Avatar billede jakob_madsen Nybegynder
17. november 2004 - 09:52 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

montage af SMD komponenter.

Jeg har 120 smd komponenter (LEDS) som jeg skal have sat på et print til en prototype. Hvordan gør jeg dette?
Jeg har mit print. Kan man gørre noget sådan i hånden uden at lave 240 lodninger på SMD komponenter?
Avatar billede _smoelf_ Nybegynder
17. november 2004 - 10:12 #1
Du må nok bide i det sure æble... da de alle skal gemmen printet er der ikke såmeget at gøre... de skal jo også have kontakt men kobber på den anden side af printet..
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
17. november 2004 - 10:25 #2
enig med smoelf.
du kan læse om smd lodning her:
http://www.hn.dk/en/business/pdf1/Optimal%20lodning.pdf
Avatar billede jakob_madsen Nybegynder
17. november 2004 - 10:25 #3
Kan man ikke bruge noget "lode pasta" ???? hvis der er noget der hedder sådan.
Avatar billede _smoelf_ Nybegynder
17. november 2004 - 10:35 #4
Nej ikke som virker ordenligt... den bedste og mest sikre er lodde dem på..
Avatar billede screem_brille Novice
17. november 2004 - 13:22 #5
Det du tænker på med lodde pasta, må være flydende loddetin, det kan man godt, men det er ikke nemmere hvis man ikke er vant til at arbejde med det, en god tynd spids og en 0.4 mm loddetin, så kan det ikke tage lang tid ;)
17. november 2004 - 15:58 #6
Ja, lodde pasta og varm luft, du kan bruge sådan en tingest til at tage maling af med, men med stor forsigtighed.
Alternativ til varm luft er infrarødt lys eller damp.

Ellers som screem brille skriver, en god tynd spids
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
17. november 2004 - 20:08 #7
Sikke da en omgang sludder.

Det er en myte at SMD er noget forfærdelig noget der kun kan monteres af maskiner.

Jeg arbejder med elektronik udvikling til dagligt og stortset alt er SMT og vi har altså ingen SMD monterings maskine i UDV.
Fremgangs måden er at du helst skal have noget loddetin på max. Ø0,8mm, en kolbe der ikke er alt for stor (ikke VVStypen). Glem alt om pasta, stencils, varme pistoler etc.

Først ligger du lille "klat" loddetin på en af loddeø'erne, så tager du komponenten med en pincet holder den mod klatten mens du varmer den (klatten altså) komponenten glider på plads, fjern kolben, vent et øjeblik til loddetinnet er kold.
Nu er det en smal sag at lodde de resterende loddeøer.
Du kan sagtens lodde IC'ere i SO hus eller TQFP'ere - no problem.
17. november 2004 - 20:33 #8
Sikke da en omgang sludder. -- vilket noget af det ???

Jeg har Loddet MEGET på SMD, både i hånden og infrarødt (8 lags print og 200+ ben)
Og spurgte han ikke efter et alternativ til at gøre det i hånden.

Da jeg beskæftigede mig med det var varm luft det mest udbredte til UDSKIFTNING af større komponenter.
Avatar billede _smoelf_ Nybegynder
17. november 2004 - 21:05 #9
Du har han jo ikke udstyr for 200K hjemme i stuen bare til at lege med.. men ville bare se om der ikke var en nemmer og hurtiger måde at gøre det på.. sådan jeg har opfattet det.. og når man først er igang tager det jo ingen tid med en normal loddekolbe..
17. november 2004 - 21:29 #10
enig smoelf -> sådan en tingest til at tage maling af med <- men hvis han sådan en fætter, kan vel ikke koste mere end 50,- til 200,- kr

Jeg ville også gøre det i hånden.
Avatar billede screem_brille Novice
18. november 2004 - 01:06 #11
dunnerfjert, hvad er det der er skrevet som er noget sludder ? og hvem har skrevet smd kun kan monteres med maskiner ?
Avatar billede jakob_madsen Nybegynder
21. februar 2005 - 19:55 #12
Lukket¨
Avatar billede screem_brille Novice
21. februar 2005 - 21:05 #13
hvorfor tager du selv pointene ?
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
21. februar 2005 - 23:08 #14
Jacob har sikkert lagt meget arbejde i, at læse alle indlæggene!
Avatar billede screem_brille Novice
21. februar 2005 - 23:56 #15
Ja det må være derfor, bare en mærkelig måde at sige tak for hjælpen på....