Avatar billede reds2001 Nybegynder
22. oktober 2004 - 17:24 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

focus i datalist

hvordan sætter jeg focus på det sidste element i en datalist når den er begyndt at scrolle??
Avatar billede snepnet Nybegynder
22. oktober 2004 - 17:47 #1
hej reds2001 :o)

det her er under forudsætning af at du mener når scroll-baren kommer frem i browseren (men du må jo lige håne mig helt vildt hvis jeg ikke har forstået en disse af det ;o)

du kan starte med at sætte smartnavigation=true... du kan gøre det direkte fra designeren hvis du bruger Visual Studio, men du kan også bare skrive det i dit page-direktiv :

<%@ Page language="c#" Codebehind="DataListPage.aspx.cs" AutoEventWireup="false" Inherits="EXP2.DataListPage" smartNavigation="True"%>

Det vil kunne hjælpe dig, hvis det er i forbindelse med at du ønsker der skal scrolles derned hvor brugeren sidst har trykket på noget.

umiddelbart kan jeg ikke lige forstå, hvis det du ønsker er, at der skal scrolles ned i bunden når brugeren ser siden første gang (altså inden et postback), men hvis det er det du vil skal du gøre det på en lidt anden måde (hvis det ikke er tilstrækkeligt bare at sortere listen anderledes).

men... kan jeg ikke lige få dig til at sparke mig i den rigtige retning her :o)

mvh
Avatar billede reds2001 Nybegynder
22. oktober 2004 - 17:54 #2
snepnet>>umiddelbart kan jeg ikke lige forstå, hvis det du ønsker er, at der skal scrolles ned i bunden når brugeren ser siden første gang (altså inden et postback), men hvis det er det du vil skal du gøre det på en lidt anden måde (hvis det ikke er tilstrækkeligt bare at sortere listen anderledes).
-------------------------------------------------------------
Det er lige præcis det jeg gerne vil, forstå det hvem som kan :-)
Avatar billede snepnet Nybegynder
22. oktober 2004 - 18:10 #3
jamen det er da bare iorden :o)

du kan udelukkende gøre det clientside, så du skal smide et lille script med ud :

<body onload="window.scrollTo(0, screen.height);">

vil sikre at du kommer til bunden af siden.

mvh
Avatar billede snepnet Nybegynder
22. oktober 2004 - 18:14 #4
det nemmeste for dig vil nok være at gøre følgende :

sørg for at du kan skrive til dit body-tag fra serveren :

<body id="body" runat="server">

du kan så sikre dig adgang til den fra klassen ved :
protected HtmlGenericControl body;

og i den situation hvor du ønsker at der skal scrolles til bunden kan du gøre sådan her :

body.Attributes.Add("onload","window.scrollTo(0, screen.height);");

det kan du så gøre onload, eller ved et eller andet event.

var det noget i den stil du var ude efter ?

mvh
Avatar billede reds2001 Nybegynder
22. oktober 2004 - 19:31 #5
Hmm jeg fanger ideen, men det virker ikke rigtig. Det skyldes sikkert at jeg på formens onload event 'binder' datalisten så måske er række følgen af hændelser ikke rigtige. Hmm var det forståeligt?
Avatar billede reds2001 Nybegynder
22. oktober 2004 - 19:33 #6
SORRY snepnet, det er mig der er et fjols. Jeg skal jo bare huske at rerun mit projekt før ændringerne træder ikraft *LOL* smid et svar og pointene er dine med tak for hjælpen.
Avatar billede snepnet Nybegynder
22. oktober 2004 - 19:39 #7
det var i hvert fald så lidt :o)
du spørger bare løs hvis der er mere.
mvh