Avatar billede nielshjul Nybegynder
08. marts 2001 - 21:44 Der er 1 kommentar og
1 løsning

scsi tape RedHat 7.0

Hej rigtige mænd tager ikke backup Ikk !
nå men en person med alias COREX herude har næsten samme system som mit og jeg springer gerne over hvor gæret er lavest og beder om div paremeter i system opsætnigninger.
jeg har en wangdat 3900 DDS3 og kernel har loadet st.o mondulet men hvad skal der eks. vis stå i fstab .nået med major 9
men det er ikke alt jeg kan finde i howto scsi 2.4
er der nogen der køre med scsi tape drev på st0 og kan hjælpe mig .
linux begynder.
Avatar billede fordfairlane Nybegynder
27. marts 2001 - 11:31 #1
Load dit scsi kort og den burde selv finde dit tape drev. Og ganske rigtigt så er dit første tape drev st0.
Herefter kan du ex. bruge tar eller cpio til at lave backup med
Avatar billede nielshjul Nybegynder
17. april 2001 - 22:10 #2
det er lykkes mig at finde svaret selv.
men Pointen går fordfairlane for forsøget
I /etc/conf.modules skal du indsætte
\"alias char-major-9 st\" for scsi-tape.
Du kan så teste om DAT\'en virker med
\"mt - f /dev/st0 status\"
Læs \'man mt/st\'.
/dev/tape er normalt et alias for det første tapedrev.. brug \"ln -s /dev/st0 /dev/tape\"
til at oprette det.
så kan man skrive filerne direkte til tape med \"tar cvzf /dev/tape <filer>\".

Sikkerhedskopiering med Arkeia
Arkeia er et meget professionelt grafisk værktøj til håndtering af sikkerhedskopiering.
Det er desværre closed sourced, men gratis også for virksomheder at bruge til en server og to klienter.

Hent vejledningen og programmet fra deres hjemmeside: http://www.arkeia.com/ og installér det.
pdf filerne er meget udførlige med trin for trin
gennemgang. Således lavede jeg min første backup af mine filer.
læs hardware kravende før du downloader.
men jeg vovede forsøget med min NCR53c810 scsi
controller og 5 HD + cd & tape på samme streng og det virker for mig.