Avatar billede inkognito1 Nybegynder
27. oktober 2004 - 17:23 Der er 5 kommentarer

Installere FTP på RedHat 9.0

Jeg har installeret en RH 9.0 som kører som Firewall.

Jeg vil gerne benytte maskinen til FTP server og ved der er indbygget en FTP server i Red Hat.

Jeg har installeret den pakke der hedder FTP fra installationen.

Men hvordan får jeg den startet og configureret ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. oktober 2004 - 22:21 #1
FTP på en firewall, så kan du lige så godt lade være med at have en firewall, eller lave et logonbilled med password og det hele til enhver script kiddie der vil ind. FTP er en tusse gammel protokol uden sikkerhed overhoved, det ville svare til at en bank lavede et offentligt toilet i deres bankboks. Utrolig dårlig ide
Avatar billede knappe Nybegynder
09. november 2004 - 21:03 #2
Jeg mener RH 9.0 kører med WU-ftpd..

Så vidt jeg huske ligger konfigurationensfilen i denne mappe /etc/xinit.d/ og hedder sikkert noget med "wu-ftpd". Åben den med en editor og ret linien disabled=yes til disabled=no

Genstart din xinitd service med kommandoen /etc/init.d/xinitd restart
Avatar billede langbein Nybegynder
28. december 2004 - 19:34 #3
Hvis dt dreier seg om en hjemme pc og et ønske om å eksperimentere litt med Linux så kan man da godtinstallere en ftp server på gatewayen. Mener bestemt at wu-ftpd allerede hadde gått ut og blitt erstattet med vsftpd (very secure ftp demon) i RH 9.0

Pakkeliste:  ftp://ftp.uninett.no/pub/linux/RedHat/redhat/9/en/os/i386/RedHat/RPMS/

Installasjon: "rpm -Uvh <pakkenavn>" eller "yum install <pakkenavn>"

Den enkleste måten å holde styr på alle mulige demoner inklusive ftpd, det er å bruke Webmin. Ved å installere webmin så får man et grafisk web basert grensesnitt der man kan lage en hel del konfigurering inklusive oppstart / nedstenging av services.
http://www.webmin.com
Avatar billede langbein Nybegynder
28. december 2004 - 19:38 #4
Googlet litt for å finne den kommando basrte måten:

To run vsftpd type: /etc/init.d/vsftpd start

http://www.mediacollege.com/linux/red-hat/ftp-start.html
Avatar billede langbein Nybegynder
28. december 2004 - 19:42 #5
Glemte en ting .. konfigurering .. vsftpd kjører helt ok på basis av default konfigurering. Når brukerkontoene opprettes så får de autoatisk også ftp konto med samme passord.