Avatar billede antidote Nybegynder
28. oktober 2004 - 15:57 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Anskaffelse af bærbar

Skal ud og investere i en bærbar og vil høre om der er nogen der kan anbefale nogle bestemte mærker eller specifikke tilbud.

Som udgangspunkt skal den mest bruges til surfing på nettet og officeprogrammer, men skal selvfølgelig også være i stand til at afvikle video og spil i en rimelig kvalitet. Dette har dog ikke højeste prioritet.

Det vigtigste er at den er super-stabil, ikke larmer for meget (blæser), har et ok tastatur og skærm og så skal den meget gerne kunne køre på et trådløst netværk.

Prisen er skal være under 10.000 kroner.

Håber I kan hjælpe mig til at blive guidet i den rigtige retning - på forhånd tak for hjælpen!

/A
Avatar billede espersen Novice
28. oktober 2004 - 16:01 #1
lige en god artikel om valg af bærbar
http://www.eksperten.dk/artikler/365

artikel om grafikkort på bærbare:
http://www.eksperten.dk/artikler/469

Se her en test her hvor Centrinoens Pentium M-processor er sat op i mod en almindelig Pentium4-CPU : http://www.anandtech.com/mobile/showdoc.html?i=1800&p=14

kan kun anbefale en Pentium ifht. det beskrevne brug og krav.
Avatar billede espersen Novice
28. oktober 2004 - 16:03 #2
skal det være billigt - men godt - så ville jeg tage denne :http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=550324 (Powered by Asus!)

den bør nok lige suppleres med 256 mb ram (ca. 400 kr.)

Asus laver laptops af en rigtig god kvalitet - jeg hører kun om få fejl.
Avatar billede espersen Novice
28. oktober 2004 - 16:04 #3
Dell er efter min mening ok ; men ofte for dyr - Zepto har jeg på det seneste set få lidt kritik. Asus er min klare favorit!
http://laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800Ne  Asus laver kram + det er i et fedt design. Kram-faktoren er stor

Asus har powered en stribe andre mærker ; hvor stort set samme konfiguration er brugt som Asus M6800N (også kaldet M6N) - seneste udgave hedder M6800Ne (M6Ne)

her er en udførlig komponentliste for alle modellerne i serien ; den har faktisk alt.
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=M6000N%20Series&langs=01
Avatar billede antidote Nybegynder
28. oktober 2004 - 16:21 #4
Mange tak for det udførlige svar - har selv kigget på en Inspiron 510m fra Dell, der kan fåes for omkring 9000 kr. Er dog lidt i tvivl om hvilket CD-drev denne computer er udstyret med som standard - er der brænder inkluderet eller ..?
Nogen der ved om Dell computere er kendt for at støje?
Avatar billede buran Nybegynder
28. oktober 2004 - 16:55 #5
Hvis du vil bruger en bærbar til at surfe og spille video skulle du overveje en ibook. De er klare de lækreste barbare på markedet måske lige på nær Powerbooks :).
Med hensyn til software er Mac OS X i hvert fald ikke sværere at bruge end windows, og officepakken finder også til Mac. Det eneste problem er at du ikke kan spille windows spil, med mange spil blive også udgivet til Mac.

Tag et kig på:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore/
Avatar billede buran Nybegynder
28. oktober 2004 - 17:01 #6
Men hensyn til din Dell 510m kommer den med et "Optisk drev: Integreret 8x DVD-ROM", hvilket er et helt almindeligt dvd-drev (som selvfølige også kan læse cder).

Men hvis jeg skulle vælge ville tage en Asus, ligesom espersen foreslår.
Avatar billede espersen Novice
28. oktober 2004 - 20:39 #7
Dell 510m er for dyr når du tager højde for grafik-delen - det grafikchip som den har er langt fra optimalt og benytter shared ram (dvs. deler med CPU'en - dvs. optager en del af dem - og er en træls flaskehals!)

Den jeg foreslår først til 10.000 kr. kan nemt klare spil i en rimelig kvalitet. Den har dedikerede ram ; dvs. den har selv 64 mb ram på til en rigtig god grafikchip.

Herudover er der så 256 eller 512 mb ram til CPU m.v.