Avatar billede monoras Nybegynder
25. oktober 2004 - 10:03 Der er 9 kommentarer

B&O fjernsyn uden lyd i starten..

Jeg har et dejligt gammelt b&O fjernsyn L4500, der desværre ikke har lyd på når det bliver tændt.
Lyden kommer pludselig efter 10-15 min. Når man skifter kanal forsvinder lyden igen, denne gang dog kun et par sekunder.
Et ret irriterende problem, som jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med.
Er der en lille dims jeg selv kan skifte/lodde af og på, eller skal det på værksted????
På forhånd tak.
Avatar billede peet-49 Novice
25. oktober 2004 - 10:14 #1
Det skal på værksted, det kan ikke laves uden diagram, medmindre man er B&O ekspert, der er fejl i audio-out, eller strømforsyningen dertil.
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. oktober 2004 - 12:39 #2
lyder som en lille flad elektrolyt af de rød/brune ;o)

som peet skriver send den på værksted.
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
25. oktober 2004 - 14:15 #3
som peet skriver send den på værksted. Det kræver ikke meget at skifte en defekt komponent, problemet er at finde den. (uden at ødelægge noget andet)

men du kan kigge en gang her:
http://www.avrepair.info/tips.htm
Avatar billede screem_brille Novice
25. oktober 2004 - 14:35 #4
Søg efter dårlige lodninger og igang med at måle lytter igennem, burde kunne laves uden diagram (diagrammer er meget sjældent nødvendige, kan man blokdiagrammet over et tv, er de stort set ens alle sammen)

Husk at lodde linetrafo og andre store dele efter nu du er igang, og ellers sø kig på forsyningsspænding til lydkredsløbet, samt lytter i PSU og lyd del (laver den samme fejl hvis du ser noget via scart indgang? for så kan du udelukke tuner fejl)
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. oktober 2004 - 16:59 #5
screem brille>> ved du om manden er tekniker, jeg ville nu nok overlade det til en fagmand.
Iøvrigt må man faktisk ikke selv lave indgreb i sit fjernsyn, det er noget brandtilsyn og forsikrings selskaber er i mod pga. brandfaren!
Avatar billede screem_brille Novice
25. oktober 2004 - 17:33 #6
Selvfølgelig må man rode med sit fjernsyn det er der INTET ulovligt i, men nej jeg ved ikke om han er tekniker, men kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig at normalt tænkende personer roder med el, hvis de intet ved om det (det ville ihvertfald være dumt), der er trods alt nogle ret høje spændinger i et tv. (der kan dræbe i værste tilfælde)
Avatar billede 123freddy Nybegynder
27. januar 2005 - 22:27 #7
Se efter kolde lodninger,= en ring i lodningen typisk omkring transistorben .. børste evt. banke forsigtigt med f.eks. en gammel tandbørste på loddesiden for at lokalisere evt. følsomme områder...kontroller også e-lytter i lyd udgangen (er du i tvivl om lokaliteten så følg ledningerne fra højtaler) B+O har brugt mange E-lytter af mærket ROE, de er mørkerøde og berømt for at få "kraniebrud" d.v.s. at hylsteret = indpakningen krakkelerer og komponenten mister værdi.
Avatar billede screem_brille Novice
28. januar 2005 - 06:11 #8
123freddy, alt du du skriver er allerede skrevet for 3 måneder siden *G*
Avatar billede 123freddy Nybegynder
28. januar 2005 - 14:20 #9
>*G*..Der er igrunden ikke meget nyt under solen, bare man er gammel nok.