Avatar billede gripen90 Nybegynder
19. december 2004 - 20:26 Der er 14 kommentarer

Noget stjæler PC' s ydelse

Ja jeg ved jeg har haft tråd oppe om det før, og dengang troede jeg det var et specifekt 3Dmark problem, men det lader til at det alligevel ikke er det.

Lige en kort gennemgang af det hele:

FPS i 3Dmark01/03 farer op og ned og scoren er langt fra altid den samme. Når FPS'ne farer op og ned er min samlede score ca 1000point lavere end når det hele kører godt. Efter en genstart eller to kører tingene igen som det skal

Jeg formatterede så hele skidtet og installerede winXP Sp1 -> DX9c -> den nye nforce 5.10 driver -> forceware 61.77.

Så prøvede vi igen. Det kørte fint ca 2 dage uden problemer, men så pludselig ud af de blå opstod problemet igen, og jeg havde i mellemtiden intet installeret eller pillet ved.
PCen er ikke på nettet så det kunne ikke være virus.

Så tænkte jeg måske det var GFX driveren og installerede Forceware 66.93. Efter jeg installerede den optrådte fænomenet igen. Men så genstartede jeg og så var det væk og alt kørte fint. PCen kørte så helt perfekt i hele to uger hvor fænomenet ikke opstod ! Men så i forgårs da jeg skulle reconnecte min trådløse mus efter at have skiftet batterier (kan ikke se det skulle betyde noget) så vendte fænomenet tilbage.

Så tænkte jeg, at jeg ville tjekke at de ikke bare var et 3Dmark specifikt problem og så installerede jeg Aquamark3. Efter installationen kørte jeg Aquamark3 og fik en score på 48'039point - det skrev jeg ned. Senere på dagen tændte jeg igen PCen for at tjekke 3Dmark, og den kørte igen dårligt. Aha tænker jeg og kører Aquamark3 for at se om det også er ramt af det, og det der det ! Jeg får nu kun 45'856point , efter en genstart eller to kører alt normal igen. Hvad pokker er der i vejen ?

Jeg bringer her de processer som er aktiv under jobliste for det kunne måske være her problemet lå men en eller anden proces der stjæler ydelse !

EM_EXEC.EXE
ctfmon.exe
CTHELPER.exe
rundll32.exe
iTouch.exe
MSPMSPv.exe
nvsvc32.exe
CTSVCCDA.EXE
spoolsv.exe
explorer.exe
svhost.exe
Iass.exe
services.exe
taskmgr.exe
winlogon.exe
csrss.exe
smss.exe
System
Aktiv systemproces
PC specs.
WinXP Pro + SP1
Direct x 9c
nForce 5.10 driver pakke (ikke lyddriveren)
Forceware 63.99
SB live 5.1 digital drivers
Logitech mouse + keyboard drivere
3dmark01
3dmark03
Aquamark3
AGP 8X
AGP Aperture size 128mb
Fast write disabled
Epox nforce 2 ultra. AMDXP1800@XP3000 200fsb. 1GB pc3200 Geil ram, PoV GeForce 6800. Maxtor 80gb hd.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. december 2004 - 20:30 #1
Er du sikker på at det er "Iass.exe" (med stort "i") og ikke "lass.exe" (med lille "L")??

Hvis ja, så har du muligvis Sasser ormen!
Følg da instruktionerne på http://arlet.dk/spybothjt.htm
Avatar billede gripen90 Nybegynder
19. december 2004 - 21:13 #2
Det er vist med lille "L" = "l".
Når jeg går ind i hjælp & support -> support -> avancerede systemoplysninger -> tjenester Så er der et skema over tjenester der kører og jeg kan så se at der står:
SamSs - lsass.exe - kører- automatisk
ProtectedS torage -isass.exe - kører automatisk
PolicyAgen t - lsass.exe - kører - automatisk
NtLmSsp -isass.exe - stoppet - manuelt

Når jeg søger på denne computer så giver Isass.exe intet resultat, men lsass.exe gør og der står det er et windows prefetch eller lignende.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. december 2004 - 21:15 #3
Følg instruktionerne på http://arlet.dk/spybothjt.htm
Så vil nogle af HijackThis-folkene kigge på loggen.
Avatar billede gripen90 Nybegynder
19. december 2004 - 21:23 #4
PCen er slet ikke tilsluttet internet !.
Avatar billede gripen90 Nybegynder
19. december 2004 - 22:00 #5
Kan GFX være defekt ?  men hvis det var defekt så burde de da ikke lave det nummer og så virke fint i 2uger og så lave nummeret igen....

Jeg fatter virkelig KEINES af det her. Jeg er løbet tør for ideer. Jeg har prøvet forceware 61.77 og 55.93 og nforce 4.27 og 5.10.

PCen er som sagt heller ikke engang på nettet så der er ikke umiddelbar mulighed for at få virus.
Og jeg har forsøgt at formattere og system gendanne, og min PSU burde være god nok ( Seasonic Super Tornado 350w psu (peak 390watt). 3.3v = 28ampere. 5v =30 ampere. 12v = 19 ampere.)
CPU temp. kommer aldrig over 45*c.

Ligefør man kyler lortet ud x(
Avatar billede gripen90 Nybegynder
19. december 2004 - 22:01 #6
rettelse ! forceware 66.93 selvfølgelig
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. december 2004 - 22:06 #7
Kommentar: thesurfer
19/12-2004 21:15:24 Følg instruktionerne på http://arlet.dk/spybothjt.htm
Så vil nogle af HijackThis-folkene kigge på loggen.

Vil du have hjælp eller ej? Der er sikkert ikke noget i den log - men bare lige for at udelukke det, så kom med den log :)
Avatar billede gripen90 Nybegynder
19. december 2004 - 22:32 #8
Jo. men jeg har to gange nævnt at PCen slet ikke er koblet på internettet så jeg kan absolut INTET hente eller downloade. Jeg sidder nu ved min bærbar og skriver.
Avatar billede gripen90 Nybegynder
19. december 2004 - 22:37 #9
Men igen jeg er heller ikke 100% sikker på om det er noget i systemprocesserne der laver det nummer eller om det er drivere til GFX og mobo. Eller om GFX er defekt. Jeg finder det meget svært at gennemskue, og jeg vil mene at jeg selv er ret PC-kyndig mht problemfinding... men dette kan jeg ikke !.
Jeg har også tænkt på om GFX er defekt ?
Avatar billede gripen90 Nybegynder
20. december 2004 - 16:40 #10
Jeg har tjekket fejlloggen i windows XP, jeg ved ikke om den siger jer noget.

Dato-tidspunkt: 22.september 2004 (tror det var den dag jeg formatterede og gensinstallerede windows)
Kilde: LoadPerfBeskrivelse:
Strengværdien til ydelsestællernavnet i registreringsdatabasen er forkert formateret. Den falske streng er 2272, og den falske indeksværdi er det første i DWORD i dataafsnittet, mens de sidste gyldige indeksværdier er det andet og det tredje DWORD i dataafsnittet.

Dato-tidspunkt: 22.september 2004 (tror det var den dag jeg formatterede og gensinstallerede windows)
Kilde: LoadPerf
Beskrivelse:
Fjernelse af ydelsestællerstrenge for tjenesten WmiApRpl (WmiApRpl) mislykkedes. Fejlkoden er det første DWORD i dataafsnittet
Avatar billede gripen90 Nybegynder
20. december 2004 - 22:08 #11
Er der slet ingen der kan bruge mine oplysninger til noget ?

Jeg har snakket med nogle andre og de mener det evt kan skylde at jeg har nForce IDE-driveren installeret, kunne det være sådan det hænger sammen ?
Avatar billede gripen90 Nybegynder
21. december 2004 - 16:57 #12
Nå ligemeget. Der er ingen der ved det. Jeg spørger et andet sted.
-Slut-
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. december 2004 - 19:46 #13
Du skal huske at lukke ved at lave et svar selv og acceptere eget svar ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. december 2004 - 19:47 #14
Ren nysgerrighed - hvor spørger du?