Avatar billede deternal Nybegynder
13. januar 2005 - 12:27 Der er 2 kommentarer

CLP IBM Lotus Domino 6 System Administrator

Hej,
Jeg prøver at finde ud af hvilke bøger jeg skal lure i for at have viden til at bestå de 3 Domino administrations certificeringer og dermed kan blive CLP i R6.

Indtil videre har jeg fundet:
Lotus Notes and Domino 6 System Administrator Exam Cram 2
ISBN: 0789729180

Mastering Lotus Notes & Domino 6
ISBN: 078214053X

Jeg ønsker anbefalinger af bøger, om det er nødvendigt at tage kurser ifb. de forskellige certificeringer eller ej.

Lidt baggrund:
Jeg administrerer 2x 6.5.x domino servere og har ikke haft de store problemer med opsætning. Det har dog været min første erfaring med installation, opsætning mv. Har rimeligt styr på netværk og os delen så det er alene Domino jeg er interesseret i i denne omgang.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
13. januar 2005 - 22:34 #1
Det er nok et temperamentsspørgsmål om kurser er nødvendige eller ej - og om du er hardcore til udenadslære eller ej, samt hvor stor din praktiske erfaring med domino er. Jeg tog clp/pad (javascript) certificeringen i R5 uden praktisk erfaring, men efter et 5 måneders (primært) teoretisk kursus. Da var testen absolut ikke nem, eftersom at den havde mange fælder som er nemme at falde i uden praktisk erfaring (jeg tror ikke at der er den store forskel på developer/administrator cert'en).
Jeg har nu arbejdet med Domino i 4 år, og skal også overveje en certificering i R6, og vil ikke betænke mig ved at tage et 2-dages kursus op til en certificering, da de ofte kommer omkring emner man ikke har beskæftiget sig med og - uanset hvad kursusudbyderne skriver - er målrettet til at man kan gennemføre certificeringen.
I R5 kunne man få div. øvelsescertificeringer, måske findes de også i R6 så du kan teste hvad dit behov er ?
Men held og lykke med det !.
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
19. januar 2005 - 09:33 #2
Mine erfaringer ligger endnu længere ude i fortiden. Hvor jeg deltog i R4 kurserne og efterfølgende test. Ligeledes blev jeg dengang selv certificeret Lotus Notes underviser, og dengang var der ihvertfald ingen direkte sammenhæng mellem kursus indhold og indholdet af certificeringstestene. Dvs. at fik man nogle guldkorn fra underviserne var det udelukkende et resultat af deres erfaringer og ikke fra materialet.

Tilgengæld havde jeg endda meget stor glæde af de test-test man kan købe over nettet, da de lå meget tæt på såvel form som indhold på de rigtige test. Og det er klart min erfaring at formen i testene er vanskeligere end deres indhold. Derudover pointer disse test-test ud med alarmerende klarhed hvad man ikke har forstået.