Avatar billede donslund Nybegynder
16. december 2004 - 08:08 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Interface til indtastning af data til Access

Hvis jeg skal lave et interface til indtastning af data der skal smides i en Access-database, så kan jeg jo lave en formular i Access, men så skal man vel have Access installeret, eller hvordan fungerer det?
Ville det være forholdsvis simpelt at lave noget Visual Basic eller hvordan mener I det skal gøres?
Avatar billede sunmad Nybegynder
16. december 2004 - 09:12 #1
Hvis du har en MS Access database liggende (file type .mdb) er det nemmeste afgjort at opdatere den i Access. Du behøver i og for sig ikke, at gøre det i en formular. Du kan i Access gå direkte ind og åbne en tabel og tilføje, slette eller opdatere dine rådata, men for det meste vil det være mere bekvemt at gøre det i formularer, som er meget nemt at udvikle i Access. For en fuldstændigheds skyld, vil jeg lige nævne at en anden måde at opdatere ens tabeller på i Access er i en query (forespørgsel) men det forudsætter at ens rådata ligger i en anden tabel, så den metode er sikkert ikke anvendelig i dit tilfælde.
Skulle du ikke have adgang til MS Access kan du gøre præcis det samme i VB. Access og VB bruger samme database engine (Microsoft Jet Database Engine)og er fuldt compatible når det kommer til databasestructurer.
Hvis du ikke har hverken Access eller VB til rådighed, men et helt tredie database system må du til at undersøge mulighederne for at importere din Acesss DB i dette system. Endelig kan du jo gøre det i SQL hvis du har adgang til SQL, men her er vi ude i et område hvor jeg kun har få erfaringer.
Jeg tror det er så langt jeg kan komme baseret på dit oprindelige spørgsmål, men du er velkommen til at stille tillægsspørgsmål, hvis du føler der er noget her du kan bruge. Jeg er besøget siten her hver dag undtagen i juleperioden.

Dan
Avatar billede donslund Nybegynder
16. december 2004 - 09:49 #2
Jeg har selv Access installeret, men hvis det skal ud til andre brugere, skal de så have Access installeret. Men kan man lave en exe.fil der åbner formularen eller hvordan mon det fungerer.
Hvis jeg vidste, at der var IIS installeret de forskellige steder, så lavede jeg det jo bare via den på en server og så noget ASP. Men det er jeg ikke sikker på.
Avatar billede supertekst Ekspert
16. december 2004 - 10:22 #3
Via VBA-kode i f.eks. Word - kan du få adgang til en access DB - uden at Access er installeret hos den pågældende bruger. Det kræve så, at VBA-koden i Word får tildelt en reference til DAO-objektet.

På denne måde, kan brugeren arbejde med databasen via en formular i Word.
Avatar billede donslund Nybegynder
16. december 2004 - 10:38 #4
Det er nok ikke den rigtige kategori, men kan man gøre det samme gennem eks. Flash? Der kan man jo uden problemer lave en .exe som kan køre flash-filen.
Avatar billede sunmad Nybegynder
16. december 2004 - 12:44 #5
Hvis dine brugere har MS Excel kan du bruge MS Access OutpuTo action til at producere dine tabeller i regnearksformat før du distribuerer dem. Er de nede på et niveau hvor de end ikke har et regneark til rådighed er der nok ikke andet for end at skrive et lille program (evt. i VB) der læser en MS Access tabel og viser den i en formular. Det kan i hvert altid lade sig gøre. Det er muligt, der findes standard programmer, der kan gøre det, men dem har jeg aldrig hørt om.
Avatar billede donslund Nybegynder
16. december 2004 - 12:47 #6
Jeg har luret lidt på noget .NET eller noget, men jeg ved ikke helt hvordan jeg kommer igang. jeg læser lidt tutorials og sådan noget. Men jeg ser hvad jeg finder på.
Avatar billede donslund Nybegynder
22. december 2004 - 15:07 #7
Jeg lukker her. Er der nogen der vil have lidt point at varme sig på i julen?
Avatar billede donslund Nybegynder
23. december 2004 - 10:13 #8
Nå ikke. Så tager jeg dem selv.