Avatar billede toontech Nybegynder
03. november 2004 - 19:21 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Godtgørelse ved indbetaling af moms via homebanking

De 25 kroner jeg får refunderet af T&S ved indberetning og indbetaling af moms via homebanking, hvor og hvordan skal de bogføres?
Avatar billede halifax Nybegynder
03. november 2004 - 19:29 #1
Er godtgørelsen i sig selv momsfri? Hvis ja, er det lidt nemmere at have med at gøre.

I mit regnskab under udgifter ville jeg formentlig have en konto som hed: "Gebyr, provision o.l" (Gebyr for fx. kontoudtog ryger på den konto). På samme konto ville jeg tage det godtgjorte gebyr til indtægt. En indtægt kan jo godt ryge på en udgiftskonto - formindske omkostningerne.
Avatar billede toontech Nybegynder
04. november 2004 - 00:04 #2
Godtgørelsen medregnes ikke til den skattepligtige indkomst iht http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=199783&vID=0&i=0#i199783

Men ellers går jeg ud fra at det momsfrit: http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=199687&vID=0&i=8#i199687
Avatar billede halifax Nybegynder
04. november 2004 - 02:20 #3
Det er da rart at få nogen skattefri indtægter. Beløbet skulle bare være noget større. . .  hehe.

I så fald kunne oprettes en (under)konto under Egenkapital og kalde den "Skattefri godtgørelse" e.l.

Dog, det ville nok være mest korrekt at lade beløbet indgå på en konto under virksomhedens DRIFT, kontonavn fc. "Ikke skattepligtige beløb".

Herved ville "Årets resultat" af virksomhedsdrift blive mest korrekt. Set med virksomhedens "øjne".

Det skal så blot huskes, at beløbet ikke skal medtages i din skattepligtige indtægt fra drift af personlig virksomhed.

Lidt det samme som ikke alle repræsentationsomkostninger er fradragsberettigede i din skattepligtige indtægt. Her blot beløb med modsat fortegn.
Du oplever formentlig allerede, at der skal ske en vis opsplitning i "Årets resultat" fra virksomhed og så din "personlige indkomst" over for T&S.
Avatar billede toontech Nybegynder
11. december 2004 - 15:50 #4
halifax
Lav et svar så jeg kan give point
Avatar billede halifax Nybegynder
11. december 2004 - 22:39 #5
Det kommer her.  :)