Avatar billede webhelpers Praktikant
25. oktober 2004 - 17:52 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Access Points - dårlig forbindelse

Hejsa

Jeg har installeret WLAN i opgangen i en 4 etagers ejendom. Routeren er en trådløs Cisco. Jeg har opsat 2 Access Points af mærket Belkin på 2. og 3. sal.

Kan det være rigtigt at signalet er så dårligt, at man ikke engang fra 4. sal kan få forbindelse til AP på 3. sal??

Begge AP er sat op til ikke at broadcaste og til WEP kryptering. Kan indstillingerne have noget at gøre med det dårlige signal?

Jeg synes bare det er mærkeligt når man hører de historier om at man kan opfange signaler fra vejen og alt muligt, når jeg ikke engang kan fange et signal fra 3 meters afstand i luftlinie...

Mvh Bo
Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
25. oktober 2004 - 17:57 #1
Kører de på forskellige kanaler?

Vælg f.eks. kanal 1 og 11, så du er sikker på der ikke er interferens mellem dem.
Avatar billede integrale Nybegynder
25. oktober 2004 - 18:00 #2
Nej; det burde ikke være rigtigt. Men hvis etageadskillelsen er (meget) massiv/signaldæmpende, kan det imidlertid godt være rigtigt. Jeg går ud fra, du har checket, om du kan nå signalet fra 3. sal (så det udelukkende er et spørgsmål om rækkevidde)?

Rækkevidden afhænger af mange faktorer, og den teoretiske rækkevidde er - teoretisk.

Jeg har en D-link AP i mit hjem; huset er ca. 23 meter langt og i to etager. AP'en står på anden sal ca. midt i huset, men alligevel har jeg problemer med at få et ordentligt i store dele af huset, bla. fordi de indre vægge er i mursten.
Avatar billede webhelpers Praktikant
25. oktober 2004 - 18:27 #3
Hvad med SSID navnet, skal det være det samme som routeren? eller skal man lave et andet SSID på AP? eller har det overhovedet ingen betydning?

Mvh Bo
Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
26. oktober 2004 - 09:48 #4
intergrale --> Hvad er ikke rigtigt?
Avatar billede integrale Nybegynder
28. oktober 2004 - 22:38 #5
___________________________________________________
Kan det være rigtigt at signalet er så dårligt, at man ikke engang fra 4. sal kan få forbindelse til AP på 3. sal??
___________________________________________________

Du burde kunne få et signal igennem fra etage til etage; jeg sidder pt. i stuen ca. 10 meter (i lige linie) fra mit access point, der står på 1. sal.

For at udelukke andre årsager bør du prøve at logge på med samme computer først ved siden af AP'en og derefter prøve igen - uden at ændre opsætninger eller lign. - med samme computer fra 4. sal. Ryger forbindelsen, er det udelukkende pga. signalforringelse eller støf.