Avatar billede para7 Nybegynder
14. november 2004 - 10:09 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Panorering - er det muligt 2

Nogen der ved om man kan have et billede fx i et layer, hvor man ser et udsnit af billedet og så kan fx klikke en knap til højre for layeret og derved flytte dette "vindue" for at se noget af billedet, som ellers er skjult, til højre?
Det kunne fx bruges som en funktion i stil med kortet på http://kort.eniro.dk/
Avatar billede olebole Juniormester
14. november 2004 - 10:42 #1
<ole>

Yups ... sådan kunne det sikkert bruges, men hvad skal det præcist bruges til? Vi skulle jo nødigt ud i en så elendig løsning, som enrio.dk har fået lavet  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede para7 Nybegynder
14. november 2004 - 12:18 #2
Det er rigtigt.
Jeg har et gammelt kort over nogle øgrupper. Det ville være super hvis man så et udsnit af det og når man så rullede ud i siderne (over nogle links, som er barer i .gif billeder) så flyttede man ligesom vinduet i den retning. Hvis det så kunne lade sig gøre, så kunne der være links på kortet.
Hvis det er oppe at køre, kan man måske lave en random funktion, der panorerer rundt af sig selv, når man ikke rører noget.
ELLER hvis det er lettest i første omgang for de lidt lavt sat 30 point ;o)
Jeg kan modificere javascripts, men ikke rigtigt designe dem selv. Så her er måske en expert ?-)
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
14. november 2004 - 15:04 #3
Avatar billede para7 Nybegynder
14. november 2004 - 16:12 #4
Tak Idanielsen
Det kunne være udgangspunktet for at flytte vinduet på kortet i ryk. Send lige et svar. Jeg kunne godt tænke mig en glidende bevægelse når man ruller hen over et link, eller udfra et random mønster. Så er det virkelig noget.
Avatar billede many Nybegynder
14. november 2004 - 19:14 #5
http://www.panoramas.dk/ giver en del anvisninger på, hvordan man kan bære sig ad.
Avatar billede para7 Nybegynder
15. november 2004 - 09:15 #6
Tak many, der er nogen interessante panoramas og qtv tutorials, men jeg vil bruge dhtml.
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
15. november 2004 - 10:51 #7
svar
Avatar billede olebole Juniormester
15. november 2004 - 12:59 #8
Hvis ikke billedet er alt for stort, er løsningen et lag med clip. Det er samme fremgangsmåde, man bruger i dynamiske DHTML scrollers.

I Enrio's løsning er det dog enkelt billeder, der indlæses ... formodentligt fra en database med vektoriserede data, så der ved hver request bliver dannet et billede, som præsenteres for brugeren.
Avatar billede para7 Nybegynder
15. november 2004 - 14:18 #9
Og tak til ole. Kan man mon få en scroller scrolle andet end i x eller y retning. Altså i en anden vinkel? Send også lige et svar, så er grundlaget lagt. Jeg åbner et spm med flere point lidt senere, når jeg virkelig skal bruge det til noget :)