Avatar billede iggipop Nybegynder
22. november 2004 - 11:40 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

bredde, pixel, skæmopløsning osv..hvordan hænger det lige sammen

Hej!

Jeg har en side der er lavet så tabellen den er lavet i er width="800" height="500"

Så har jeg fået en henvendelse der siger følgende :

Kan det ikke lade sig gøre at lave skærmopsætningen om på hjemmesiden så den kun er 800 dpi bred, da ikke alle har en skærm der kan gå højere op end 800 dpi?

Men jeg sidder jo selv med en skærmopløsning på 1024x800 og her kan jeg fint se siden.
DPI er vel heller ikke noget med størrelse, det er vel mere med hvor tæt der bliver skrevet!?!

Men de 800 px på min side er vel et udtryk for hvor meget at bredde i browseren det fylder eller hur ?

Er lettere forvirret :D
Avatar billede dmcn Praktikant
22. november 2004 - 11:52 #1
DPI har intet med problemet at gøre - ignorér det. :)

Personen mener naturligvis pixel, og han har ret - det kan godt være, at bredden på siden er sat til 800 px, men i en 800 * 600 px opløsning, har man kun ca. 750 px til rådighed i bredden. Derfor oplever din bruger, at han skal scrolle for at se hele siden, selvom bredde og opløsning burde passe fint. Sæt den ned til 750 px i bredden, så burde brugeren blive tilfreds. :)
Avatar billede iggipop Nybegynder
22. november 2004 - 12:48 #2
Hmm....de 750 px er det så pga browser kant osv ?
Avatar billede dmcn Praktikant
22. november 2004 - 12:50 #3
Og scrollbar osv., ja. :)
Avatar billede iggipop Nybegynder
22. november 2004 - 12:57 #4
Han må sgu skrue op for opløsningen eller købe ny skærm/skærmkort ;o)
Gider ik lave det om....tror jeg hehe...

smid et svar..
Avatar billede dmcn Praktikant
22. november 2004 - 13:02 #5
Det er formentlig ikke kun ham der har problemet - på verdensplan kører ca. 40% af brugerne med en opløsning på 800 * 600. :)
Avatar billede iggipop Nybegynder
22. november 2004 - 13:12 #6
tsk tsk :D....smid et svar
Avatar billede dmcn Praktikant
22. november 2004 - 13:13 #7
.
Avatar billede olebole Juniormester
22. november 2004 - 13:15 #8
<ole>

... og én ting er, hvordan det ser ud lige nu - men i den nærmeste fremtid vil flere og flere se siderne på PDA's  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede dmcn Praktikant
22. november 2004 - 13:21 #9
F.eks. mig - jeg er godt i gang med bestillingen, og så skal jeg satme til at råbe af folk, der ikke optimerer til 640 px brede skærme. ;)
Avatar billede iggipop Nybegynder
22. november 2004 - 13:22 #10
Hmm....hvem fanden gider lave så små sider :o)
Sider til PDA skal kun indeholde tekstlink...og ik meget andet !
Avatar billede olebole Juniormester
22. november 2004 - 13:31 #11
Det gider alle, der er overbevist om, at andre kan have glæde af indholdet på deres site - og føler, de har en rigtig god grund til at lægge netop deres informationer på nettet.
Jeg er helt overbevist om, at de fleste PDA-ejere priser sig lykkelige for, du ikke er trendsetter på WWW  ;o)
Avatar billede iggipop Nybegynder
22. november 2004 - 14:58 #12
Har selv PDA og har også lavet et par sider til den .. men det er fandme ikke smart synes jeg. Dødirriterende at glo på den lille skærm :o)
Men bevares....hehe...
Avatar billede olebole Juniormester
22. november 2004 - 15:17 #13
Tjaa ... ikke desto mindre er de med voldsom hast ved at blive ganske almindelige - og vil efter al sandsynlighed være i overtal om ganske få år  :)