj.
Dermed bliver den samlede udskrift i dette tilfælde på 2x4 = 8 sider.

Selvom du kun har data i f.eks. A2 til A100 og hele området B2 til J100 er tomt, så vil Excel stadig skrive 8 sider ud.
Avatar billede koehler Nybegynder
20. januar 2005 - 14:47 #8
takker for svaret :) det hele er blevet nogen sider mindre nu :) de sideskift man ikke kan fjerne kan man trække ned i bunden af dokumentet, så forsvinder de!

læg et svar.. så skal du få dine point og den karma der måtte hører til..

(fatter ikke lige hvorfor jeg kun må fjerne mine egne sideskift..giver da ingen mening)
Avatar billede x-lars Novice
20. januar 2005 - 15:16 #9
Du kan også vælge Vis > Vis sideskift. Så kan du se, hvor sideskiftene er indsat.

Massesletning af sideskift: Markér alt (CTRL + A). Indsæt > Nulstil alle sideskift.

Mon ikke sjap mener, at du kun kan fjerne sideskift, som du selv har indsat. Dem Excel selv indsætter for at få plads til det hele, kan du ikke gøre noget ved (andet end at justere margener).
Avatar billede sjap Praktikant
20. januar 2005 - 16:40 #10
koehler > Excel finder selv ud af hvor sideskiftene skal være, for at dit regneark passer til det valgte papirformat. Dermed indlægger Excel nogen sideskift, der er afhængige af dit papirformat. Disse sidekift kan ikke slettes, men du ken redigere i kolonnebredder, rækkehøjder og papirmarginer, for at flytte et af disse sideskift.

ELLER også kan du prøve at styre det med dine egne sideskift, som du altså kan indsætte hvor du synes.

Så du kan betragte det som to slags sideskift:
- "hårde" skift som du placerer
- "bløde" skift, der beregnes af Excel, og afhænger af pladsen på det papir, du skriver ud på.

x-lars > Smart med Ctrl-A. Den kendte jeg ikke.
Avatar billede koehler Nybegynder
20. januar 2005 - 16:44 #11
takker for hjælpen all.