Avatar billede challengers Nybegynder
19. november 2004 - 14:30 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Opret et lag som en kanal

Hej Eksperter,

Jeg følger denne tutorial:

http://www.tutorialoutpost.com/count/398

- men er kommet i problemer i følgende sætning i slutningen af punkt 2: "Now copy this layer into a new channel...".

Hvordan gør jeg det?
Avatar billede spe Nybegynder
19. november 2004 - 14:55 #1
Du vælger laget. Vælger indholdet i laget. Vælg Copy
Find Channel-paletten frem. Opret en ny kanal, vælg Paste.
Avatar billede challengers Nybegynder
20. november 2004 - 10:40 #2
Tak for det!
Nu er jeg så løbet ind i flere problemer (håber det er ok at fortsætte i denne tråd):
Jeg forstår simpelthen ikke, hvad det er, man skal i punkt 3. Jeg kan ikke rigtig få effekten frem af den nye kanal. Der er noget, jeg ikke gør rigtigt.
Kan du omformulere det / gøre det mere detaljeret, så jeg kan udføre det på mit billede?
Avatar billede spe Nybegynder
20. november 2004 - 11:45 #3
Lidt omkrivning og forklaring følger her.
Jeg beskriver en anden måde at hente kanal ind som selektion end forslået i tutorialen. Men med samme resultat nemmelig at du bruger kanalen som selektion.

3. Duplikér igen dit fotolag. Med dette lag aktivt vælger du Select->Load Selection->Vælg den kanal du satte kopien af dit lag ind i. Hvis du ikke selv har navngivet så hedder den kanal Alpha1.
Vælg derefter Add layermask (nr. 2 ikon fra venstre nederst i lagpaletten) Photoshop bruger nu din selection til at male forskellige gråtoner i lagmasken (den ekstra firkant du har fået i laget i lagpaletten).
Udfør så Median filter på dit underderste lag.
Hvis du ikke er helt tilfreds med virkningen kan du male med en blød pensel i din lagmaske. Dette gør du ved at klikke på lagmaskefirkanten i dit lag (så ser du ikonet for lagmaske til højre for øjet i laget).
Når du arbejder i en lagmaske betyder forskellige gråtoner: grader af gennemsigtighed. Der hvor du maler med hvidt er indholdet i laget helt massivt. Der hvor du maler med sort er indholdet i laget helt gennemsigtigt. Der hvor du maler med f.eks. 50% sort er indholdet i laget 50% gennemsigtigt o.s.v.
Avatar billede challengers Nybegynder
22. november 2004 - 08:59 #4
Mange tak for hjælpen!!
Jeg får dog ikke helt den ønskede / viste effekt ud af det. Men det er vist bare et spørgsmål om at forsøge nogen andre værdier for de forskellige effekter.

Spe - du har været en kanon hjælp. Vil du have lidt flere point for det?
Avatar billede spe Nybegynder
22. november 2004 - 09:39 #5
Selv tak :-) De 60 points du har tildelt er rigeligt.
Avatar billede challengers Nybegynder
22. november 2004 - 10:06 #6
Okay. Mange tak igen :)