Avatar billede thorjakobsen Nybegynder
06. januar 2005 - 22:58 Der er 11 kommentarer

tape backup: input/output error

Ja så har jeg fået fat i en gammel server, som skal stå hos mig og lege file server, og så skal der jo tages backup.
Har fået fat i et scsi tape backup system. En STT20000N seagate, og et 4 gb bånd. Og jeg har ikke installeret nogle andet end rent debian, fra net installeren

Når jeg køre en mt -f /dev/st0 status får jeg, når der er bånd i self.

File-server:/home/dunston# mt -f /dev/st0 status
drive type = Generic SCSI-2 tape
drive status = 1157628416
sense key error = 0
residue count = 0
file number = -1
block number = -1
Tape block size 512 bytes. Density code 0x45 (QIC-3095).
Soft error count since last status=0
General status bits on (1010000):
ONLINE IM_REP_EN

Den ser jo fin nok ud.
men når jeg så køre "dump -0u -f /dev/st0 /" skriver den bare input/output error.
og spørger om jeg vil skifte bånd. men har ikke et andet.

HVad kan der være galt
Avatar billede lap Nybegynder
06. januar 2005 - 23:08 #1
mon ikke du skriver mere end der er plads til?

Prøv med "tar cfv /dev/st0 /etc"
og bagefter "tar tfv /dev/st0"

Første skriver hele /etc til bånd - anden kommando checklæser. Eventuelt kan det være noget med blokstørrelsen.
Avatar billede thorjakobsen Nybegynder
06. januar 2005 - 23:26 #2
hmm... den tager vel kun hvad der ligger, dvs. ikke et image af hele raiden, men kun filerne.
For når jeg kigger på hvor meget plads der bliver brugt siger den ca 300 mb. der ligger ingen ting på boxen overhoved.

Men har lige tænkt på en ting, skal båndet være en hvis størelse.
HAr prøvet at søge på navnet på tape drevet, og har fundet ud af at der står noget med at bruge 10g bånd. Ved ikke om det har indflydelse.
Avatar billede lap Nybegynder
06. januar 2005 - 23:32 #3
du har ret i, at den kun tager alle filer på / - prøv evt. "dump -0uS -f /dev/st0 /" og få en størrelsesberegning
Avatar billede thorjakobsen Nybegynder
06. januar 2005 - 23:34 #4
så får jeg denne størelse 349921280, vil regne med at det er ca 350 mb.
Avatar billede lap Nybegynder
06. januar 2005 - 23:35 #5
ja - prøv alligevel tar - men det kan være et dårlig (eller skrivebeskyttet) bånd - det har jeg i hvert fald set tidligere.
Avatar billede thorjakobsen Nybegynder
06. januar 2005 - 23:43 #6
tar: /dev/st0: Wrote only 0 of 10240 bytes
tar: Error is not recoverable: exiting now

Skriver den så
Avatar billede lap Nybegynder
06. januar 2005 - 23:51 #7
ok - dødt bånd - er 99% sikker, så jeg kan ikke hjælpe dig.
Avatar billede thorjakobsen Nybegynder
06. januar 2005 - 23:53 #8
pis, men vil nu lige være 100% sikker. Kan det stadig ikke have noget at gøre med at det er et forkert bånd.
Avatar billede lap Nybegynder
06. januar 2005 - 23:56 #9
tja, hvis båndet ikke hører til den pågældende type båndstation, så kan du sagtens have ret - jeg andet ikke hvilket type bånd det skal i en STT2000N.

Men der er intet der tyder på, at tapedrevet fejler noget - alene båndet.
Avatar billede thorjakobsen Nybegynder
07. januar 2005 - 00:10 #10
Fandt lige manualen på seagates hp. og ser ud til at dette bånd skulle kunne bruges så det vil jeg nok bestille imorgen.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=45113

men tak får en lækker hurtig hjælp lap med noget jeg ikke fatter noget om... du fortjener sku nogle point
Avatar billede lap Nybegynder
07. januar 2005 - 00:13 #11
velbekomme - hvis du får problemer med nye bånd, så vender du bare tilbage i denne tråd.