Avatar billede EIHP Juniormester
16. december 2004 - 16:05 Der er 62 kommentarer og
1 løsning

Xp kan ik læse harddisk

Jeg har geninstalleret min computer med xp.. efter at ha haft suse på.. men nu kan den ik læse min anden harddisk.. den siger den ik kan læse.. og computeradministration, kan ik fortæl hvad filsyste, det er.. så vil hører om der er en måde at lave det om til ntfs uden at slet noget? eller bare på nogen måde at læse harddisken??
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
16. december 2004 - 16:10 #1
du kan prøve at se om partition magic kan se den harddisk. Den kan vidst se alle filsystemer inklusiv dem oprettet af div. linux-distro'er
Avatar billede EIHP Juniormester
16. december 2004 - 16:14 #2
hvor finder jeg den?
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
16. december 2004 - 16:17 #3
kan jeg ikke lige huske men jeg er ret sikker på at google.com ved det ;)
Avatar billede EIHP Juniormester
16. december 2004 - 16:25 #4
Nu har jeg fundet det.. den siger det er ntfs.. men hvad kan jeg gøre så jeg kan læse indholdeT??
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
16. december 2004 - 16:29 #5
uhhh, jeg er ikke så stærk i det med filsystemer men du burde kunne se din ntfs disk i XP, men hvis ikke du kan tror jeg desværre at du er nød til at omformatere den. Jeg er faktisk lidt forundret over at XP ikke kan læse den disk.
Har du prøvet at tjekke den for fejl?
Avatar billede EIHP Juniormester
16. december 2004 - 16:43 #6
JEg forstår det bare, ik fordi i går da jeg havde suse på virket den fint.. da jeg fjernet suse, og indstalleret xp, læser den, den ikke... Jeg vil meget gerne lære at bruge suse linux i den sags skyld.. men da ik når den ødelægger min harddisk.. :S
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2004 - 16:45 #7
SuSE ødelægger ikke noget hvad er dit problem helt eksakt ?
Avatar billede EIHP Juniormester
16. december 2004 - 16:48 #8
XP læser ik min harddisk, den kan godt fortæl der er 185 gb og kun 4 gb ledig.. men jeg kan ik komme ind på den...
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2004 - 16:54 #9
Kære ven! hvor meget ville du kunne hjælpe hvis du fik de par ord du kommer med der
Har du XP på den primære harddisk ?
Kan du se se den sekundære under administration ?
hvad for en harddisk har SuSE være installeret på ?
Avatar billede clauseberhard Nybegynder
16. december 2004 - 16:58 #10
Hej eihp

Først må jeg lige spørge dig om hvilken version af NTFS du benytter, for det kan jo både være ver., 4, 5 eller 6 (til Longhorn RC Builds)?
Da det har indvirkning på hvilke operativ der kan læse den.

Derudover har du prøvet at skanne den for fejl evt. vha. at højreklikke på disken og så i funktioner sige "Undersøg".

Du kan også i Kommando Fortolker (cmd) køre en skandisk
fx. "chkdsk (Drevbogstav) /f"

Mvh. Claus
Avatar billede EIHP Juniormester
16. december 2004 - 16:59 #11
den primære havde jeg suse på, og windows... den anden kan jeg se under administration, og i denne computer.. men jeg kan ik komme ind på den...
Avatar billede peet49 Nybegynder
16. december 2004 - 17:02 #12
Tror du har mistet rettighederne til den.
Avatar billede EIHP Juniormester
16. december 2004 - 17:04 #13
Hvordan for jeg så dem tilbage???
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2004 - 17:05 #14
Er det korrekt at du har 180 GB filer liggende på den ?
er der ingen attributter "skrivebeskyttet" el. lign. under egenskaber
Avatar billede EIHP Juniormester
16. december 2004 - 17:15 #15
Helgec.. du siger noget.. jeg kan da huske, jeg havde kompimer på det drev, da der var xp før suse kom på.. kan det ha betyd noget???
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2004 - 17:20 #16
Jeg går ud fra du snakker om C: nu det tør jeg slet ikke udtale mig om, men prøv at højreklik på dit sekundære drev og se under egenskaber om der står noget der
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2004 - 17:21 #17
Og snakker vi om 2 harddiske eller 2 partitioner ?
Avatar billede EIHP Juniormester
16. december 2004 - 17:30 #18
Jeg har xp og suse på c.. og det er d jeg havde/har kompimer....
Der står ik noget under egenskaber
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2004 - 17:35 #19
Ja nu får jeg godt nok gæster kl. 18:00 men der er nok andre der tager over og jeg ved ikke meget om rettigheder i XP jeg er Linux mand
Forstår jeg dig ret at du både har XP og suse installeret på den 1. harddisk, hvis det er tilfældet kan du se indholdet af harddisk 2 fra SuSE ?
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2004 - 17:37 #20
Jeg tror godt du kan regne med at det er det komprimerings halløj der er synderen, hvilket program har du brugt til at komprimere med ?
Avatar billede EIHP Juniormester
16. december 2004 - 17:39 #21
Nej.. fik vis skrevet forkert der.. jeg havde også suse på hdd 1...
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2004 - 17:42 #22
Hvis du går ind i "Denne Computer" og højreklikker på dit sekundære drev har du så ikke mulighed for dekomprimere drevet ?
Avatar billede EIHP Juniormester
16. december 2004 - 17:46 #23
nej.. Den viser ingen muligheder..
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2004 - 17:54 #24
Jeg får gæster nu se om du kan bruge noget sf det http://www.eksperten.dk/spm/459941
Avatar billede EIHP Juniormester
17. december 2004 - 14:46 #25
nu har jeg braendt suse live paa en dvd.. og koerer den direkte.. men jeg kan ik semine harddiske.. hvad skal jeg goere ved det??
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2004 - 15:05 #26
Du skal svare præcis på det jeg spørger om nu og kun det
1) har du to hardiske i din computer ?
2) er der mere end en partition på hver harddisk ?
Avatar billede EIHP Juniormester
17. december 2004 - 15:07 #27
Ja, har 2.. og hoved disken, den med xp på, har to partitioner.. en på 70 gb, og en 10 gb.. og den anden harddisk har 200 gb... og kun en partition
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2004 - 15:10 #28
OK 2 minutter
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2004 - 15:14 #29
Du går ind i /etc/fstab og ser om der ikke er en linie der begynder således

/dev/hda1  /
/dev/hdb1  /

Hvis disse 2 linier findes så fuldend hele linien her på siden
Avatar billede EIHP Juniormester
17. december 2004 - 15:24 #30
de er der ja.. men der star ik andet end dem.. nar jeg trykker enter, spoerger den hvad app den skal abne med...
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2004 - 15:42 #31
Nu rolig
du skal ikke åbne noget
er der så ikke et ikon på dit skrivebord der hedder windows/C eller noget i den retning ?
Avatar billede EIHP Juniormester
17. december 2004 - 15:47 #32
nej.. men kan det skyldes at jeg kører suse direkte fra cd-rom??
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2004 - 15:53 #33
Ja det er lige præcis det der gør mig lidt usikker
Hvis vi går tilbage til /etc/fstab, Hvor blev windows mountet, hvad står DER hvor jeg har indsat ?

/dev/hda1  /?/?
/dev/hdb1  /?/?
Avatar billede EIHP Juniormester
17. december 2004 - 15:58 #34
Skal jeg skrive det ind?
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2004 - 16:00 #35
Du skal skrive det til mig her på tråden ellers kan jeg jo ikke vide hvordan du skal mounte og derved se dine windows installationer
Avatar billede EIHP Juniormester
17. december 2004 - 16:01 #36
/dev/root  /  iso9660 defaults 0  0
Er det eneste der står der...
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2004 - 16:09 #37
For at vi så er helt sikker på at vi forstår hinanden så skal det forstås således

/dev/hdb1 /dev/root  /  iso9660 defaults 0  0

Er det sådan at linien ser ud? du skal være sikker
Avatar billede EIHP Juniormester
17. december 2004 - 16:12 #38
nej.. det eneste der står i den fil, du beder mig om at læse... er /dev/root  /  iso9660 defaults 0.. der står ik noget om dev/hdb1 eller noget... kun /dev/root  /  iso9660 defaults 0  0
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2004 - 16:23 #39
Jeg vil gerne hjælpe dig men du er nød til at komme med de rigtige oplysniger kl. 15:24:22 siger du at der er de to linier jeg spørger, nu siger du der kun er en linie, altså skal det her op at køre så er vi seriøse fra fra nu af OK
Og du gør hvad jeg skriver hverken mere eller mindre
gå ind i /etc -> højreklik på /fstab -> vælg åbn med Kwrite -> indsæt følgende linie i fstab
/dev/hdb1 /mnt/test  ntfs  noauto,user 0 0
Herefter klikker du ENTER og husk at gemme
Luk din fil
Åbn din terminal og skriv
mkdir /mnt/test
Klik ENTER
Stadig i terminalen og nu skriver du
mount /dev/hdb1 /mnt/test
Klik ENTER
nu kan du se indholdet af din sekundære harddisk i /mnt/test
Avatar billede EIHP Juniormester
17. december 2004 - 16:28 #40
the document could not be saved, as it was not possible to write to file:/etc/fstab.
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2004 - 16:32 #41
i terminalen skriv
chmod 777 /etc/fstab
Klik ENTER
og prøv så igen
Avatar billede EIHP Juniormester
17. december 2004 - 16:34 #42
chmod: changing permissions of '/etc/fstab': Operation not permitted
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2004 - 16:38 #43
Øjeblik jeg tror sgu du arbejder som user, så vi prøver denne i terminalen skriv
su root
klik enter hvad sker der så ?
Avatar billede EIHP Juniormester
17. december 2004 - 16:42 #44
linux:/home/linux #
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2004 - 16:43 #45
prøv så igen
i terminalen skriv
chmod 777 /etc/fstab
Klik ENTER
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2004 - 16:48 #46
I terminalen skriver du
fdisk /dev/hdb
Klik ENTER
Herefter skriver du p
Klik ENTER
nu skal computeren komme med de oplysninger der findes om din sekundære harddisk

Hvad skriver den ?
Avatar billede EIHP Juniormester
17. december 2004 - 16:48 #47
sådan.. nu kunne jeg gemme :)
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2004 - 16:51 #48
OK
Du gør lige det vi har skrevet om nemlig
redigere din /etc/fstab
oprette en mappe /mnt/test
mounte din sekundære partition på /mnt/test
Avatar billede EIHP Juniormester
17. december 2004 - 16:52 #49
okay.. hvor finder jeg så /mht/test?
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2004 - 17:01 #50
Stadig fordi det er live version er jeg lidt usikker men prøv det her
Højreklik på en bart stykke i venstre halvdel af proceslinien, du bør du få en undermenu -> vælg tilføj knap -> vælg HOME.
Nu bør der være et iokon med dit "home" på proceslinien
Klik på home -> klik på pil opad i øverste venstre hjørne -> nu bør du kunne se alle mapperne i roden -> klik på MNT -> nu bør du kunne se TEST -> klik på TEST
Avatar billede EIHP Juniormester
17. december 2004 - 17:11 #51
Godt nok er mnt der.. men der står ik noget i den...
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2004 - 17:14 #52
Så har du ikke gjort som jeg skrev 16:23:45 start herfra

Åbn din terminal og skriv
mkdir /mnt/test
Klik ENTER
Stadig i terminalen og nu skriver du
mount /dev/hdb1 /mnt/test
Klik ENTER
nu kan du se indholdet af din sekundære harddisk i /mnt/test
Avatar billede EIHP Juniormester
17. december 2004 - 17:24 #53
mkdir: connot create directory '/mnt/test': Read-only file system
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2004 - 17:29 #54
OK
Skriv i terminalen
mount /dev/hdb1 /mnt
Klik ENTER
Åbn din terminal og skriv
mkdir /mnt/test
Klik ENTER
Stadig i terminalen og nu skriver du
mount /dev/hdb1 /mnt/test
Klik ENTER
nu kan du se indholdet af din sekundære harddisk i /mnt
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2004 - 17:30 #55
RETTELSE
Stadig i terminalen og nu skriver du
mount /dev/hdb1 /mnt/test
Klik ENTER
nu kan du se indholdet af din sekundære harddisk i /mnt
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2004 - 17:30 #56
RETTELSE
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2004 - 17:31 #57
RETTELSE
Stadig i terminalen og nu skriver du
mount /dev/hdb1 /mnt
Klik ENTER
nu kan du se indholdet af din sekundære harddisk i /mnt
Avatar billede EIHP Juniormester
17. december 2004 - 17:32 #58
mount: you must specify the filesystem type
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2004 - 17:40 #59
Har du ikke indsat og gemt denne linie

/dev/hdb1 /mnt/test  ntfs  noauto,user 0 0

i /etc/fstab
her er filsystemet jo specificeret
Avatar billede EIHP Juniormester
17. december 2004 - 17:59 #60
jo det har jeg
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2004 - 18:30 #61
OK
Jeg skal lige ha`startet en Linux computer op er tilbage kl. 19:00
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2004 - 18:54 #62
Jeg ved ikke hvad det er for en version SuSE du har men prøv dette
Højreklik på skrivebord -> vælg opret ny -> enhed / device -> harddisk -> klik på fanebladet ENHED ->  klik på "dropdown" pilen til højre i skrivefeltet -> marker den linie der er identisk med den som du har indsat i /etc/fstab -> klik OK -> klik på dit nye ikon
Avatar billede EIHP Juniormester
18. december 2004 - 01:00 #63
Jeg har opgivet det helge... tror det er windows kompiringen der har ødelagt det... Du for points for al din hjælp.. For tror ik jeg for, forbindelse til den harddisk... Så jeg formatteret den.. nu har jeg mistet en masse date, men sådan er livet nu en gang...