Avatar billede kitoggorm Nybegynder
11. december 2004 - 13:18 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kombinere twocolumn med enkelt kolonne tekst

Hej
Jeg er interesseret i at lave et dokument hvor der øverst er 5--10 linier i fuld sidebredde (Titel, resume og forfattere), hvorefter den følgende tekst skal være opdelt i kolonner. Dette skift skal ske midt på siden, hvilket giver mig problemer. Jeg kan fint skifte til twocolumn ved et sideskift, men det er jeg ikke interesseret i.

Et fint eksempel på det layout jeg ønsker kan ses på:
http://www.lens.unifi.it/articles/art121.pdf
Avatar billede ljm21 Praktikant
11. december 2004 - 23:08 #1
I din preamble indsætter du (hvis den ikke er der):
\usepackage{multicol}

Og omkring det flerspaltede tekst indsætter du:
\begin{multicols}{2}
%Her skrives dokumentet
\end{multicols}

Håber du kan bruge det

Lars
Avatar billede kitoggorm Nybegynder
12. december 2004 - 09:57 #2
Ja det virket med kolonnerne, men nu er alle mine figurer forsvundet. Har du en ide om hvad der er gået galt?

Nu har jeg barberet figurindsættelsen ned til kun at indeholde det absolut mest nødvendige, men det hjælper ikke.
\begin{figure}[]
  \includegraphics[width=50mm]{sinus.eps}
\end{figure}
Avatar billede ljm21 Praktikant
12. december 2004 - 11:21 #3
Du bruger vel ikke tilfældigvis windowsprogrammet yap! til at se din dvi? Den har et problem med at vise figurer i preview, men når du konverterer din dvi til pdf eller ps er de der fint, som de skal være.
Ellers, er der afsat plads til figurerne i teksten? kommer Latex med nogle fejlmeldinger?

Lars
Avatar billede kitoggorm Nybegynder
12. december 2004 - 11:59 #4
Ja jeg bruger Yap, men har ikke tidligere haft problemer med hverken dvi eller pdf. Der er ikke afsat plads i dokumentet til figuren.
Der er faktisk en Warning der har noget med sagen at gøre:

Package multicol Warning: Floats and marginpars not allowed inside 'multicols' environment! .
Avatar billede ljm21 Praktikant
12. december 2004 - 12:12 #5
fra http://www.comp.leeds.ac.uk/andyr/misc/latex/latextutorial8.html:

Floats are not fully supported by this environment. It can only cope if you use the starred forms of the float commands (eg \begin{figure*} which makes the float span all columns. This is not hugely problematic, since floats of the same width as a column may be too small, and you would probably want to span them anyway.

To create a typical two-column layout:

\begin{multicols}{2}
  lots of text
  \ldots
\end{multicols}

dvs prøv at indsætte \begin{figure*} og \end{figure*} istedet. Det vil så vidt jeg kan forstå strække din figur over hele sidebredden. Jeg ved ikke om det kan bruges? ellers så skriv igen.

Lars
Avatar billede kitoggorm Nybegynder
12. december 2004 - 12:34 #6
Hej Lars

Det kan jeg godt leve med i første omgang. Tak for hjælpen.

Gorm
Avatar billede ljm21 Praktikant
12. december 2004 - 12:36 #7
Selv tak, og tak for point