Avatar billede tanzaweb Nybegynder
12. januar 2005 - 07:51 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Installering og drift af webserver

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at prøve at få lavet en webserver. Her vil jeg så gerne have lavet en server der bygger på et Unix system.
Her forstår jeg der er flere forskellige bl.a. FreeBsd, Apache, osv.

Er der nogen der har nogle anbefalinger, eller en dansk tutorial, eller ligende.

Jeg havde også tænkt mig at installere PHP, mysql, frontpage extensions, osv. og så se hvor det kan bringe mig hen?
Avatar billede sjatten Nybegynder
12. januar 2005 - 07:54 #1
Avatar billede hmann Nybegynder
12. januar 2005 - 08:09 #2
sjatten> dit link beskriver hvordan man installerer apache på windows - tanzaweb spørger om hvordan man installerer på Unix!

tanzaweb> har ikke lige et link til en dansk tutorial, men vi kan da forsøge os her - en ting af gangen...

hent først apache webserveren her: http://httpd.apache.org/download.cgi
og gå ned og tag den pakkede unix source (httpd-2.0.52.tar.gz)

læg filen på din unix maskine (f.eks. under /usr/lib/)
Avatar billede arne_v Ekspert
12. januar 2005 - 08:09 #3
Apache som web server er vel givet.

Du kunne vælge MySQL som database server. Men du kunne også vælge
f.eks. PostgreSQL !

Styre system. Når du poster her formoder jeg at det skal være noget andet
end Linux. FreeBSD var en oplagt mulighed (eller OpenBSD elelr NetBSD).
Men du kan også hente Solaris gratis, hvis du skulle ønske det.
Avatar billede hmann Nybegynder
12. januar 2005 - 08:13 #4
så skal du have uncompressed .gz filen og pakket .tar filen ud

- hov inden vi går videre: har du egentlig allerede unix-maskinen og er bekendt med unix-kommandoer? sådan læste jeg lige dit spørgsmål, men vil ikke skrive alt muligt her, hvis det er volapyk for dig :)
Avatar billede tanzaweb Nybegynder
12. januar 2005 - 11:05 #5
Jeg har ikke en Unix maskin, men får en maskine i næste uge jeg skal til at sætte op, derfor mit spørgsmål.

Jeg er desværre ikke så kendt med Unix komandoer, overhovedet.
Så jeg starter helt fra bunden med Unix software og det hele for det er en rå maskine.
Avatar billede hmann Nybegynder
12. januar 2005 - 11:06 #6
aha ok -
så er det jo lidt tidligt at begynde at beskrive installation af apache/php mm. i detaljer :)
Avatar billede tanzaweb Nybegynder
12. januar 2005 - 11:19 #7
ja, men det var en god start. Nu må jeg så lige få maskinen hjem, så jeg kan komme videre.
Avatar billede hmann Nybegynder
12. januar 2005 - 11:22 #8
jeps - du kan bare skrive videre her, når du er klar... er måske ikke ekspert i installation af unix, men burde kunne give lidt råd og kan helt sikkert hjælpe med installation af apache/php bagefter..
Avatar billede tanzaweb Nybegynder
12. januar 2005 - 11:26 #9
tak, jeg vender tilbage
Avatar billede arne_v Ekspert
12. januar 2005 - 11:40 #10
Hvilken Unix ?
Avatar billede tanzaweb Nybegynder
12. januar 2005 - 11:57 #11
Sikkert FreeBsd, som jeg forstår er et godt Unix system, hvis jeg har forsået det helt korrekt, men jeg er som sagt meget newbie.
Avatar billede tanzaweb Nybegynder
24. maj 2005 - 15:39 #12
lukker spørgsmålet nogle der vil have pointene så send lige t svar i løbet af en uges tid eller de ryger tilbage
Avatar billede hmann Nybegynder
25. maj 2005 - 08:07 #13
snup du bare pointene selv :)
Avatar billede tanzaweb Nybegynder
25. maj 2005 - 08:37 #14
ok