Avatar billede polynet Nybegynder
16. januar 2005 - 17:47 Der er 1 løsning

forbindelse til filserver.

Hejza...

Jeg skal have oprettet en forbindelse til en linux filserver, men problemet er at serveren står 10 km væk, og jegf derfor skal bruge nettet, desvære at mijn inet udbyder lukket for port 139, der bruges at win xp til forbindelser til netværksdrev.

Er der nogen der kan finde en anden måde at kommunikere mellem comp og server, evt ved hjælp at VPN eller ligende....
Avatar billede freddy-madsen Nybegynder
16. januar 2005 - 23:23 #1
Du har ret, VPN er svaret. Jeg lukker altid for port 135-139 og 445 både inde og udefra - hvad skal den slags trafik på nettet.
VPN:
1. en passende forbindelse, fx. 2 ADSL linier til de to lokationer, det har du sikkert allerede.
2. 2 VPN firewall/rutere sat op så de danner en tunnel (det er langt at beskrive hvordan man gør det, men det finder du sikkert et sted. De to lokationer bør have forskellige lokale IP-adresser.
3. Nu kan du adressere din server som sad den på samme lokalnet - blot langsommere.

:-) Freddy