Avatar billede darkstylerdk Nybegynder
23. december 2004 - 16:45 Der er 50 kommentarer og
4 løsninger

Færdig side (efter min mening) ønskes vurderet

Hej eksperter... For det er i jo ;-)

Jeg har flere gange fået hjælp til en side her på eksperten - så nu da jeg selv synes jeg ikke kan finde på mere overhovedet*.
Derfor vil jeg gerne have vurderet siden designmæssigt, funktionsmæssigt og en samlet vurdering af de to ting.

I er selvfølgelig gerne benytte jer af de forskellige funktioner siden har hvis det gør jeres vurdering mere omfattende.

Nogen af de ting jeg gerne vil have vurderet og have forslag til forbedringer ved:

Førstehåndsindtryk
Brugervenlighed
Opbygning
Farvesammensætning
Tekstopsætning

Men alt andet der falder jer på hjerte vil jeg da glædeligt give points til.

På forhånd tak
Kristian

*Jeg arbejder med at gøre siden mere brugervenlig for 800x600 folket ved at halvere top-billedernes højde.
Avatar billede darkstylerdk Nybegynder
23. december 2004 - 16:46 #1
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
23. december 2004 - 16:52 #2
mit førstehåndsindtryk er at det er en flot og enkel side
den er også meget brugervenlig
farverne er noget.....kedelige men det er jo ikke nogen klanside.
teksterne er også sat godt op men mellemrummet mellem de blå "tern" kunne godt være lidt mindre....
Avatar billede morteeart Nybegynder
23. december 2004 - 16:54 #3
Designet er simplet, flot og overskueligt.
Og det passer fint ind i målgruppen.

Men der er dog visse fejl.

De 3 top billeder er store, og loader langsomt, og alt andet indhold kommer først bagefter, dette er træls. Men kan nok fixes med <thead> og <tbody>
Se mere på:
http://www.w3schools.com/tags/tag_thead.asp (de er et eksemel med dem alle 3)

Ved nyhedsbrev der er fejl i Select boxen, den er ikke bred nok.

Igen de 3 topbilleder, som skifter når man skifter billede, trækker for meget.
Du har måske hurtiger internet, men dette er ikke alle som har dette.
Billederne kunne nok også komprimeres mere uden at miste ret meget kvalitet.

Ellers scorer denne side et 10 tal.

Mht. din kode så er en validation ikke særlig overbevisende:

http://validator.w3.org/check?uri=http://rs.kristiank.net/

Et charset ER ET ABSOLUT MUST, da du ellers risikeret fejl ved æøå.
Her er det typisk, som skal være i <head></head> sektionen.

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" >
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
23. december 2004 - 16:55 #4
ville nok smide en display:none omkring din zip-stat! ikke mange der lægger mærke til det (jeg gjorde) men den laver en 1x1px kasse øverst til venstre :)

ellers synes jeg den ser fin ud, dog vil jeg mene at menuen til venstre er lige lovlig bred i forhold til resten af siden, men har måske noget at gøre med at top billedet skal kunne være der?

glædelig jul!
Avatar billede darkstylerdk Nybegynder
23. december 2004 - 17:04 #5
visualdeveloper: Ja det med mellemrummet vil jeg eksperimentere lidt med.

morteeart: Det med billederne vil jeg kigge på. Egentlig var det meningen, men du har nok ret. Select boxen vil jeg gøre mere bred. (Kan du lave et screenshot?). Vil prøve at komprimere billederne. Og så selvfølgelig valideringen. Den er mit store problem, men dér må jeg også prøve at få ændret lidt. Selvom det nok kommer til at tage en del tid:)

elskermad.dk: Haha den zipstat havde jeg helt glemt ;P Og ja det er pga topbilledet.
Avatar billede mjl Nybegynder
23. december 2004 - 17:05 #6
Jeg har kommenteret din side før, og mit indtryk er stadig meget positivt - men - måske ville lidt afstand til kanterne være godt + lidt mere orden, i kasser (td's) det er som om, at dine tekster "flyder" lidt!

Du kan evt. lave en smal <td> mellem tekst og billeder, så der bliver lidt luft!

Jeg designer selv hjemmesider, og er ivrig med mit gennemsyn af andres sider - men man skal alt for ofte se rigtigt dårlige sider, men din ligger i den gode ende, mangler bare lidt finpudsning...!

Alt her fra, for nu...! Svendborg er stadig en smuk by, som min familie og jeg besøgte i sommers :o)
Avatar billede got-it Nybegynder
23. december 2004 - 17:07 #7
Forstår ikk hvorfor der er billeder af både/havn .. Det giver ingen mening kontra politisk parti i mine øjne? :o

nyhedsbrev;  de knapper der under den er ikke alt for kønne - og lidt unødvendige?
  -  desuden er udfør knapper virkelig grim hos mig (og alle andre theme-brugere) o:

Men det sidste er jo en mindre detalje! ;)

Alt ovenstående skal ikke ses som negativt eller mangler, men som forslag til forbedringer.

// jacob
Avatar billede mjl Nybegynder
23. december 2004 - 17:07 #8
Brug evt. også cellpadding = "5"

cellpadding = "0" fjerner al luft i <td>'erne...
Avatar billede mjl Nybegynder
23. december 2004 - 17:10 #9
Billederne af Svendborg, viser partiets tilknytning til netop den by de er parti i - de er meget velplacerede, og efterlader brugeren med et godt indtryk - FJERN IKKE DEM!!!
Avatar billede darkstylerdk Nybegynder
23. december 2004 - 17:13 #10
mjl: jeg vil nok sidde og lege lidt med den cellpadding.
got-it: de knapper vil jeg da gerne se et screenshot af. og evt. også et forslag til hvordan de kunne ændres.

og mht. billederne beholder jeg dem nok. Sprru got-it
Avatar billede darkstylerdk Nybegynder
23. december 2004 - 17:45 #11
er der ikke andre der har idéer eller kommentarer???
Avatar billede the_ghost Nybegynder
23. december 2004 - 18:17 #12
Ang. det med billeder ville det ikke gøre det helt store hvis du lavede dem lidt mindre i størrelsen (antal kb) se eks.: http://jyllandsgade13.dk/temp/center.php
Avatar billede morteeart Nybegynder
23. december 2004 - 18:17 #13
fejlen med select boxen, er at du har optimert til Internet Explorer, og jeg benytter Mozilla Firefox.

Du bør altid teste i mere end én browser.
Her er et link til download siden:

www.mozilla.org/products/firefox

Firefox kan slettes igen, efter brug. Modsat IE som er umuligt at fjerne.
Avatar billede the_ghost Nybegynder
23. december 2004 - 18:19 #14
Foruden det, så er der en rigtig god extension til FireFox ved navn "Web Developer" som kan være til meget hjælp når man designer / koder hjemmesider
Avatar billede darkstylerdk Nybegynder
23. december 2004 - 18:38 #15
har firefox..
Avatar billede got-it Nybegynder
23. december 2004 - 18:39 #16
mjl < jeg syntes det tager fokus lidt fra det egentlige emne -> Politik!?

  -  Sønderborg må have andet at byde på end havne og skibe??
Avatar billede darkstylerdk Nybegynder
23. december 2004 - 18:45 #17
got-it:  Det er nu svendborg. Og Svendborg er en havneby. Skal vi ikke sige vi slutter den debat her?. Og så fokuserer på resten af vurderingen.
Avatar billede tbraestrup Nybegynder
23. december 2004 - 19:02 #18
Ohøj!

For det første synes jeg det er et udmærket stykke arbejde, men der kan jo altid forbedres. Her er nogle forslag som jeg tror ville kunne gøre designet endnu federe:

- Når der køres stor opløsning (jeg kører 1280 x 1024) opstår der forholdsvis meget spild plads omkring selve sitet. Ik at der er noget galt med det, men den hvide farve som baggrund er bare lidt kedelig. Du kan evt. peppe det op ved en neutral farve som bg og lave et svagt pattern henover. Noget i den her dur måske: http://www.braestrup.nyka.dk/bg2.jpg (Du må gerne bruge det hvis du synes et passer). Har ik set dit site med den som bg, så kan selvfølgelig ik sige om det ser godt ud :D

- Mht. farver skal det selvfølgelig ikke være for geilet. De farver du har valgt er neutrale og nydelige nok i sig selv. Personligt synes jeg dog den blå farve som du kører som gennemgående bg i dine celler er lidt kedelig. Jeg tror den farve som du har som hover på dine links måske er federe som gennemgående farve? Det her er selvfølgelig også spørgsmål om smag og behag.

- Menuen er jo nem og overskuelig, hvilket er glimrende. Den et letlæselig, så det er udemærket. Til gengæld savner jeg en smugle mere opfindsomhed. Skrifttypen er klassisk, og farven er som jeg før nævnte en smule kedelig efter min smag.

Det er selvfølgelig svært at lave det super fedt og geilet, når det samtidig skal være pænt og stilrent. Det er om at finde en balance. Alt i alt synes jeg nu det ser nydeligt nok ud :D

Hvis du har brug for inspiration kan jeg anbefale www.cwd.dk. Lidt nede på siden kan du vælge forskellige kategorier, bl.a. "Clean and Simple", "Business Style" som jeg tror kan hjælpe dig med inspiration.

Derudover synes jeg det er en fed idé at du skifter billede øverst i toppen afhængig af hvilket menupunkt man vælger. (Men som det er nævnt tager det tid at loade dem)

TBraestrup
Avatar billede mjl Nybegynder
23. december 2004 - 19:06 #19
I rest my case - det kan ind i mellem blive for mærkeligt - håber du får fin succes med din side...

Got-it : U never get it! Go' jul!
Avatar billede darkstylerdk Nybegynder
23. december 2004 - 19:34 #20
the_ghost:  Hvad har du reduceret størrelsen på billederne med???
Avatar billede darkstylerdk Nybegynder
23. december 2004 - 19:51 #21
nu har jeg siddet og leget lidt med firefox og WD, men kan ikke få den dropdown-menu til at se ordentlig ud... Hvad skal ændres i koden???

<form method="post" action="../index.php">

<input type="hidden" name="send" value="1">

<input type="text" name="email" style="width: 164px;"> <select name="type"><option value="tilmeld">Tilmeld</option><option value="afmeld">Afmeld</option></select>

og min css

input,textarea,select {

    text-align: justify;

    text-decoration: none;

    font-family:arial;

    font-size:12px;

    color: #000000;

    font-weight: normal;

    padding: 0px 5px 5px;

}

form {

    display: inline;

}
Avatar billede morteeart Nybegynder
23. december 2004 - 19:55 #22
tbraestrup

En side om politik skal være informativ og simpel i design, geil og andet lir kan du gemme til counter-strike siderne.

darkstylerdk

bare mere width.. ?-)

billederne er nok reduceret med et billedebehandlingsprogram som photoshop.
Avatar billede morteeart Nybegynder
23. december 2004 - 19:57 #23
btw. tbraestrup

Sider bør optimeret til 800x600 , eller så maximum 1024 x 768

Hvis du kigger på w3c's statestikker er der stadig 40% 800x600 brugere derude.
og ca. det samme til 1024x768.
Avatar billede darkstylerdk Nybegynder
23. december 2004 - 20:00 #24
nej nu er der nok width og den stadig ser fucked ud. I Firefox er der den skøreste hvide kant om "tilmed/frameld"-menuen...
Avatar billede morteeart Nybegynder
23. december 2004 - 20:02 #25
ja, pga. padding.

Hvorfor også have padding på et select element ?-)
Avatar billede darkstylerdk Nybegynder
23. december 2004 - 20:07 #26
så er padding fjernet fra select..
Avatar billede morteeart Nybegynder
23. december 2004 - 20:09 #27
og så ser den korrekt ud :)
Avatar billede darkstylerdk Nybegynder
23. december 2004 - 20:14 #28
nemlig:)  Nu vil jeg prøve det med bg-billede.
Jeg skal vel smide en kode ind i min css???
under body?

Har lagt bg.jpg under grafik... dvs stien er  ../grafik/bg.jpg
Avatar billede darkstylerdk Nybegynder
23. december 2004 - 20:14 #29
Selvfølgelig vil jeg gerne have flere vurderinger og flere forslag til forbedringer
Avatar billede darkstylerdk Nybegynder
23. december 2004 - 20:18 #30
fandt ud af det
Avatar billede darkstylerdk Nybegynder
23. december 2004 - 20:36 #31
er bg bedre nu?
Avatar billede tbraestrup Nybegynder
23. december 2004 - 20:39 #32
morteeart >

Det er vi helt enige i. Som jeg skriver i mit indlæg "Mht. farver skal det selvfølgelig ikke være for geilet. De farver du har valgt er neutrale og nydelige nok i sig selv." Jeg påpeger bare at jeg personligt ville vælge en anden neutral farve.

Mht. til opløsningen er jeg også her helt enig. Jeg gør i mit indlæg bare opmærksom på at den hvide farve som bg er lidt tør (hvis man kører høj opløsning). Jeg citerer: "Når der køres stor opløsning (jeg kører 1280 x 1024) opstår der forholdsvis meget spild plads omkring selve sitet. Ik at der er noget galt med det, men den hvide farve som baggrund er bare lidt kedelig."

Jeg er ked af hvis ik jeg har gjort mig forståelig nok :D
Avatar billede tbraestrup Nybegynder
23. december 2004 - 20:44 #33
Jeg kan i øvrigt se at du har ændret baggrunden. Personligt mener jeg at det ser bedre ud end med den hvide farve.

Et nyt forslag kunne være en border på de 6 blå "bokse". En border med en forholdsvis mat farve og som ikke afviger for meget for den blå farve som dominerer. Noget à la "6287AC"...
Avatar billede darkstylerdk Nybegynder
23. december 2004 - 20:54 #34
så er den således: www.rs.kristiank.net
Avatar billede tbraestrup Nybegynder
23. december 2004 - 20:57 #35
Det ser godt ud.... Personligt synes jeg at det bedre:D
Avatar billede darkstylerdk Nybegynder
23. december 2004 - 21:09 #36
har også lavet lidt om på menuen nu. Er det bedre eller skaber det forvirring?
Avatar billede tbraestrup Nybegynder
23. december 2004 - 21:13 #37
Jeg ville bruge det gamle. Det nye skaber en smule forvirring... Hvordan vil det se ud hvis du ændre skriften til Trebuchet MS? Det er en Arial du bruger nu ik?
Avatar billede darkstylerdk Nybegynder
23. december 2004 - 21:19 #38
a.menu {

    background-color: #000000;

    font-family: Trebuchet MS, Arial, Helvetica, sans-serif;

    font-size: 12px;

er gjort
Avatar billede darkstylerdk Nybegynder
23. december 2004 - 21:20 #39
men det virker ikke...
Avatar billede tbraestrup Nybegynder
23. december 2004 - 21:21 #40
Jeg tænkte nu ikke kun på menuen, men gennemgående gennem hele sitet. Det er kun en idé, eftersom jeg jo ikke har set det endnu?? :D

Og så kunne man måske lave skrifttypen en enkel mindre. Str. 11.... (Men måske det er lige grovt nok hvis det er folk oppe i alderen der skal kigge på den. Den skal jo også kunne læses)....??? :D
Avatar billede tbraestrup Nybegynder
23. december 2004 - 21:22 #41
prøv at fjerne ms i dit stylesheet:

a.menu {

    background-color: #000000;

    font-family: Trebuchet, Arial, Helvetica, sans-serif;

    font-size: 12px; }
Avatar billede tbraestrup Nybegynder
23. december 2004 - 21:23 #42
Hvis ik det virker så prøv "tahoma" i stedet... stadig bare idéer :P
Avatar billede darkstylerdk Nybegynder
23. december 2004 - 21:27 #43
ej der holder jeg mig til Arial
Avatar billede tbraestrup Nybegynder
23. december 2004 - 21:28 #44
Helt i orden... Jeg har heller ik set siden med andet, så kan heller ikke sige om andet ser bedre ud. :D
Avatar billede darkstylerdk Nybegynder
23. december 2004 - 21:30 #45
andre forslag/meninger til/om siden???
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2004 - 21:59 #46
prøve evt med en topmargin på body således at du ikke behøver at scroll op og ned ..din små gif filer som du har ved sidden af nyhedsbrev... find nogen andre gif filer .. ser alt for uprof. ellers meget meget flot :)
Avatar billede the_ghost Nybegynder
23. december 2004 - 22:22 #47
darkstylerdk >> Microsoft Photo Editor
Avatar billede got-it Nybegynder
23. december 2004 - 22:56 #48
mjl < ehm?  ok, seje..
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
23. december 2004 - 23:06 #49
... jeg må da indrømme jeg slet ikke kan lide den røde farve der er valgt nu... jeg kan heller ikke læse teksterne uden at anstrenge mig nu! :S
Avatar billede dan_n Nybegynder
23. december 2004 - 23:10 #50
Fin side du har fået lavet. Du skal dog arbejde lidt med at validere siden, så den overholder w3c standarder:

Læs evt mere her:
http://html.dk/artikler/00031/

om ikke andet skal du under alle omstændigheder angive en doctype:
http://html.dk/artikler/00036/
Avatar billede dan_n Nybegynder
23. december 2004 - 23:15 #51
Det er godt at se, du har brugt tid på at lave et css til print, specielt når der er så mange tekster ?

En lille ting, mere er dine print, udskriv og log-in billeder, disse har lidt "for meget krummel i kanten". Se om du ikke kan lave baggrundsfarven, på billederne samme røde farve som indholdet og derved skippe det transparente, så er det ogs¨å
Avatar billede darkstylerdk Nybegynder
25. december 2004 - 19:47 #52
så er der points...
Avatar billede got-it Nybegynder
26. december 2004 - 00:25 #53
you'll never get it, må det så hedde?

http://img133.exs.cx/img133/7071/skrig3zp.jpg < det jeg snakkede om.
Avatar billede darkstylerdk Nybegynder
26. december 2004 - 14:20 #54
hvordan kan jeg lave om på det?