Avatar billede rudi1234 Nybegynder
16. november 2004 - 17:58 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvornår opfattes et link som jeg ønsker det?

Når jeg laver hjemmesider, vil jeg gerne have at fx Google tæller mine links på en link-side "rigtigt": Når jeg fx skriver

<a href="redir.php?url=http://sbold.dk">Søndre Boldklub</a> (www.sbold.dk)

så vil jeg gerne opnå at Google ved et robot-besøg på min hjemmeside opfatter www.sbold.dk som en side jeg har linket til (og altså giver www.sbold.dk nogle "points").

Gør Google det når jeg ikke direkte har skrevet et link til www.sbold.dk (dvs. <a href="http://www.sbold.dk">Søndre Boldklub</a>)?

Grunden til at jeg gerne vil have det lidt underlige link <a href="redir.php?url=http://sbold.dk"> er at jeg gerne vil kunne lave statistik på når folk klikker på mine links.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. november 2004 - 20:15 #1
Hvis du skal have søgemaskinerne til at se dine links, skal du bare lave dem
som links. Det ville ikke være rimeligt at de gættede sig til links ud fra
tilfældige parametre.
Avatar billede rudi1234 Nybegynder
16. november 2004 - 21:16 #2
Det giver jeg dig ret i, men jeg skriver også linket i parantes bagefter. Så mit spørgsmål går nærmere på: Når søgemaskinerne møder fx www.sbold.dk SYNLIGT på en side, tæller det så med som link?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. november 2004 - 21:23 #3
Nej, det er ikke et link, det er bare tekst ;)
Avatar billede demib Nybegynder
28. november 2004 - 20:02 #4
Hvis du gerne vil overføre linkværdi (PageRank i Google) til de sider du linker til er det en meget dårlig ide at anvende et redirect script som sktseret. Redirectet vil normalt enten optræde som et 301 redirect eller 302. Det sidste er noget rigtig skidt, men det første er heller ikke optimalt. Specielt Yahoo har kludret meget i redirects det sidste års tid, men også Google har haft sine vanskeligheder. Hvis du holder dg helt væk fra redirects undgår du dette.

Og du kan sagtens tracke alligevel. Lav i stedet et JavaScript der trigger din tracking via et onClick event på dit directe a href link - eller et script der trigger på en unOnload event (men det er lidt mere ticky).
Avatar billede rudi1234 Nybegynder
29. november 2004 - 08:41 #5
Det var jo faktisk en enkel og effektiv løsning! Tak! :0)