14. december 2004 - 23:25 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

Genvejs knap til pause skærm

Er der nogen der kan huske tilbage til dengang da Office 6.0 var nyt?
Dengang fik man en lille bjælke øverst tilhøjre med nogle knapper til de oftest benyttede programmer, bl.a. en knap til pause skærm.
Mit spørgsmål er: Er der en nem måde at få sådan en knap magen til når man bruger windows xp?
Jeg tænker ikke på en bjælke med alle mulige genvejs knapper, a-la office bjælken, men en knap der bliver vist på process linien i bunden af skærmen.
Sådan at når man går til pause, så trykker man lige på knappen, og vupti så er pauseskærmen på med password og det hele.
Avatar billede nopsen Ekspert
14. december 2004 - 23:33 #1
du kan oprette en ny genvej og henvise til screensaveren, denne kan du så evt trække ned på proceslinien.
Avatar billede nopsen Ekspert
14. december 2004 - 23:34 #2
under egenskaber for genvejen kan du også selv bestemme hvilket ikon den skal ha.
Avatar billede clauseberhard Nybegynder
14. december 2004 - 23:39 #3
Hej Anton....

Er det ikke meget lettere og trykke "Ctrl" + "Alt" + "Delete" og vælge "Lås Computeren"

NB: Det er uden "Velkomstsiden" jeg her benytter, da jeg sidder på et netværk og at velkomstsiden udgør en sikkerhedsrisiko. (Svarende til NT/2000 Logon)

Der er dog også muligheden for det ved brug af XP logon (Velkomstside), kan dog desværre ikke lige huske hvor den er, men den er i en af topmenuerne.

Det dejlige ved denne funktion er at man øjeblikkeligt låser systemet og der nu kræves password for at åbne. Pauseskærmen starter dog ikke, men sikkerheden er der stadig, hvis du da ikke har en administratorkonto uden password :-)

Håber at dette kan være en hjælp

Mvh. Claus
14. december 2004 - 23:40 #4
Hvad hedder screen saveren?
Jeg går ud fra at det er en *.exe fil i Windows mappen.
Avatar billede nopsen Ekspert
14. december 2004 - 23:43 #5
de ligger i windows\system32 mappen og har fil endelsen .scr
14. december 2004 - 23:44 #6
Hej Claus
Der er ikke password på, idet når jeg er på ferie eller har fri, så skal mine kollegaer kunne bruge mine værktøjer.
Det jeg er efter er når jeg er til pause så skal det låses så der ikke bliver rodet i den måde jeg har arrangeret mine program vinduer. Og hvis loggen siger at der er oprettet ordrer imens jeg har fri, så kan jeg med sindsro sige at det ikke er mig der har lavet fejl, det er lidt sværrer hvis der er lavet noget på min pc imens jeg er til f.eks. kaffe pause.
Avatar billede nopsen Ekspert
14. december 2004 - 23:44 #7
der er flere af dem, så du må vælge den du vil ha.
Avatar billede nopsen Ekspert
14. december 2004 - 23:45 #8
standard screensaveren hedder logon.scr
Avatar billede leif Seniormester
14. december 2004 - 23:48 #9
Derfor ville låse metoden vil også være den bedste ! Hvis folk ikke skal kunne rode i dine ting mens du er væk !

Jeg forstår ikke hvorfor det er et problem at sætte kode på lige netop din bruger ! Dine kollegaer kan vel bare logge ind som sig selv på din maskine ?
14. december 2004 - 23:57 #10
Sig mig lige engang.
Hvilken en har password funktion, nu har jeg været omkring dem jeg har herhjemme(Xp-Home), og har ikke fundet en, i windows 98 havde de det næsten alle sammen.
Avatar billede leif Seniormester
14. december 2004 - 23:59 #11
I XP har alle Password funktion hvis det sættes til via kKontrolpanel -> Skærm -> Pauseskærm !
15. december 2004 - 00:01 #12
Hej Leif
Du kender ikke mine kollegaer.
Hvis netop den opgave ikke bliver lavet fra netop den maskine, så er der ingenting der virker.
Nu er min plads i organisationen ikke til at jeg kan rette på dem jeg arbejder sammen med, jeg er bare ham der gør alle de ting de andre ikke kan finde ud af.
15. december 2004 - 00:06 #13
Hej Leif
Der må være et eller andet jeg gør helt forkert.
Jeg højre klikker på skrivebordet.
Klikker på 'Egenskaber'.
Vælger fanebladet 'Pauseskærm'.
Vælger en pauseskærm f.eks '3d blomster'.
Klikker på indstillinger.
Og hvad så, der er ikke noget der bare ligner password.
Avatar billede clauseberhard Nybegynder
15. december 2004 - 00:09 #14
Hej Anton...

Ja det er helt rigtigt, men nu benyttede Win9x sig også af en anden måde at lave passwords på, der langt fra var særlig sikker, hvem husker ikke at man også under logon blot kunne klikke annuller, og så startede computeren.
Sikkerhed....?

I dag er det istedet for sådan at når din computer går på pauseskærm og at du har sat funktionen til under "Pauseskærm" i Egenskaber for Skærm så benytter den din logon adgangskode, dette er også for at serveren på netværket bedre kan følge med, og dermed give den unikke bruger adgang (Eller Systemadministratoren)

(deraf kommer også CAL = Client Access License, da man her betaler ud over Windows for hvor mange brugere der er på ens netværk.)

Nu kan du jo så sige at nej det har du ikke brug for, men du skal huske på at WinXP på lige linie med NT/Win2000 er netværksoperativsystemer og er "bygget" op om en server og domæne (kan også være uden server og med localdomæne)

Så jeg er ked af at sige at hvis du vil benytte Microsofts måde for password beskyttelse så er du nødsaget til at give din brugerkonto en adgangskode (Det ville også være sikkerhedsmæssigt langt mere forsvarligt)
Og hvis domænet/netværket/serveren ellers er sat ordentlig op, så skal du jo ikke tænke på om dine kollegaer har adgang til din konto, for de har også adgang til deres konto på din maskine og omvendt.

Håber at dette kan være en hjælp.

Mvh. Claus
Avatar billede leif Seniormester
15. december 2004 - 00:09 #15
Lige nedenunder indstillinger, er der Beskyt med adgangskode ved forsættelse !
15. december 2004 - 00:17 #16
Hej Leif
Nedenunder knappen 'Indstillinger' er der det felt jeg angiver minutter der skal ventes.
Vedsiden af den er der et felt der kan krydses af der hedder 'vis velkomstside ved fortsættelse.
på min (Xp-home) herhjemme har jeg logon adgangskode på. Men det gør ingen forskel om feltet er krydset af eller ikke.
15. december 2004 - 00:20 #17
Jeg tror jeg vil kikke lidt på min pc på arbejde(Xp-pro) om den har andre indstillinger.
Klokken er jo også allerede blevet idag.
Forløbig tak for hjælpen.
16. december 2004 - 08:13 #18
Det lader til at pauseskærmen kun beder om adgangskode når der er adgangskode på login.
Det ser dog ud til at pauseskærmen skal have været aktiv et stykke tid før den beder om adgangskoden.
I har været til hjælp begge to, så i deler point.
Avatar billede nopsen Ekspert
16. december 2004 - 19:53 #19
ok takker, husk at acceptere svarene :)
16. december 2004 - 20:29 #20
Undskyld, det troede jeg at jeg havde.