Avatar billede knighten Nybegynder
29. oktober 2004 - 16:23 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

centrer rulers

Hvordan får jeg rykket mine rulers så "0" på både lodret og vandret er præcis i midten af mit projekt?

Er det eneste måde at rykke dem på ved at "hive" dem ned oppe fre venstre hjørne af rullers?

På forhånd tak.
Avatar billede spe Nybegynder
29. oktober 2004 - 16:31 #1
Ja, det er den eneste måde.
Avatar billede knighten Nybegynder
29. oktober 2004 - 16:37 #2
ok.. *g*

Nå jeg nu læser i en toturial at jeg skal centrere de der rulers og der beskrives at når man er ved at nå midten så skulle den selv hoppe på plads. Det gør min ikke. Ved du hvorfor?

Men det betyder altså at hvis jeg har en canvas der er 13,8 cm bred og skal centrer min vandrette ruler, så skal jeg sidde og tage på slum om der nu er 6,9cm på hver side af nullet?
Det må photoshop sga da kunne gøre bedre...
Avatar billede backside Nybegynder
29. oktober 2004 - 16:53 #3
Slå Snap til, kan være det får den til at "snappe".  ;)
Avatar billede spe Nybegynder
29. oktober 2004 - 16:55 #4
I View har du kommandoen Snap to, her kan du slå til og fra hvad din rulers skal hæfte sig til.
Hvis du holder shift-tasten nede mens du trækker nulpunktet diagonalt ned mod midten vil du fornemme at den hopper til nogel punkter undervejs. Den hopper altså ikke specifik til midten men de ruler markeringer der er på din linial.
Måske kan du gøre dette sæt dit Grids inddeling til at være det halve af din side bredde med en underinddeling på 1.
Dette gør du i Edit->Preferences
View->Show->Grid
Snap to->Grid
Træk så din ruler nulpunkt uden at holde shift-tasten nede nu skulle den springe til grid-hjælpestregen der efter din inddeling gerne skulle ligge nøjagtig midtvejs.
Avatar billede knighten Nybegynder
29. oktober 2004 - 17:07 #5
Ja - det virkede.
Jeg havde ikke helt fanget den der med snap to.
Tak skal du have.
Avatar billede prodic Mester
30. oktober 2004 - 11:29 #6
Hvis du ønsker at få markeret centrum af et givent objekt kan du også prøve følgende:
Tryk på CTRL+T for at vælge Transform-funktionen. Nu kan du hive dine guides ind fra dine rulers som vanligt. Når du kommer til midten af objektet vil dine guides automatisk "klistre" fast til yderpunkterne, og midten af objektet. Når du har fået midten af objektet(horisontalt/vertikalt) markeret trykker du bare på Escape for at fjerne Transform-funktionen igen.
Nemt og smertefrit - herlig "gemt" funktion hvis du spørger mig. :-)

Om den kan bruges i netop dit tilfælde må du selv vurdere, men nu er tippet givet videre...
Avatar billede knighten Nybegynder
30. oktober 2004 - 18:21 #7
>>prodic
Det er nemlig det jeg har læst i de forskellige toturials. Men jeg kan ikke få det til at virke, den "klistre" ikke fast på midten eller siderne på mit objekt. Heller ikke selvom den er sat til "snap to" - document bounds.(eller "all" for den den sags skyld)
Jeg kan kun få det til at virke hvis jeg inddeler mit mit grid så der kun er fire kvadrater i mit objekt - der kan jeg så sætte den til at snappe på grid. Det er lidt mere besværgeligt - men det virker.
Kan det være fordi jeg kun har ver. 7...

Jeg har garanteret rodet ved en eller anden indstilling.. Er der en måde hvor man kan reset alle indstiller på tools og alt andet - eller skal det klares ved en reinstallation? Synes ikke jeg kan finde noget.
Avatar billede prodic Mester
01. november 2004 - 18:03 #8
Den nemmeste måde at nulstille ALT på er ved at gøre følgene:
Hold Ctrl+Shift+Alt nede når du starter programmet op. Så spørger PS dig, om du vil slette din Photoshopsettings-fil, og det svarer du bare Ja til.
Så starter du helt fra nul igen.
Det kan være en god ide, at gemme evt. settings/actions som du kunne risikere at få brug for senere. Dem kan du altid installere når Settings-filen er gendannet.

Funktionen burde virke i PS7. Jeg har dog ikke tjekket, men kan ikke forestille mig at den ikke virker.
Avatar billede knighten Nybegynder
01. november 2004 - 18:18 #9
hmm.. det skal åbenbart bare ikke virke.

Tak for hjælpen prodic. Vil du have point?

Jeg har fundet ud af at den bedste løsning må enten være det jeg har beskrevet tidligere eller at zoome godt ind på midten af billedet og trykker Ctrl+T og så anvende det kryds der automatisk kommer i midten ag billedet.
Avatar billede prodic Mester
01. november 2004 - 18:36 #10
Hvis du har nulstillet dine settings i henhold til den nævnte "guide", og derefter prøvet igen, og det stadigvæk ikke virker så lyder det mystisk.

Virker "Snap-to"-funktionen heller ikke på f.eks. guides?
Avatar billede knighten Nybegynder
01. november 2004 - 18:56 #11
Jeg har både slettet settings-filen manuelt i går aftes og prøvet det du lige har skrevet.

Snap to - virker på grid, guides og slides, men ikke på document bounds.