Avatar billede nilsen Nybegynder
25. november 2004 - 08:45 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Slette en av to indstallerede wxp h.e.

gd
Ved en fejltagelse har jeg fått indstalleret 2 versjoner av xp på hver sin partition.
Jeg vil gerne ha fjernet den ene (formatert denne partition)
hvordan gør jeg det?
N.
Avatar billede haverslev Novice
25. november 2004 - 08:50 #1
2 X Windows installeret: Du kan manuelt fjerne den ved at slette deres folder på harddisken.
Du skal være helt sikker på hvilken folder der bruges til den du vil beholde, men kan så ellers slette den anden.
Du kan se hvilken en du skal beholde, ved at være startet op på den. klik start  > kør, skriv cmd og tryk enter.
Skriv så:cd %windir%  og tryk enter.  Den skifter så til det aktuelle windows system, og den må du ikke røre. -  F.eks c:\windows
Klik på start > indstillinger > kontrolpanel > system, fanebladet system, indstillinger under start og genoprettelse.  Klik knappen ”Rediger”
Her kan du nu slette de linier som refererer til den/de installationer du vil slette.
Læg mærke til at foldernavnet står i linien og du kan derfor identificere de rigtige linier på denne måde.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  Du skal finde filen Boot.ini den ligger i roden af C:\
For at se Boot.ini, følg vejledningen:
Åbn en mappe, klik på Funktioner=>Mappeindstillinger=>Vis.
Fjern flueben ved "Skjul beskyttede operativsystemfiler".
Fjern flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper".
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper".
Avatar billede diggy Nybegynder
25. november 2004 - 08:52 #2
Start op i den XP du vil beholde (noter hvilket drev den er installeret på.
Højreklik derefter på "My computer" og vælg "Manage", hvor du så kan formatere en partition under "Disk Management" (efter du har slettet partitionen).

Bagefter kan du så evt. rette i din NT loader, så du ikke kan vælge mellem to.
Dette gøres via properties for my computer og derefter vælge "Settings" for Startup and Recovery.

Jeg ville nok vælge at beholde den partition der indeholder filerne "ntldr" og "boot.ini".
Avatar billede nilsen Nybegynder
25. november 2004 - 13:00 #3
gdi
Jeg har nå slettet (overført til papirkurven) windows mappen på det aktuelle drev.
Kan jeg så formatere drevet, og deretter slette windows mappen??, eller omvendt, det har ingen betydning bare jeg blir kvitt den, og får en ren partition.
N.
Avatar billede haverslev Novice
25. november 2004 - 13:07 #4
Hvis du er sikker på at den starter korrekt op på din Windows XP
(den du vil beholde f.eks på c-drevet)
Så kan du formatere ved at H-klik på Denne computer, klik på Administrer, klik på Diskhåndtering, h-klik på den Partition du vil formatere og vælg Formater.
(Du kan ikke formatere det drev windows kører på, da det er systemdrev)
Avatar billede nilsen Nybegynder
25. november 2004 - 18:53 #5
gdi
Fint i deler poengene
tks for hjælp.
N.
Avatar billede nilsen Nybegynder
25. november 2004 - 23:58 #6
gdi
Jeg var litt hurtig på denne.
Jeg har fjernet windows mappen - men det er fortsatt ikke muligt at formatere drevet, kan jeg gøre det via min indstallations disk?
Nilsen
Avatar billede haverslev Novice
26. november 2004 - 08:58 #7
Har du en win 98 Bootdisk ?
Du booter på disken, når den er færdig, står der A/:
skriv format D: så der kommer til at stå  - A/:Format D:
(hvis den partition du vil formatere er D ellers et andet bogstav)og trykker enter.

http://home10.inet.tele.dk/f_jensen/startd.htm#win98