Avatar billede jessbonde Nybegynder
20. december 2004 - 22:39 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Jævn rotation

Jeg vil gerne lave en jævn rotation af et objekt, men får en acceleration og de-acceleration i starten og slutningen af animationen.
Hvordan kan jeg undgå den?
Avatar billede i11uzion Nybegynder
21. december 2004 - 11:34 #1
Det er fordi der som standard er ease-in/ease-out kurver på animation i 3ds max. Du kan ændre disse kurver flere steder i programmet. Én måde at løse dit problem på, er ved at markere dit animerede objekt, klikke på "motion"-tabben (ikonet med hjulet) på dit panel til højre, vælge "rotation" af de nederste 3 knapper under "PRS Parameters"-gruppen. Herefter får du adgang til de forskellige rotations-akser under gruppen "Euler Parameters". Her kan du så vælge den knap som svarer til den akse du har animeret.

Næste punkt er at gå ned under gruppen "Key Info (Basic) og klikke på en af de små sorte pile (flytter dig rundt mellem de forskellige keyframes for det valgte objekt). Nu er du så klar til at ændre animationskurven for dne keyframe du står på. Det gøres ved at holde venstre musetast nede på en af de to store ikoner med blå kurver på. Der popper så en boks op med forskellige kurver, hvoraf du vælger den øverste. Det samme valg gentager du så ved ikonet ved siden af. Nu har du ændret animationen for dén ene key.

For at gøre det samme ved næste key, klikker du igen på den samme af de sorte pile du klikkede på tidligere, og gentager rutinen med at ændre kurverne...

Jeg håber du kan tyde min forklaring.
Avatar billede jessbonde Nybegynder
29. december 2004 - 00:50 #2
Tak