Avatar billede arabica Nybegynder
15. december 2004 - 11:08 Der er 8 kommentarer

Hvordan checker man opløsningen på et billede?

Hej

Hvordan kan man se, hvilken opløsning et billede har?
Billedet er i pdf og dette format kan ikke ændres.

På forhånd tak.
Avatar billede spe Nybegynder
15. december 2004 - 11:14 #1
Har du Acrobat 6? Så kan du lave en preflight, vælge at se info om billedet og dermed tjekke opløsningen.
Avatar billede arabica Nybegynder
15. december 2004 - 11:28 #2
Jeg har Acrobat 4 - kan det bruges?
Avatar billede arabica Nybegynder
15. december 2004 - 11:56 #3
Hvis jeg anskaffer mig Acrobat 6, kan det så også checke
om pdf-billedet er lavet i CMYK farver?
Avatar billede spe Nybegynder
15. december 2004 - 13:19 #4
Kan ikke huske hvor meget Acrobat 4 kan i den sammenhæng. Er ved at være nogle år siden jeg sidst har set version 4 og her kan du ikke lave en preflight/forhåndskontrol på samme måde som i version 6. Men hvor meget info du kan få omkring et billede er jeg i tvivl om.
Ja du kan også tjekke om det er CMYK i version 6.
Acrobat er netop kommet i version 7. Tjek på www.adobe.dk eller www.adobe.com hvor meget version 7 kan.
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
15. december 2004 - 13:55 #5
Hvid du downloader Acrobat Reader 6.0, åbner filen, vælger værktøjet Marker Billede, og klikker på billedet, så bliver det markeret ved at fraven bliver forvrænget. Vælg kopiér. Åbn photoshop, vælg Filer > Nyt, accepter forslaget til indstillinger (som afspejler det billede der er i clipboardet) og vælg Paste (Sæt ind.

Så har du billedet i den form det fandtes i pdf'en, opløsning, farveformat m.m.
Avatar billede arabica Nybegynder
15. december 2004 - 14:35 #6
Udmærket forslag, men jeg mener bestemt ikke, at de indstillinger som er default, når man åbner et nyt billede, afspejler det billede som er i clipboardet.

Disse default indstillinger kan ændres efter behov og vil afspejle de sidst anvendte indstillinger og vil være dem, som vil blive anvendt på billedet, når man paster det.
Avatar billede spe Nybegynder
15. december 2004 - 14:44 #7
Idanielsen er inde på en mulig løsning. Normalt er det sådan at Photoshop gør det Idanielsen skriver nemmelig at afspejle det der ligger i clipboardet, hvis det er noget der kan sættes ind i det nye billede. Men prøver det lige af på et billede jeg kender.
Avatar billede spe Nybegynder
15. december 2004 - 14:50 #8
Desværre nej. Photoshop genkender pixelsstørrelsen men ikke opløsning og farvesystem