Avatar billede tblaster Nybegynder
06. januar 2005 - 11:34 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Undersøge om der er fejl i oprettelse af forbindelse til db

Hvordan kan jeg lige fange en fejl i min asp når jeg checker på om der bliver lavet en forbindelse til databasen og hvis der kommer en fejl så sende brugeren til en bestemt side?

Jeg har prøvet med følgende men det virker ikke. Så udskriver den bare stadig iis egen fejl:

Function dbOpen()

    ' Undersøger om der er fejl i database forbindelsen
    On Error GoTo 0

    Connection_string = "driver={MySql};pwd="& cSql_Password &";uid="& cSql_Login &";database="& cSql_Database &";server="& cSql_Serverip
    Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
    Set RS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
    Conn.Open Connection_string

    ' Hvis der var fejl i database forbindelsen så sendes brugeren til en fejl side
    If Err.Number > 0 Then
        Response.redirect("401.shtml")
    End If

End Function
Avatar billede glen5000 Nybegynder
06. januar 2005 - 18:16 #1
Prøv med
on error resume next
i stedet for
On Error GoTo 0

Hilsen Glen
Avatar billede tblaster Nybegynder
06. januar 2005 - 18:30 #2
Nope ... den udskriver stadig fejlen istedet for at vidersende brugeren! Kan det hele have noget at gøre med at min side kaldes ved den bliver inkluderet fra en anden side og jeg derfor midt på en anden side kalder ovenstående funktion? Skal jeg lave min redirect med en javascript eller hva?
Avatar billede glen5000 Nybegynder
06. januar 2005 - 18:38 #3
Det burde være lige meget om siden er inkluderet eller ej.

Prøv at sætte
option explicit
ind før
on error resume next

Så der kommer til at stå:
option explicit
on error resume next
Avatar billede tblaster Nybegynder
06. januar 2005 - 20:50 #4
Det hjælper ikke.
Avatar billede glen5000 Nybegynder
06. januar 2005 - 21:06 #5
Okay, nu har jeg selv prøvet at lave det i en funktion. Jeg kan kun få det til at virke hvis jeg sætter
option explicit
ud før funktionen.
Så din kode kommer til at hedde:
option explicit
Function dbOpen()

    ' Undersøger om der er fejl i database forbindelsen
    on error resume next

    Connection_string = "driver={MySql};pwd="& cSql_Password &";uid="& cSql_Login &";database="& cSql_Database &";server="& cSql_Serverip
    Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
    Set RS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
    Conn.Open Connection_string

    ' Hvis der var fejl i database forbindelsen så sendes brugeren til en fejl side
    If Err.Number > 0 Then
        Response.redirect("401.shtml")
    End If

End Function

Håber det virker nu. Ellers ved jeg ikke hvad der kan være galt.
Avatar billede tblaster Nybegynder
06. januar 2005 - 21:17 #6
Det giver:

Microsoft VBScript compilation error '800a0400'

Expected statement

/db.asp, line 22

option explicit
^

Er det ikke fordi den skal ligge på min side som inkluder funktionen og dens side?
Avatar billede glen5000 Nybegynder
06. januar 2005 - 21:24 #7
jeg har kun lagt den i den fil, hvor funktionen ligger.

Min test script ser sådan nu:
Error.asp
<!--#include file="error2.asp"-->
<%
dbOpen()
%>

Error2.asp
<%
option explicit
sub dbOpen()
    ' Undersøger om der er fejl i database forbindelsen

    on error resume next

    Connection_string = "driver={MySql};pwd="& cSql_Password &";uid="& cSql_Login &";database="& cSql_Database &";server="& cSql_Serverip
    Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
    Set RS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
    Conn.Open Connection_string

    ' Hvis der var fejl i database forbindelsen så sendes brugeren til en fejl side
    If Err.Number > 0 Then
        Response.write "FEJL"
    End If
end sub
%>

Og den udskriver FEJL

Jeg ved desværre ikke hvad der kan være galt med din kode :(
Men du må have held og lykke med at få problemet løst
Avatar billede tblaster Nybegynder
21. oktober 2005 - 09:04 #8
glen5000 ... smid et svar så vi kan få lukket dette spørgmål. Jeg fik det til at virker efter noget tid ...
Avatar billede glen5000 Nybegynder
22. oktober 2005 - 10:36 #9
Det kommer her :)