Avatar billede skodked Nybegynder
18. januar 2005 - 23:19 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Problemer med G4 Quicksilver

Hej Eksperten.dk

Jeg må hellere starte med at sige, at jeg ikke har nogen forstand på MAC computere på nogen som helst måde. Men jeg har gennem noget familie fået fat på en G4 Quicksilver. Den gamle ejer har dog taget harddisk, RAM og grafikkort, da han kunne bruge det i sin nye computer. Jeg har derfor sat en gammel 4gb harddisk til, et Geforce3 grafikkort og nogen gamle PC133 ram. Men når jeg starter computeren, kommer der bare en lille smule musik fra speakeren (noget opstartslyd tror jeg), og jeg kan høre at harddisken tænker lidt, samt grafikkort-køleren begynder at køre rundt. Men der kommer bare ikke noget frem på skærmen. Hvad kan problemet være? Noget jeg har overset? På harddisken lå en gammel windows 95 installation, men den har jeg prøvet at fjerne, så der ikke er nogen partition på disken. Men der kommer stadig ikke noget frem på skærmen. Er åben overfor de fleste muligher, da jeg meget gerne vil have denne computer til at køre som server. Det er næsten synd at den skal stå ubrugt hen. Jeg har Apple Mac.OS X3 panther til den, men når jeg ikke kan få noget frem på skærmen er det lidt svært at installere.

mvh

Chrisitan

link til modellen:
http://www.apple-history.com/frames/body.php?page=gallery&model=g4_quicksilver
Avatar billede aeblenet Nybegynder
19. januar 2005 - 00:29 #1
Sæt CD 1 (til Phanter) i drevet.
Genstart maskinen, mens du holder "C" tasten i bund.
Vupti - nu sker der noget.

Du bør nok vælge "formatér disk før installering"
-kommer som en valgmulighed under en kanp der hedder "Speciel"

Good luck!
Avatar billede aeblenet Nybegynder
19. januar 2005 - 00:31 #2
-altså hvis du har minimum 256MB RAM.
Det gider Phanter ikke og vil dermed slet ikke starte med installationen.

Det lyder fint med det hardware du har isat . . .
Avatar billede skodked Nybegynder
19. januar 2005 - 08:34 #3
Okay tak for svaret. Men burde der ikke komme noget frem på skærmen selvom jeg ikke har sat CD1 i? Altså burde der ikke komme en form for mulighed for at komme ind i bios eller sådan noget, ligesom ved en PC der intet styresystem har. Fordi lige nu kommer der overhovedet ikke noget på skærmen, den tænder ikke engang!

Og så lige en anden ting. Det grafikkort jeg har sat i har engang siddet i en PC, og vil det så virke i en MAC? fordi nogen steder har jeg læst om specielle MAC edition grafikkort, og sådan en version er mit geforce3 ikke.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
19. januar 2005 - 08:45 #4
Grafikkort > prøv dig frem . . .
Avatar billede skodked Nybegynder
19. januar 2005 - 14:32 #5
dvs. jeg kan være heldig at et PCI grafikkort måske virker i computeren? Og vil du tro at det er grafikkortet der er grunden til at der ikke kommer noget frem på skærmen?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
19. januar 2005 - 14:50 #6
Det er svært at svare på, men du kan sikkert finde et udmærket grafikkort til små penge her:
http://www.mediamac.dk

>MARKED (opret dig eventuelt som bruger og annoncér efter et brugt) . . .

Så er du mere sikker ! ! !
Avatar billede skodked Nybegynder
21. januar 2005 - 21:06 #7
tak endnu engang aeblenet. det ser ud til at de kan hjælpe mig der inde :)
Avatar billede aeblenet Nybegynder
21. januar 2005 - 21:12 #8
any time . . .
-lad os håbe det også giver point!

Fortsat go' dag