Avatar billede annemad Nybegynder
18. januar 2005 - 15:02 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

indscanne og gemme billede i flere formater

findes der et scanningsprogram, hvor man kan gemme indscannede billeder i flere filformater med det samme, f.eks. BÅDE i tiff formatet og jpg. Således at man undgår at skulle have fat i alle billeder igen. Alternativt: Hvis billederne alle skal komprimeres ens kan man så komprimere flere billeder på en gang?

venlig hilsen
Avatar billede milter Ekspert
18. januar 2005 - 15:18 #1
Nu ved jeg ikke, hvilket billedredigeringsprogram, du har, men det kan gøres med et script i både Paint Shop Pro 8 og 9 og i Photoshop.

Det kan gøres på flere måder, men den, jeg ville vælge, er at scanne billedet og gemme det som TIFF, derefter lave et script, hvor du laver en kopi af det første og komprimerer. Gem scriptet og kør det på alle billederne.
Avatar billede annemad Nybegynder
20. januar 2005 - 14:05 #2
Det var vist et svar på det alternative..?
Betyder det at den første ikke kan lade sig gøre - altså at gemme billederne i flere eksemplarer, når man scanner?
Avatar billede milter Ekspert
20. januar 2005 - 14:44 #3
Jeg kender ikke nogen, som kan gemme i flere formater i en proces. Hvis det findes, kunne jeg forestille mig, at det er til professionel brug, og det betyder som regel, at det er halvdyrt.

Hvis du vil lave noget, som involverer flere processer i en arbejdsgang, så er jeg bange for, at du skal lave en såkaldt batch eller et script. Men det er faktisk ikke så svært, som det kan lyde.

Hvilket program bruger du til dine billeder og til at scanne?
Avatar billede annemad Nybegynder
20. januar 2005 - 14:55 #4
henholdsvis "photoshop" og "presto! pagemanager for epson"
Avatar billede milter Ekspert
20. januar 2005 - 15:47 #5
Nu ved jeg ikke, hvilken version af Photoshop, du har, men prøv at kigge på linkene herunder. Der er en masse om "actions" eller "batch i Photoshop, hvis du har mod på at prøve det.

http://graphicssoft.about.com/od/photoshoptutorialsactions/

http://www.tutorialoutpost.com/count/2
Avatar billede annemad Nybegynder
20. januar 2005 - 15:49 #6
tak! Prøver at kigge på det...
Avatar billede annemad Nybegynder
04. februar 2005 - 11:53 #7
Undskyld ventetiden -  du vil vel gerne have dine point! Jeg kunne i hvert fald godt bruge det om photoshop, så tak for hjælpen. Man skal vist sende et svar for at få points.......
Avatar billede milter Ekspert
04. februar 2005 - 15:38 #8
Det er helt OK. Hvis du mener, du kunne bruge mine forslag, klikker du på mit navn her ude til venstre, derefter på "Accepter", og så får jeg pointene :)