Avatar billede bivins Nybegynder
03. december 2004 - 14:39 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Netværksforbindelse mellem XP og Windows 2000 pro

Hej eksperter!

Jeg kan ikke få min stationære PC (win 2000 pro) til at få tilladelse til at gå ind på min laptop (XP home)selv om den godt kan finde den, kommer der en besked at den ikke er tilgængelig - adgang nægtet. Jeg mener at have fulgt alle instrukser på opsætningen (wintip.dk), og forbindelsen virker den anden vej - fra laptop til PC. Hvad kan det være der blokerer adgangen til min laptop?
Venlig hilsen
Bivins
Avatar billede bivins Nybegynder
03. december 2004 - 14:43 #1
Jeg vil lige tilføje at jeg kører over en switch og har adsl forbindelse. Begge computere er tilsluttet switchen og har individuel adgang til nettet.
Avatar billede -mundi- Nybegynder
03. december 2004 - 15:11 #2
Har du givet tilladelse i din firewall ? Mener da xp home også har en indbygget firewall
Avatar billede bivins Nybegynder
03. december 2004 - 15:50 #3
Ja, jeg har faktisk slået den fra for at være sikker på at det ikke er den der er skyld i problemet.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
03. december 2004 - 16:33 #4
Hvis du bruger en Switch, så får begge PC'er en IP fra din udbyder, og de ligger højest sandsynlig ikke i samme IP segment. Derfor virker det ikke.

2 Løsninger:
1) Køb en Router
2) Installer en ekstra protokol. Evt. Netbui eller IPX
Avatar billede bivins Nybegynder
03. december 2004 - 19:19 #5
De protokoller du nævner er allerede installeret. Kan det være det du nævner, hvis det godt nok virker i den ene retning. Hvad er forklaringen på det?
Avatar billede wave Nybegynder
03. december 2004 - 19:23 #6
Bjuhl, nu ligger problemet jo ikke i at maskinerne ikke kan finde hinanden så enten benytter de andre protokoller end tcp/ip som tildeles af routeren, eller også tildeler routeren lokale addresser netop i samme segment. (normalt)

Der er 3 måder du kan få adgang til din xp masiner på.. jeg tager for givet at du har lavet et share.

Måde 1 er at du aktiverer gæste kontoen på din xp og tildeler gæstekontoen de rettigheder til det share du ønsker win2000 maskinen adgang til.

Måde 2 er at du opretter den samme bruger (navn og password) du har på din windows 2000 maskine under brugere på din xp maskine, og så tildeler denne bruger rettigheder på det share du deler.

Måde 3 er du benytter det administrative share på din xp maskine eks hvis du skal have adgang til dit c drev så klares det ved \\dinxpmaskinesnavn\c$ og så bruger du administrator kontoen på din xp med det tilhørende password.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
03. december 2004 - 20:01 #7
Prøv at gå ind under din brugerkonto i kontrol panel på din win2000 maskine, og slet alle gemte password.
Prøv derefter at connecte igen. Nu skulle du så gerne blive promptet med et login. Her angiver du et gyldig bruger/pass fra din Xp maskine.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
03. december 2004 - 20:03 #8
Har du opgraderet til SP2 på din Laptop.
Så skal du lige åbne for fil/printerdeling i firewallen. Den bliver nemlig tit spærret automatisk ved installation.
Avatar billede bivins Nybegynder
04. december 2004 - 00:50 #9
Jeg har prøvet alt det der er sagt indtil nu og intet af det virker. Det er meget mystisk.
Avatar billede wave Nybegynder
04. december 2004 - 09:24 #10
Så er det fordi du ikke har lavet "dit hjemme netværk" på XP maskinen, eller også er det som bjuhl skriver din firewall...
Avatar billede bivins Nybegynder
04. december 2004 - 09:41 #11
Så ville jeg ikke skrive at alt er prøvet af det er skrevet. Hjemme netværk på XP er også sat op, det slutter med at spørge om man vil lave en diskette til den anden maskine, problemet er bare at disketten ikke virker når styresystemet er windows 2000 (virkeligt smart af Microsoft).
Avatar billede bjuhl Nybegynder
04. december 2004 - 11:50 #12
Drop det diskette pjat.
Hvis de er i samme IP segment (undermaske) og er i samme workgroup. Så skal det virke. De skal i hvert fald kunne se hinanden. Adgang til shares er derefter en helt anden historie.

Prøv evt. at glemme internettet og give dem en fast IP. Slet alle andre protokoler end TCP og deaktiver alle firewalls. Sæt dem i samme workgroup.
Hvis det ikke virker heller, så er jeg umiddelbart blank.

Du havde ikke en Router vel???
Avatar billede ranglen Nybegynder
04. december 2004 - 12:00 #13
Du har ikke leget så meget, så du har fået deaktiveret gæstekontoen på xp? Det kan du kontrollere fra cmd med

net user gæst (eller guest)
Avatar billede bivins Nybegynder
04. december 2004 - 15:10 #14
Jeg har på fornemmelsen at I begynde at glemme hvad jeg oprindeligt skrev. Netværket virker den ene vej - fra xp (laptop),  til win 2000 (PC). Win 2000 kan se xp og den arbejdsgruppe jeg har oprettet, men når jeg forsøger at logge på det drev jeg har delt, får jeg meddelelsen at det ikke er tilgængeligt - adgang nægtet.
Avatar billede kenp Novice
04. december 2004 - 15:11 #15
Denne kan vel nok hjælpe ;) http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=%2Fisapi%2Fgomscom%2Easp%3Ftarget%3D%2Fdanmark%2Fsupport%2Fxmlkb%2Fda304%2F0%2F40%2Easp&LN=DA

men du har oprettet de bruger som er på den ene computer på den anden og omvendt ik?
Avatar billede ranglen Nybegynder
04. december 2004 - 15:12 #16
Det besked vil du også netop få, hvis du på xp har dekativeret gæst. Ved xp home kan du kun køre med enkelt fildeling, og her kan fjernbrugere kun komme ind som gæst
Avatar billede ranglen Nybegynder
04. december 2004 - 15:14 #17
Derfor hjælper det heller ikke noget, at oprette de samme brugere på xp, som du har på 2k. De administrative shares, $c, $admin etc, kan du heller ikke komme ind på
Avatar billede kenp Novice
04. december 2004 - 15:15 #18
hov forkert link! finder lige et andet det har åbenbart flyttet rundt på microsfot.
Avatar billede kenp Novice
04. december 2004 - 15:16 #19
humm var rigtigt link, bare en forkert overskrift på artiklen!
Avatar billede bivins Nybegynder
04. december 2004 - 18:15 #20
Til ranglen: det er tjekket og gæst er aktiveret, men... :-(
Til kenp: Siden du henviser til ser interessant ud, men når jeg følger den vejledning opdager jeg at jeg ikke har det valg der hedder Brug Simpel fildeling, i mappeindstillinger under 'vis'. Jeg kan se på eksemplet at det burde være det sidste valg under 'vis', på min version eksisterer det bare ikke. Kan det have noget med opdatering at gøre. Jeg kører med automatisk opdatering, så derfor er nyeste opdatering installeret.
Avatar billede kenp Novice
04. december 2004 - 20:08 #21
hvis du læser så findes simpelfildeling ikke på Home udgaven det er som stanart aktiveret, og på win2k er der slet ikke så noget så det skal du bare springe op og falde ned på.
Avatar billede bivins Nybegynder
05. december 2004 - 18:30 #22
Det hele er prøvet og der er simpelt hen ikke noget der virker, skal jeg virkelig tilbage til 2K på begge maskiner?
Avatar billede bivins Nybegynder
23. august 2010 - 18:44 #23
blev ikke læst, måtte gøre som jeg skrev i sidste indlæg