Avatar billede droida38 Nybegynder
27. oktober 2004 - 10:26 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

tilde key i Sun Java

Hvordan frembringer man en tilde (~) under Sun Java1.4.2 via tastaturet?

Jeg har lavet et lille testprogram som blot opretter en frame med et textfield. Det er mig umuligt at frembringe en tilde via tastatur (Logitech, dansk tastatur) med mindre jeg ligefrem copy/paster det ind.

Under Microsoft java kan jeg blot trykke AltGr + ^ (tasten) og jeg mener også det har været muligt under tidligere versioner af Sun Java.

På forhånd tak
Avatar billede arne_v Ekspert
27. oktober 2004 - 10:29 #1
Det burde ikke have noget med Java version at gøre.
Avatar billede fastpoint Nybegynder
27. oktober 2004 - 10:41 #2
du burde kunne trykke "alt gr" og på knappen med ~ ..
men ellers skal du sætte dit computer sprog til dansk.. kan være den er på engelsk
Avatar billede _carsten Nybegynder
27. oktober 2004 - 11:10 #3
Hvis du kan leve med det, så kan det gøres på denne måde (virker i 1.5.0)

1. Tryk på ^ (tasten)
2. Tryk på AltGr + ^ (tasten)
3. Herefter skal du slette ^ tegnet

Ellers skal man hen og lave noget tricky med en KeyListener
Avatar billede droida38 Nybegynder
27. oktober 2004 - 11:47 #4
Carsten har ret?! Men hvad er dog det for noget? Jeg vil jo nødig skulle lave en KeyListener for selv at fixe det.

Windows (2000) er sat op til dansk.

Det kan godt være at det ikke bør have noget med Java version at gøre. Men faktum er at det har virket og det stadig virker i MS Java. Jeg har kun installeret Java1.4.2_05 + Java 1.5 beta og det virker ikke under disse.

Jeg har i mellemtiden opdaget at det virker hos min kollega (dvs han kan trykke AltGr + ^ + space = ~). Han har Windows XP. Men hos to andre kollegaer med Java1.4 + Win XP kan man kun via Carstens metode.

Nuvel med mindre en eller anden har en god forklaring/løsning så tilfalder points til Carsten.
Avatar billede droida38 Nybegynder
01. november 2004 - 12:02 #5
Øhm.. Skal jeg ikke bruge et svar fra _carsten for give ham point?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. november 2004 - 13:31 #6
jo
Avatar billede _carsten Nybegynder
01. november 2004 - 21:10 #7
Kommer her.

Fandt lige lidt småting til orientering.

Hvis man søger lidt i SUN's bug reports kan man se at det har og stadig er
et problem på ikke US keyboards, som man ville løse i 5.0 hvis der blev tid,
det er der åbenbart ikke blevet tid til.
Tilsyneladende er det ikke kun et windows problem, men er også set på Linux og
Solaris.