Avatar billede jakob_madsen Nybegynder
26. oktober 2004 - 11:22 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Jeg mangler en Laser mikrofon.

Jeg skal bruge en laser mikrofon. Hvad kan man købe noget sådan on-line?
Avatar billede screem_brille Novice
26. oktober 2004 - 12:19 #1
Hmm hvad er en Laser mikrofon ?
Avatar billede jakob_madsen Nybegynder
26. oktober 2004 - 13:20 #2
Det er et udstyr hvor du peger med en Laser på f.eks en rude. Ruden bevæger sig fordi der er lyd bag ruden. Denne svingning i ruden får bølgelængden af laseren til at ændre sig. Hvis ruden bevæger sig mod laseren vil bølgelængden blive kortere mens bølgelængden vil blive længere når ruden bevæger sig væk fra laseren.
Avatar billede screem_brille Novice
26. oktober 2004 - 13:57 #3
OK nu ved jeg hvad du mener, det er dog ikke helt korrekt hvad du skrive, men forståelsen for hvad du søger er jeg med på ;) (bølgelængden af laseren ændres ikke, derimod moduleres "lyden" (vibrationen) med laseren, og udfra denne skabes det lydsignal som du måtte optage)
Avatar billede jakob_madsen Nybegynder
26. oktober 2004 - 14:50 #4
Nej Det er ikke rigtigt.
Her kommer en anden forklaring fra Bruel & Kjær
Unlike traditional contact vibration transducers, laser-based vibration transducers, or laser vibrometers, require no physical contact with the test object. Remote, mass-loading-free vibration measurements on targets that are difficult or impossible to access, are typical examples of applications where a laser-based vibration transducer would be the natural choice. Furthermore, the ability to incorporate advanced, miniaturised, optical mirror systems together with the laser source provides automated scanning measurements, where a high number of measurement points can be measured consecutively. Non-contact vibration measurements with very high spatial resolution are possible with such a scanning system and can lead to significant improvements in the accuracy and precision of experimental modal models.

The measurement principle of a laser vibrometer is based upon the Doppler Effect. When monochromatic laser light is scattered back from a vibrating target it undergoes a frequency shift proportional to the velocity of the target. This is known as the Doppler Effect. As the target moves towards the light source, the back-scattered light undergoes an increase in frequency. As the target moves away, the back-scattered light undergoes a lowering of frequency. If the target is vibrating, the frequency of the back-scattered beam will be frequency modulated at the so-called Doppler frequency. The Doppler frequency is directly proportional to the velocity of the target. Therefore, tracking this Doppler frequency provides a direct measurement of the target's velocity relative to the motion of the light source. The Doppler Effect can be utilised in systems measuring translational (linear) vibration as well as systems measuring torsional (angular) vibration.

The laser source in the Brüel & Kjær line of laser vibrometers is either a HeNe gas laser emitting visible red light, or a solid state laser diode emitting infrared light. In both cases, the emitted energy level is low, ensuring a safe instrument that, depending upon type, can be operated with no or minimum safety precautions. Using only the best and latest within optical technology, every Laser Doppler Vibrometer from Brüel & Kjær exhibits world class performance, accuracy and reliability.

De har et udstyr som kan bruges. Den er dog for langsom og dyr.
Avatar billede screem_brille Novice
26. oktober 2004 - 16:56 #5
og det sjove er jo så at det også er hvad jeg har skrevet....

When monochromatic laser light is scattered back from a vibrating target it undergoes a frequency shift proportional to the velocity of the target

Der står jo netop at når lyset bliver reflekteret fra det vibrerende emne, undergår det et frekvens skift som er proportionel med hastigheden af "målet" og en frekvens modulation er netop et fase / frekvens skift, så jo jeg havde skam ret ;) (lidt kan man da huske af sin uddanelse som er Radiomekaniker)
Avatar billede jakob_madsen Nybegynder
07. november 2004 - 15:39 #6
Nej Du skriver :"bølgelængden af laseren ændres ikke" Hvilket ikke er korrekt. Da bølgelængden og frekvensen hænger sammen.
Bølgelængde * Frekvens = hastighed af lys
Da lysets hastighed er konstant vil bølgelængden også ændre sig hvis frekvensen ændre sig.

When monochromatic laser light is scattered back from a vibrating target it undergoes a frequency shift proportional to the velocity of the target

Der skrives jo netop om et  "frequency shift" altså en ændring af bølgelængden.
Du skriver herudover "derimod moduleres "lyden" (vibrationen) med laseren, og udfra denne skabes det lydsignal som du måtte optage"
Hvilket bestemt ikke er korrekt. Der skabes ikke noget lydsignal. Laseren påvirker ikke emnet som der belyses.
Avatar billede jakob_madsen Nybegynder
07. november 2004 - 15:42 #7
Du kan overbevise dig om at ovenstående er rigtigt da bølgelængde måles i f.eks. meter og frekvens måles i svingninger pr sek. (1 / sek)
Dvs.

m* 1 / sek = m/sek hvilket er en hastighed.
Avatar billede screem_brille Novice
07. november 2004 - 16:15 #8
Jeg opgiver, du læser jo ikke hvad jeg skriver (eller hvad Bruel & Kjær) skriver), men nej bølgelængden fra en laser ændres ikke, og ja selvfølgelig er bølgelængden modsat proportional af frekvensen, men nevermind, du læser hvad man skriver som fanden læser sin bibel...
Avatar billede jakob_madsen Nybegynder
15. november 2004 - 22:31 #9
Suk..... og nej bølgelængden ændres.