Avatar billede bugger Nybegynder
11. januar 2005 - 13:46 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp med diagrammer excel 2003

Hejsa
Jeg er en ulidelig begynder udi det helt helt triste, når det drejer sig om regneark, så er der ikke nogen der vil hjælpe mig med at lave nogle diagrammer i excel? Her er fil...:

www.verdensende.dk/elforbrug.xls

Jeg kunne tænke mig at have nogle blokdiagrammer lignende de to I kan se på ark4, men som dækker 2003 og 2004 og 2005 og fremover.
Det samme for elforbruget i kolonihavehuset blot for 2004 og 2005 og fremover

Det skal altså være som det allerede er, men der skal tages 2005 med.

Jeg er sikker på at en erfaren excelbruger vil kunne lave det på under 30 sekunder.
I er selvfølgelig velkommen til at bruge arket selv til jeres egen husholdning derhjemme.

/L8r
Bugger
Avatar billede bugger Nybegynder
11. januar 2005 - 13:47 #1
I må selvfølgelig gerne peppe arket lidt op, hvis der kan gøres noget med hensyn til design, indtastningsmåder etc...
Avatar billede keil Nybegynder
13. januar 2005 - 13:12 #2
Du skal først sørge for at lave et regneark som følger:

I kolonne A skl du have månederne. Start i Celle A2 og skriv 01-01-03, i celle B2 skriver du 01-02-03, og så fortsætter gennem månederne ned til og med december (o1-12-03). Markér kolonne A ved at trykke på "A" øverst oppe, højreklik og vælg "formater celler", vælg dato (det er lige meget hvilket datoformat du vælger).

I celle B1 skriver du 2002, i celle C1 skriver du 2003, i celle D1 skriver du 2004 og i celle E1 skriver du 2005.

I celle B2 til B13 skal du have forbruget i de enkelte måneder i 2002 (for dig er der kun en værdi i december, nemlig 30.
I celler C2 til C13 skal du have forbruget for de enkelte måneder i 2003.
I celler C2 til C13 skal du have forbruget for de enkelte måneder i 2004.
I celler C2 til C13 skal du have forbruget for de enkelte måneder i 2005.

Så er du klar til at lave din graf.
Markér området A1 til E13.
Gå op i "guiden diagram".
Marker søjle og den første undertype.
tryk "Næste"
tryk "Udfør"
Så fik du din graf!
Nu bør vi lige rette i teksten på x-aksen (kategoriaksen)
Højreklik på kategoriaksen (gør det helt ude til højre
vælg "Formater Akse"
vælg brugerdefineret
vælg f.eks. "mmm"
tryk OK
Avatar billede bugger Nybegynder
16. januar 2005 - 16:59 #3
Hm..
er der ikke andre der kan komme med en lidt mere brugervenlig løsning?
Keil -hvor er det meningen at jeg skal skrive målerstanden?
/B
Avatar billede keil Nybegynder
16. januar 2005 - 17:02 #4
smid en mail-adresse ind. Så skal jeg sende dig arket.
Avatar billede bugger Nybegynder
16. januar 2005 - 17:05 #5
41@oncable.dk
Avatar billede bugger Nybegynder
16. januar 2005 - 22:23 #6
Never mind, jeg har fundet ud af noget selv.
/B