Avatar billede bugger Nybegynder
29. oktober 2004 - 09:46 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Rectangular Marquee tool

Hejsa
Hvis jeg laver en udvælgelse med rectangular marquee tool får jeg en "kasse" med skarpe hjørner, men hvordan laver jeg en "kasse med afrundede hjørner" -kan jeg få fillet på hjørnerne?

Thx
Bugger
Avatar billede le_bon Nybegynder
29. oktober 2004 - 10:57 #1
I din toolbox skal du klikke på Rectangle Tool, holde knappen nede, så der kommer flere tools frem. Vælg Rounded Rectangle Tool. Vælg f.eks. radius 10 i det øverste panel. Lav din mareking og højreklik i det rektangel du har lavet. Vælg "Make selection". - Så skulle den være hjemme.

le_bon  c",)
Avatar billede zhark Nybegynder
29. oktober 2004 - 13:30 #2
Jeg ved ikke hvilken version le bon henviser til? Men op til (med) v.7.0 er den mulighed der ikke.
Man må ned i tolet under T (tekst) og vælge rounded rectangel - nu kan vælges hjørne radius og man får en "paths" som kan fyldes/strokes osv. ved under paths at klikke på den runde stiplede cirkel, så paths markeres ok kan så "behandles" og afslutte med CTRL+D for at hæve markeringen. Vil man lave rounded rectangel med den alm. rectangel øverst til venstre foregår det på en helt anden måde i de versioner jeg kender :)
Avatar billede le_bon Nybegynder
29. oktober 2004 - 13:44 #3
zhark >> Hvilke versioner kender du? CS? Jeg kører v.7.0, (hvor det virker) og så vidt jeg husker virkede denne metode også i v.6.0. Tjek lige efter en ekstra gang. Mit svar er jo i øvrigt blevet accepteret, så metoden har vel virket fint for bugger.

- Og nu jeg læser din metode igennem, så ligner den til forveksling min til at starte med. - Det er præcis det samme tool vi bruger. Men så sker der ét eller andet med din metode som jeg ikke helt kan følge dig i(?)
Avatar billede le_bon Nybegynder
29. oktober 2004 - 14:00 #4
...Og når jeg kigger endnu nærmere viser det sig at vores metoder nøjagtig ens. Det er bare ikke nødvendigt at gå ind under paths og klikke på den stiplede cirkel, du kan bare, som jeg skriver, højreklikke på rektanglet og vælge "Make selection".

c",)
Avatar billede bugger Nybegynder
29. oktober 2004 - 15:18 #5
Ja jeg brugte bare le bon's svar, og det virker fint. Godt nok får jeg tegnet en rectangel før jeg kan bruge den til udvælgelse, men det er et minor problem. Jeg troede igrunden at der var en mulighed for direkte at manipulere med udvælgelsesværktøjerne, men le bon´s måde er OK for mig, jeg arbejder ikke så tit med Photoshop :-)

PS jeg bruger photoshop CS -jeg mener at det er version 8 ??

God weekend
/Bugger
Avatar billede le_bon Nybegynder
29. oktober 2004 - 15:45 #6
Det er den eneste måde, du kan ikke manipulere med udvælgelsesværktøjerne på samme måde. Du kan kun bruge de muligheder der er i "Select"-menuen øverst.

Go wekkend selv,
le_bon  c",)
Avatar billede le_bon Nybegynder
29. oktober 2004 - 15:46 #7
wekkend...weekend
Avatar billede zhark Nybegynder
29. oktober 2004 - 17:42 #8
le bon>
Det var dette i første linie jeg faldt over!
"I din toolbox skal du klikke på Rectangle Tool, holde knappen nede, så der kommer flere tools frem :)
Vi er vist enige om at det ikke er den "rectangel tool" - men det tool der ligger under tekst tool - og altså er vektor tool!! Det er så OK man kan h-klikke på vektor "paths" og vælge, men det er altså reelt som at taste på den stiplede cirkel under "paths".
Det "vektor" er jo ret specielt og derfor min kommentar! Det er jo f.eks. væsentligt om man oppe under "image" har valgt det første ikon eller det midterste "pen" ovs. osv.
Avatar billede le_bon Nybegynder
29. oktober 2004 - 18:37 #9
zhark >> Nej, det kan vi rent faktisk ikke blive enige om. Den HEDDER faktisk "Rectangle Tool", og når man holder knappen nede kan man finde "Rounded Rectangle Tool". - Ja, det er den der ligger under Text Tool, men det har jeg aldrig sagt den ikke gjorde.

- Og hvis man h-klikker lige efter man har lavet sit rektangel, så er det jo ikke nødvendigt at fortælle at man skal have et vektorværktøj markeret for at det virker. - Det har man jo allerede når man står med Rounded Rectangle Tool i hånden.