Avatar billede lerchedahl Nybegynder
28. oktober 2004 - 22:40 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

GUI til server

Hej eksperter

Jeg har netop installeret Redhat 5.2 (Det var den version jeg havde på cd). Jeg har valgt "server" fordi "workstation"-installationen klagede over manglende diskplads (jeg har pt 120Gb). Installationen forløb nogenlunde smertefrit, bortset fra at jeg blev tvunget til at vælge nogle forkerte hardwaretyper, fx grafikkort og mus.

Jeg ved absolut _ingenting_ om Linux, det er allerførste gang jeg har noget med det at gøre.

Min skærm ser sådan her ud:

----------------------------------

Red Hat Linux release 5.2 (Apollo)
Kernel 2.0.36 on an i686

localhost login : root
Password:
[root@localhost /root]# _

----------------------------------

>> Hvordan får jeg en grafisk brugerflade frem efter jeg har logget ind?

>> Hvordan opdaterer jeg til en nyere version (jeg går ud fra 5.2 er temlig forældet idag) uden at skulle til at brænde cd'er?

>> Hvor kan jeg få hjælp til eller læse om basale manøvrer som jeg, i kraft af min windowsopdragelse, ikke er bekendt med?

På forhånd tak for hjælpen
Mvh
lerchedahl
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2004 - 23:20 #1
skriv startx -> klik enter
Det er dog en primitivt men brugbar skærm du får den kan dog opgraderes til KDE
men hvorfor pokker starter du da med sådan et gammelt program
Avatar billede langbein Nybegynder
28. oktober 2004 - 23:22 #2
Det var da en riktig god gammel traver !

Starte x-win: startx eller init 5

Litt dokumentasjon: http://www.linuxbog.dk

Hvis du har en PC med litt liten ytelse så er kanskje RedHat 6.2 et bedre valg ? (Litt mer moderne men krever stadig vekk ikke så mye ytelse.)
Avatar billede strych9 Praktikant
28. oktober 2004 - 23:37 #3
Du har installeret server, som tog mindre diskplads. Grunden til at den tog mindre diskplads er blandt andet fordi der slet ikke er installeret noget grafisk interface..

Du skal få fat i en nyere version af Linux. Den kernel der ligger på installations cd'erne kan ikke genkende så store harddiske og derfor siger den at du har for lidt plads.

Gå eventuelt ned i en kiosk og køb et linux tidsskrift. De har tit en cover cd som indeholder en ny distribution. Så slipper du for at brænde.
Avatar billede lerchedahl Nybegynder
28. oktober 2004 - 23:45 #4
Tak for svarene.

startx fik sat den igang med noget, men den klagede over "no screens found". Jeg havde godt nok også på fornemmelsen at den ville ha hardwareproblemer, da den hverken vise mit grafikkort eller min mus på listen.

Jeg må vel bare krybe til korset og anskaffe mig en nyere distribution, jeg ville ellers så gerne ha haft det til at virke med det samme :)

Under alle omstændigheder skal I ha tak for jeres feedback, I kan alle lige smide et svar hvis I er til point, ellers tar strych9 gevinsten.

mvh
lerchedahl
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2004 - 09:57 #5
Hvis det er SuSE der har din interesse kan du købe et sæt CDér ved mig for fremstillingsprisen uanset hvilken version du ønsker jeg vil dog anbefale SuSE 8.1 svar i dag og du har cd-erne i morgen